zyce skrev:
Det jag är lite "orolig" över är att den drar ca 225kWh/månad i genomsnitt på 100kvm, vårt hus är 143kvm, borde hamna på över 3000kWh/år isf. Detta betyder alltså över 200:-/mån för drift på den?
Dom siffrorna måste väl vara om den går hela tiden. Min avfuktare har en "hydrostat" kopplad till sig. Den mäter luftfuktigheten i grunden. Om den går över 65% relativ fuktighet (går att ställa in) så går avfuktaren igång. Det måste väl finnas något liknande till Munters avfuktaren.

Kolla det!

Jag har även en timräknare på min avfuktare. Den anger hur många timmar avfuktaren går. Hittils har det varit ca 100 timmar i månaden. Då drar den ca 3A. Det blir bara ca 70 kWh/månad.

Klar med de tre första stegen.. ska låta singeln torka ut en, två dagar innan jag murar igen ventilationshålen och installerar avfuktaren och på med plasten..

Nu kan jag inte bestämma mig för vilken avfuktare jag ska ha helt plötsligt.. kollade även på en Wood's idag som är väldigt mycket billigare än Munters HomeDry..

Bob_the_builder
Tänk på att en avfuktare från Woods m fl "billigare" leverantörer har en helt annan konstruktionsprincip och därför är det lite orättvist att jämföra priserna. Sedan är det omdebatterat huruvida man verkligen behöver en sorptionsavfuktare (Munters) i en grund eller om det faktiskt räcker med en kondensationsavfuktare (Woods). Jag köpte en begagnad men nygenomgången Munters M120 för 5000 kr av en saneringsfirma. Det alternativet kan rekommenderas.

När vi köpte vårt hus år 2000 så låg där plastfolie på marken med sand ovanpå. man kunde känna på blindbottnen att den var lite lätt småfuktig nästan. När vi sedan byggde ut och gjorde om den befintliga delan så passade jag samtidigt på att fixa till den grunden med, jag så till där var minst 800 mm mellan sand och golvbalkarnas undersida tog väck all plast, satte upp 50 mm cellplast undertill golvbalkarna.

Nu efter nästan 4 år så ligger där fortfarande en kartongbit kvar i grunden och den är snustorr, tänkte jag skulle låta den ligga där så märker jag ju snabbt om där bli fukti i grunden.

Detta funkade ju i mitt fall, det kanske inte är säkert att det kommer att funka i allas fall.

Jag har haft en Munter-avfuktare i grunden (140 kvm) i ca 7 år. Jag har inte märkt att det har ökat strömförbrukningen något. I och med att det blir ett torrare klimat i grunden och värmare så minskas energiförlusten ner till grunden från bostaden. Så min teori är att summan blir 0?

Jag lät munter komma och kontrollmäta grunden efter 3 års drift och det visade på låga värden. Som högst tror jag att man uppmätte 65% Rf och 9% i träkonstruktionen.

;D

Rodge68 skrev:
Jag har haft en Munter-avfuktare i grunden (140 kvm) i ca 7 år. Jag har inte märkt att det har ökat strömförbrukningen något. I och med att det blir ett torrare klimat i grunden och värmare så minskas energiförlusten ner till grunden från bostaden. Så min teori är att summan blir 0?
Har du då kört fläkten kontinuerligt eller bara när avfuktning sker?

Hej,

Vilken modell av munters avfuktare har du ? Och har du ställt in fläkten på konternuerlig drift eller går fläkten endast då hygrostaten slår till (avfuktningsdelen går) ?

/HBG

HBG skrev:
Hej,

Vilken  modell av munters avfuktare har du ? Och har du ställt in fläkten på konternuerlig drift eller går fläkten endast då hygrostaten slår till (avfuktningsdelen går) ?

/HBG
Ursäkta det sena svaret. Jag har den inställd på c:a 60% på hygrostaten. Installerade den c:a 2 veckor innan inflyttning och nu när vi fått huset så har jag bara varit där och renoverat efter jobb och på helger. Som jag uppfattat det så har den varit igång c:a 90% av tiden. Iofs denna tid på året som det är mest fuktighet?

Just de, det är en Munters Homedry 11Y

/Michael

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.