Grund & Markarbeten
Szture: Vårt nya hus ligger längst ner i en brant sluttning. Mot baksidan (där det lutar brant uppåt mot två grannhus) har det anlagts stödmurar av kallmurade betongblock. Dessa block förskjuts av jordtrycket och man måste enligt den tidigare husägaren lägga om dem regelbundet. Jag har erfarenhet av sådan "regelbunden" omläggning från vårt tidigare hus och det är ingen höjdare. Jag söker
Szture: Har lite grann av samma problem, då jag ska gräva upp och dränera men inte återfylla hela vägen upp igen. Har då fått rådet att gräva upp 20-30 cm förbi grundsulan och lägga rör, duk och singel. Kommer att lägga ny isolering mot källarvägen så högt som jag kommer att återfylla. Singel 10-20 cm närmast väggen och utanför jord. Tycker du ska göra detsamma nu när du ändå
Snaskpelle: Hahaha! :) Det är ju en variant på planerat fastighetsunderhåll. :) Jag hade velat se skrivningen i en underhållsplan. "2008: Hacka hål i allmän väg inför omläggning av uppfart enligt plan 2010"
jessica: Vi har isodrän för att vi ville isolera också.Jag tycker platon känns lite som gummistövlar;-) Vi återfyllde med enbart singel runt duken o rören och uppåt så blandade vi lite jordmassor och singel och sista biten upp så tog vi enbart singel. Lycka till!
ByggaNytt: Japp! Övriga sliperstrådar: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/42441-slipers-mur.html http://www.byggahus.se/forum/traedgard/39737-stoedmur-slipers.html http://www.byggahus.se/forum/traedgard/39914-slipers.html
martin_skold: Jag håller med föregående talare, jag har köpt ett hus med cement mellan stenarna, det är gjort för ett tag sedan, och ser nu ut som skit. Nej, gör om, gör rätt, fiberduk är nog bäst!
fredand44: Hej! Tusen tack för ett fantastiskt bra svar! Mycket intressant läsning. Mvh Fredrik
Mats: Under vägern blir det bra som fyllningsmassa om du packar det ordentligt. Efterosm betongen kan gå i mindre bitrar lallternativ vittra ned så är den olämplig under grunden enligt mig. Som drännering ska du ha drängrus som tex 8-16
Peter_Mattsson: En rejäl brunn framför utloppet där du kopplar på dina dräneringar, gå sen med ett lika grovt plaströr som det befintliga utloppet från brunnen och genom diket. Så hade jag gjort som glad amatör utan att veta bättre :) Markrör, avlopp och annat skoj kan du handla på Trevco (TREVCO - VA-material i Göteborg m omnejd - Trevco AB) i Kungälv. Vet inte hur dom ligger prismässigt men dom
Ardexsmitten: Oftast så brukar svetsplattorna ligga i samma nivå som gjutningen. Bäst är det om du snackar med din konstruktör om hur han har tänkt det. Du bör ju även få en ritning som visar hur voterna och armeringen skall se ut under/runt pelarna. Är det bara några svetsplattor det rör sej om, så kan du blanda till lite torrbetong och fixera plattorna i rätt höjd någon dag före gjutningen.
Mikael_L: Golvvärmeslangarna gjuts i de flesta fall in i själva betongen i plattan, det finns även system för att lägga dom ovanpå plattan. Man lägger i så fall ett tunnare golv som antingen består av en tunnare betongkonstruktion eller slang + golvvärmeplåtar + laminat/plank/parkett. Ett sådant här ovanpåliggande system är bättre ur synpunkten att det är snabbt att reglera, men som
Jesca_j: Vi betalade 114,75:- per kubik inkl. moms och frakt för sand. (70 någonting per ton med frakt och moms). Men en stor del av priset är fraktkostnad så du måste höra med dem vad den kostar.
190Ecosworth: Det jag menade var att det går ju faktiskt att "plocka" ner den och sen bygga tillbaka som den var bara man märker upp ungefär som ett timmerhus.. Det är ju trots allt trä vi pratar om inte så krångligt att räta till om man säger så..
