T
TR: Skall en inspektionslucka bygga på nåt specielkt sett ? vill gärna bygga en liten lucka till krypgrunden som fasaden är nåra tips? /TR
0 svar · 4,0k läst
B
brkkjn: Hej, funderar på att bygga ett våtrum på landet. Tomten består av rent urberg, måste man då isolera mot berget om man skall gjuta en platta till grund? Tänkte sedan mura väggar av leca, hur väl isolerar leca? måste jag lägga på ytterligare isolering utvändigt för att hålla utrymmet frostfritt vintertid (till en rimlig uppvärmningskostnad) Sommarstället används inte på vintern
0 svar · 3,0k läst
L
lassemajja: Man kan slippa den om man kan bevisa att det inte handlar om mer än 450000 om jag inte minns helt fel. Vi bygger helt själva men blev ändå tvungna att betala. Dock lägsta möjliga premie på 12000:-
2 svar · 4,0k läst
T
toysoldier: 50m2 x 0,25m = 12,5m3 ;D
4 svar · 6,6k läst
M
Magnus_Nordmark: [citat] 6150 är sannolikt stålkvalitéten. Nu har jag inte betäckningarnas betydelse i huvet efter materialteknikkurserna, men stålet är sannolikt ett mjukt men segt stål. Till en villaplatta är det lämpligt att använda mattor med 6mmjärn och 15x15cm rutor.
4 svar · 4,0k läst
V
villmenkanej: Tack för de goda ideerna. Kommunen verkar vara ha ritningarna över hur vart kopplingen i gatan är. Resten är blankt. Får försöka något annat
3 svar · 1,4k läst
lastkaj
lastkaj: En torpargrund har inga plintar utan en murad ram runt hela huset. Om du ska bygga ditt hus med plintar så måste du utföra en geologisk undersökning samt ta hjälp av en konstruktör.
0 svar · 2,5k läst
P
Postman: Jag behöver ca 70 meter VA-rör. Eftersom det inte kommer att bli tillräckligt djupt så kommer en låda med värmeslinga i att behövas (har jag hört). Dessutom ska LPS användas. Är det någon som vet vad jag behöver och var det finns bra priser?
0 svar · 2,9k läst
B
Bohemen: [citat] Javisst är det så.......men har inte tid att göra det själv just nu..... :(
2 svar · 1,5k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Det vore i alla fall intressant att göra en sammanställning av leverantörer och priser för olika dimensioner. Är det någon som har erfarenheter gällandes höga L-stöd (180cm och högre) ?
5 svar · 12,2k läst
B
Broadview: Nej, vi bygger i Trollbäcken... För att köra ut skulle du behöva komma överens med vår schaktare, jag har pratat med honom och det är bara att ringa Sinic på 070-7191507.
6 svar · 2,6k läst
S
sville: ska du bara parkera vanliga personbilar där klarar du dig med s100 skivor
1 svar · 2,2k läst
chris47
chris47: Jag förstår, tack! /Chris
4 svar · 1,4k läst
M
Mats: Jag skulle nog skaffa lite spik och dra ihop det med. armeringen ska ju inte röra frigoliten och har du inte ställt minst ett armeringsstöd på varje platta i övre lagret så har du nått som är oförankrat. Det som gäller är att få lite betong ovanpå varje platta tidigt. Ligger det lite betong ovanpå frigoliten så flyter den ingenstans. Betong är tungt
7 svar · 5,2k läst
M
Mats: aedwall: Telia/Flex står inte för rören när du vill konvertera från luftledning. Åtminstånne inte när de har luftledning som stamledning. Pratade med Flex om det i går och de står för kabeln men kanalisation är mark/fastighetsägarens problem. För Flex är det likgiltigt om det blir ett dike eller ett rör
20 svar · 8,5k läst
L
lassemajja: ;D När man gör något så skall det göras på ett ordentligt sätt som pappa alltid har sagt! Nä men faktum är att vi har lite problem med vatten så det finns en liten risk att marken kan sätta sig. Därav denna armering. Glömde säga att jag ävn har en lågnivå mot mitten så att armeringsmattorna hamnar i "böj" ännu en sak för att stärka plattan.... ;D
5 svar · 10,9k läst
M
Mats: Det finns ett alternativ till och det är att köpa/beställa självkompakterande betong. Den behöver inte vibreras men är dyrare istället. Det man förlorar på gungorna ........
