3 568 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Grunddränering
Hallåj
Är i färd med att köpa sutteränghus & det behöver dräneras.
Eftersom jag är helt grön vad gäller detta så undra jag vilka olika typer av dränermatta det finns ?,och vad som är för/nackdelar med dessa.
Platon är väl det enda mtrl jag varit i kontakt med.
Sedan vad alla de olika typerna kostar ungefär.
Det som ska dräneras är ca 30 löpmeter.
Är i färd med att köpa sutteränghus & det behöver dräneras.
Eftersom jag är helt grön vad gäller detta så undra jag vilka olika typer av dränermatta det finns ?,och vad som är för/nackdelar med dessa.
Platon är väl det enda mtrl jag varit i kontakt med.
Sedan vad alla de olika typerna kostar ungefär.
Det som ska dräneras är ca 30 löpmeter.
Använd isodrän!
Fördelar:
-Motfyllnad med befintliga massor (ex lerjord)
-Enkel att sätta (limmas på putsen,sedan fäster man en fiberduk på plattorna).
-Väggen andas...
-Du får 10 cm isolering på köpet...
Materialet är dyrare än ex platon men det tjänar du igen kan jag lova....
Bygger själv suttureng...tänkte lägga platon men fick tipset av en bekant som jobbar med just dräneringsarbeten att isodrän är i särklass det bästa man kan välja....
Det finns även 2 andra varianter av denna "pordrän och jackodrän". Vet inget om dessa men de har väl säkert samma funktion...
Fördelar:
-Motfyllnad med befintliga massor (ex lerjord)
-Enkel att sätta (limmas på putsen,sedan fäster man en fiberduk på plattorna).
-Väggen andas...
-Du får 10 cm isolering på köpet...
Materialet är dyrare än ex platon men det tjänar du igen kan jag lova....
Bygger själv suttureng...tänkte lägga platon men fick tipset av en bekant som jobbar med just dräneringsarbeten att isodrän är i särklass det bästa man kan välja....
Det finns även 2 andra varianter av denna "pordrän och jackodrän". Vet inget om dessa men de har väl säkert samma funktion...
Jag skulle rekommendera Isodrän. Du både isolera och dränera då. Platon känns som att ställa huset i en gummistövel.
IMed isodrän så andas huset och allt har ju en fördel om du sen vill fixa fint nere också.När vi skulle dränera om vårt hus för några år sedan så var det ingen snack om saken.
Visst är det lite dyrare men det är det värt. Det var lätt att jobba med också.Om jag vore du så skulle jag sen fylla igen med singel närmast huset.Så vet du att du inte har något som kan samla vatten där heller.Har du gamla tegelrör som är fina så byt för guds skull inte ut dom mot nya.Dom gamla är dom abolut bästa som finns.
Lycka till!
Visst är det lite dyrare men det är det värt. Det var lätt att jobba med också.Om jag vore du så skulle jag sen fylla igen med singel närmast huset.Så vet du att du inte har något som kan samla vatten där heller.Har du gamla tegelrör som är fina så byt för guds skull inte ut dom mot nya.Dom gamla är dom abolut bästa som finns.
Lycka till!
Klicka här för att svara