Jag har precis fått klart med bygglovet (idag:) och mitt första beslut jag måste fatta är typ av konstruktion av plattan. Var först inne på vanliga L-element för enkelhetens skull, men när jag insåg att dessa endast är ca 5 cm tjocka i nivå med själva betongen (där ju golvvärmen är ingjuten), så blev jag skeptisk. Har funderat lite på att mura en ram av lecablock för bättre isolering. Då kan man ju dessutom isolera lite extra i sidled innanför blocken.
Ska ha 30cm isolering under plattan och enligt en betongare jag pratade med så brukar man nöja sig med 10cm under kantbalken (eller vad det heter; alltså den tjockare, bärande delen av plattan) om man använder sig av L-element. Då kan ju singelbädden vara platt (ha samma nivå) över hela plattan, vilket gör jobbet enkelt, men borde man inte ha mer än 10cm även under den tjockare delen av plattan?

Skulle verkligen uppskatta lite synpunkter från någon kunnig inom området. Kanske någon länk till något dokument om isolering av plattor? Någon aning om vad det kan diffa i pris (material) mellan L-element och lecablock?

mvh // D

Hejsan

Tack så mkt för dokumentet! Mkt matnyttigt...
Men frågan kvarstår. Läcker det inte ut mkt värme i nivå med plattan på en sådan konstruktion?

mvh // D

Värme går ju normalt uppåt så det borde inte vara någon fara

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.