Mats: Blanda med grus så blir det fint som underlag för uppfarter, gångar och dylikt
Fishermansfriend: Tänkte bygga ett litet pumprum 1x1.30m med hydrofor,vattenberedare o filter i ett hushörn.Hade tänkt mig en betongplatta som ska ansluta till husets grund,det blir alltså 2 sidor av plattan som kommer anslutas till huset. Frågan är nu hur man bäst gör?Ska man borra fast armering i huset o slänga i cement?Räcker det med 15cm betong?Bör man ha kantbalkar,av vad isåfall.Finns det någon
L-J: Hej Har slitit hela helgen med att gräva upp gaveln på huset. När jag kom ner till sulan visade det sig att den är mycket bred och är uppmurad el vad man ska säga. Sulans överkant på utsidan är ca 50 cm högre på utsidan än nederkanten av den sullösa insidan. Utsidan är gjuten mot berg och sticker bara upp en 15 cm som en vanlig sula!! Om jag ska borra en rörgrav utanför
Mats: ingen duk på rent berg. Duken är till för att förhindra att olika matrial blandar sig och har du berg under så är det ju ingen risk. Gruset står sig mot regn också. Det jag tänkte på var om det kommer några större mängder vatten som följer berget men du skulle ju kunna lägga en 90mm dräneringsslang på varje sida om vägen och på så sätt samla upp vattnet. Lutningen gör ju att
SaabAero: Ska gjuta en platta för ett garage inom kort. Alla markjobb gjordes förra sommaren och jag kom så långt att det kördes padda på grusbädden i knappa 2tim. Tyvärr tog singlet slut för finjustering och sedan kom vintern... Nu är vintern borta och singlet på plats i "hålen". Singelbädden har alltså stått till sig över vintern. Frågan är dåom jag måste padda mera eller om det bara
Mikael_L: Angående platta... Jag skulle nog inte "krångla till det" så mycket. Markduk 10-20 cm tvättat makadam (8-16, 8-32) eller nåt sånt. Välpackat. 100 mm cellplast nätarmerad platta. Men däremot undrar jag om du inte behöver kantförstyva plattan, tex gjuta kantbalkar i samma operation. Cellplast under plattan känns aldrig som att det blir fel, om man bara vill offra dom kronorna. Dels kan
acn1974: Har precis köpt ett enplanshus på betongplatta på mark. Som det är just nu så är det gräsmatta enda in till husgrunden samt rabatt på ena sidan mot huset. Nu har jag tänkt att gräva upp för att lägga makadam och sten in mot huset istället, min fråga är hur djupt ner bör man gräva? har kollat med en "kunnig" person som sa att jag inte behövde lägga någon fuktspärr eftersom jag
andersmc: Antingen låtsas du som ingenting och hoppas att du inte har någon snarstucken granne som kontrollmäter ditt garage i smyg, eller kan du försöka göra en ändringsanmälan till kommunen. Jag hade en liknande avvikelse (fast större) och det kunde lösas med hjälp av ett mejl.
jon_h: Sjäva betongen får ju inte frysa förrän den brunnit, så glykolen behövs inte när den precis är nygjuten. Det är snarare om man har en färdig platta som man kan tillåta den att frysa, och då skydda vattnet i slangarna med glykol. Så se till att du kan täcka betongen med isolerande material om det är risk för frost när den är nygjuten.
husolle: Tänkte bredda bilplatsen åt sidan (som består av 5dm betong ovan mark) . Men där går avlopp o regnvattnet ut mot vägen. Känns inte bra att gjuta över ifall nåt händer. Vad göra ??? MVH
husolle: Varför skall det vara fint ?? Det viktiga är väl en stark o bra lagning. MVH
oderooy: Precis, dagvattenlednignen i marken kan ha gått sönder vid den 1/2 m2.... Du skulla kunna grava ut bara där ock kolla olivier
hakpe: Hej Dessvärre kan det vara samma jordförhållanden hos oss, men jag är inte säker eftersom vi precis har köpt och inte hunnit gräva än. Min tanke var att det ändå är bättre om det blir blött 10 meter från huset än invid detsamma. Dessvärre har jag inte möjlighet att leda vattnet till ett dike, men jag ska provgräva lite för att få koll på läget. Den vi köpte av har inte
mdredfox8: Har en tomt tomt som har en höjdskillnad på 7,5m. Tomten är ca 37m lång och det är 7,5m höjsskillnad. Har tänkt att placera huset så nära den prickade marken på högersidan och mitt på tomten. (Som på bilden) (Har eftermiddagssol på vänstersidan av tomten.) Hur tycker ni att jag ska placera huset för att det ska ligga bra. Vad tror ni om höjdskillnaden när huset är 13m långt.
solo_innova: Nu har jag lagt slangen i spåren som grävmaskinen gjorde. Jag förstår inte vad det gör för nytta men nu är jag av med den iallafall.