2 svar · 14,4k läst
T
Tompa01: Jag bytte gjutgärn till plast. Gjutgärn ligger vad jag förstår med större fall. Åtminstone var det så hos mig. En horisontell bit på några meter hade det varit väldigt bökigt att minska fallet till1 % vilket jag ville. Åkte över till min röris som instalerade min VP och jag har respekt för, dvs att jag litar på hans arbeten och råd. Enligt honom var det inte alls så känsligt
12 svar · 52,6k läst
D
DanielByggare: okej... :D
11 svar · 9,5k läst
R
robbanl: Det jobbiga är att det vid odränerade hus ofta ligger jord mot huset. Denna har en hög luftfuktighet och kommer att ligga som en våt handuk runt huset. Jag ha en mur som jag trodde skulle stoppa upp vattnet. Den tar upp vatten men inte så att det räcker
3 svar · 1,9k läst
M
Mats: Ansvaret ligger alltid hos den som gräver. Det ni kan göra är att hyra en maskin som borstar och inte går med skopa, de sliter inte av ledningar. Det andra alternativet är spade och ta det lugnt. Telekabel kan man klippa med en spade, har själv gjort det, jädra Telia som markerade fel, Dock lagade de kabeln väldigt snabbt och utan gnäll när jag visade deras markering 1 meter från
7 svar · 1,7k läst
P
Pedda_P: Använd sökfunktionen så hittar du nog hur mycket som helst om det där. Det jag personligen har hört är att torpargrund inte är en enkel kombination med moderna täta hus, det skall helst finnas en avfuktare i krypgrunden då och trots det kan man få problem om inte ventileringen är bra. En del har också fått sviktande golv i sina nya hus med torpargrund och tvingats att stötta upp
1 svar · 2,5k läst
J
johannes100: Låter bra,tack så mycket!
2 svar · 12,7k läst
M
mini_cooper_s: Mattan kan vara lite svårhanterlig men inte värre än att man klarar det, mattan spikas upp. Frigoliten limmade jag dit med smältlim, provade först med frigolitlim men det tog sådan tid innan det torkade. Fyllde med dränsand först sedan makadam. Att Isodrän skulle vara bäst vet jag inget om och jag säger inte heller att det jag gjort är sämre eller bättre än något annat. Men om det
4 svar · 5,4k läst
J
jcfolke: Står inför valet att renovera den gamla trappan, som är en 'kombinerad' källar- och entretrappa (dvs två trappor 'ovanpå' varandra om det nu är någon som förstår vad jag menar) :-/ . Hela rasket är gjutet någon gång när huset byggdes i slutet på 40-talet och har nu drabbats av en del sprickor och bortfallan bitar av betong. Vi ska till att gräva upp runt huset för att dränera
0 svar · 3,4k läst
M
Mats: Jo men en hilti med 20 meters anslutningssladd med bara trådändar i andra änden är en elektrikerdröm. Bara att koppla in på lämplig säkring och tuta och köra
27 svar · 8,8k läst
M
melle: Går det bygga Etagehus med en nivåskillnad mellan plattorna på 1 meter på en plan "vanlig" tomt? Dyrt isf? Mvh Andreas
0 svar · 1,6k läst
S
Soludden: Offert priser som vi fått i samband med vår sprängning Schakt 525 kr/h + moms Sprängning 120 kr/m3 + moms Transport 622 kr/h + moms (12 ton per bil)
7 svar · 2,0k läst
M
Mikael_D: Vi har fått tag på en tomt där huset behöver stödpålas och i bygganvisningarna som kommunen lämnat har dom föreskrivit platta på mark, eftersom de säger att det inte går att påla en torpargrund på ett bra sätt. Personligen kan jag inget om detta, men jag har varit i kontakt med "proffs" angående vår grundläggning (platta). De gör då en pålningsplan utifrån vilken typ av hus
0 svar · 2,8k läst
G
gaia: Ta bort, slå av all puts och färg. Putsa om. Måla med en färg som "andas". Inget man blir klar på en kväll ;). Lycka till! gaia
2 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.