Hej!
Jag har hört att man bör ha en golvbrunn i järn i garage för att man ska kunna köra över den med bildäcket utan att den spricker. Var får man tag på dessa?

Kan man ta en vanlig i plast och sen lägga ett kraftigt galler ovanpå som skydd. Hur får man till det med skydd för betongen, rätt djup etc...?
/CC

Finns väl järnbrunnar på normalt välsorterade byggvaruhus, här på K-rauta finns både med och utan vattenlås, golvbrunn utan vattenlås (spygatt) används i garage där det kan bli minusgrader och vattenlås följaktligen skulle frysa och eventuellt spräcka brunnen.

När jag gjorde garageplatta så satte jag fast brunnarna i en rejäl "klick" betong i förväg för att få rätt nivå och stabilitet eftersom jag höll vibrobalken still i brunnen och drog den runt på formkanten för att få till fall till den inre brunnen.

För att undvika att få betong i brunnen/avloppet så skar jag till en bit plastmatta som passade precis under metallgallret och så skruvade jag tillbaka gallret (och knackade sedan betongen ur gallerhålen)

Såg en på silvan för ca 400:- för endast själva plattan. Tror att man lägger den på en vanlig golvbrunn...

Men ärligt talat så tror jag inte att det behövs så länge du lägger brunnen i mitten av garaget. Svårt att köra över den så länge du inte har en motorcykel...

Tack för tipsen. Jag har idag inhandlat en golvbrunn i järn hos K-Rauta för 485 kr. Jag har monterat ett plastskydd också som skydd mot betongen.

Jag har en fråga till ang avloppsrören. Hur ska man hänga upp röret på rätt höjd? Jag tänkte lägga frigolit under och sen fixera med armeringsbyglar varje meter typ..., några bättre förslag?
/CC

Om du menar innan betongbilen kommer så kan du ju först lägga frigolit till rätt nivå och sedan blanda en säck betong och hälla ner ( om röret ligger i frigolit isolering

Tack! det funkade kanon.
/CC

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.