Grund & Markarbeten
DanielByggare: Inte att rekomendera att värma järnen, dom försvagas i stålet då...
DanielByggare: Du kan ju klippa bort mattan om du vill, och lägga lösjärn runt brunnen. Om bara lite av änden på järnen ligger an mot cellplasten, så gör inte det något. Annars om man säger betong direkt mot mark så måste det vara minst ca 50 mm täckskickt av betong mot marken. Men nu har du ju isolerskivor under också, och dom suger ju inte upp fukt från backen. /Danne
robbanl: Jag fixade lite avlastningar för grundmurar i veckan. Försök få tag på en vettig konstruktör, läs billig, han ritar upp och förklarar räknar på min det du behöver. Sen var det ingen konst att fixa själv.
abby: kan man använda sig av jordankare vid bygge av fritidshus (5400x4200 1-plan)?
Mats: Man kan ju snabbt fråga sig varför de la drännering överhuvudtaget. Lera är ju hyffsat vattentätt så det känns ju rätt meningslöst att lägga ett rör i lera om man inte singlar runt om det så att man får ett uppsugningsområde. Duken är till för att hindra att olika matrial blandar sig. I detta fall ska den hindra att leran tränger in och geggar ihop mellan singlet. Har gjort
Bob_the_builder: Alla hustillverkare som klarar av att ställa hus på krypgrund (dvs med ett golvbjälklag) borde ju rimligtvis lika gärna kunna ställa huset på en källare.
Levis: puffar min tråd lite. Behöver fortfarande massor....av massor ;D
charta77: Har man inte enligt konsumentköplagen en anlitad firma en skyldighet för jobbet i 10 år om arbetet är fel utfört och det senare ger problem?
Soludden: Hej, Vi kommer att spränga på Särö i slutet av augusti och under september. Vi kommer att få en hel del sprängsten över. Ring så kan vi talas vid. 031 - 322 46 15. Glad sommar, /Beatrice & Christian
moken: ingen som monterat radontätningar? Jag som blivit förd bakom ljuset då som beställde såna? Kanske är nåt annat egentligen som jag fått?*s*
sollentuna: Om jag fattat saken rätt så slammar man för att få tätt för bl a småkryp och sånt och vi slammade ju förra sommaren och har ännu inte inrett nederdelen av vårt sluttningshus så jag kan inte svara på om jag är nöjd eller ej, men jag är definitivt inte missnöjd. Putsningen sen lejde vi bort och det gjordes i vintras, men putsen är ännu inte målad. Tyvärr har vi problem med vår
moken: aah, diket var ca 30 cm brett, så det bör inte vara nån fara då... Har börjat lägga 4-8mak idag för att jämna till för elementen, men det var inte det enklaste ändå att få dom helt ivåg. har bara testat ett hörn ännu så länge, ska strax upp o fortsätta igen:) Funderar på om man skulle testa avloppet innan man lägger isolering, men frågan är om de räcker att bara tömma
Mats: Jo att gräva hålen var inte roligt. Pinmo backe så det är sten överallt. Första hålet gick väl bra. Det blev ca 90x90. Andra hålet grävde jag lite större, hittade en hyfsat stor sten, fick upp den, hittade en större, fick upp den, hittade pappa sten, ringde grävaren. Ca halvtonet. Blev att skotta igen rätt mycket runt det hålet sen. Ingen anning men bättre att överdimensionera
El_-micke: brukar anlita nån plåtis till sådana jobb...........dom kan skrynkla till en i rostfritt eller annat lämpligt material
kurt: Balkar i leca har ju bättre isolering än balkar i betong. Man kan visserligen göra egna balkar i leca, men det är ju lite mera komplicerat.
Prosit: Hur menar du? Hus och trädgård är på plats, men det blir vattensamlingar i ena änden av gräsmattan - det sluttar ner dit från ett berg och jag skall leda bort vattnet till andra änden av tomten där det går ett dike.
Mats: Tycker inte jag heller. Fiberduken syftar ju till att separera matrial. I ditt fall vill du ju ha så mycket singel som möjligt i springor och tomrum mellan sprängstenen så att det inte rör sig senare. Om du absolut vill ha duk så fyll med singel ovanpå sprängstenen och packa sp att du får ett tunnt någorlunda jämnt lager över sprängstenen. Lägg duken här och sen på med mer singel
AndreasK: Jag fick napp i morse, Åkericentralen i Alingsås fixade transporten. Den chaffisen som kom idag tog med sig sprängsten tillbaka till krossen när han hämtade nästa last med krossgrus. Hade honom på timma för att flytta schaktmassor från ena sidan till den andra. 700 kr/timma inkl moms kostade han (annat bolag i Göteborg låg på 740 kr/timma.
Johan Gunverth: Eternit (med asbest) och asbest i allmänhet kommer ifrån berggrunden och skall tillbaka dit. Det finns ingen som helst giftighet i materialet och är 100% ofarligt om det grävs ner. Jag vet precis hur asbest hanteras centralt och det var därför av miljöskäl det "deponerades lokalt". Inga stora mängder, kanske 30 liter i volym. Bättre då att koncentrera sig på annat material som
Decker: Jag är spekulant på ett nybyggt hus med krypgrund. Under besiktningen upptäcktes att delar av bjälklaget i krypgrunden blivit angripet (små svarta prickar). - Räknas detta som ett fel i konstruktionen eller är detta "normalt" för hus med krypgrund? - Försvinner problemet under vinterhalvåret då luftfuktigheten minskar eller accellererar problemet år från år om man inte gör något
ulliserik: Hej Är på jakt efter sand och annan fyllning i närheten av Haninge. Nån som har nått? Ulrika
El_-micke: antingen vänder du den upponer eller så kan du slamma o putsa översidan
Henko: Hej! Hygrostaten ska vara inställd så att fuktigheten ligger mellan 55 och 75%.Vet inte hur Muters är konstruerad, har själv en WOOD`S och har ingen separat inställning för fläkten, endast hygrostatvred. Henko
jupiler: Skulle vilja ha lite råd. Har fått en avloppsvattenläcka under huset som nu är åtgärdat. Hade en "snubbe" hemma för att få en offert på avfuktare. Han sade att de kunde "fogga" grunden för att bli av med avloppslukten/den unkna lukten innan man installerade en avfuktare. Nu är frågorna: 1. Är det effektivt ?? 2. Är priset normalt (5000:-- för ca 100m2 3. Priset på avfuktare inkl
Pedda_P: Jag ringde banverket som så påpassligt håller på och lägger extra räls i närheten. De dumpar gärna hos privatpersoner om man kan erbjuda en plats som ligger närmare än det ställe de själva tänkt köra till. Fick tag i finfin sandblandad ler/matjord