10 029 läst ·
3 svar
10k läst
3 svar
Infästning av pelare (VKR 80x80) i grundplattan?
Vi behöver några pelare på plan 1 som skall användas som upplag för stålbalkar till mellanbjälklaget och jag undrar ifall någon vet hur man enklast fäster dessa pelare i grundplattan?
Min konstruktör nämnde att man enklast försänker och gjuter in någon slags stål/metall-platta i grunden för att sedan bulta eller svetsa fast pelaren (VKR 80x80) i denna.
Det låter enkelt, men nyfiken som jag är undrar jag ifall någon kan förklara närmare vad för material man behöver och hur det går till lite mer exakt?
Min konstruktör nämnde att man enklast försänker och gjuter in någon slags stål/metall-platta i grunden för att sedan bulta eller svetsa fast pelaren (VKR 80x80) i denna.
Det låter enkelt, men nyfiken som jag är undrar jag ifall någon kan förklara närmare vad för material man behöver och hur det går till lite mer exakt?
Svetsplattor finns att köpa färdiga eller så kan du åka till en svetsverkstad och få de tillverkade. En lämplig storlek till VKR 80x80 kan vara 100x100 med 10-12 mm plåttjocklek. Plattan har 4 ben som fästes i armeringen, se bild i länken nedan
GLH
Fixera plattorna i våg och på rätt ställe, gjut in och svetsa sedan stålpelarna.
GLH
Fixera plattorna i våg och på rätt ställe, gjut in och svetsa sedan stålpelarna.
Okej, låter smart, men är det inte lite lurigt att fästa dom i armeringen (används najtråd?) samt få dom att ligga helt still vid gjutningen? På tal om gjutningen. Hur ser man till att dom inte gjuts över? Täcker man dom med cellplast, en liten plyfa-form/burk eller något liknande?Ardexsmitten skrev:
Oftast så brukar svetsplattorna ligga i samma nivå som gjutningen. Bäst är det om du snackar med din konstruktör om hur han har tänkt det. Du bör ju även få en ritning som visar hur voterna och armeringen skall se ut under/runt pelarna.
Är det bara några svetsplattor det rör sej om, så kan du blanda till lite torrbetong och fixera plattorna i rätt höjd någon dag före gjutningen. På storbyggen fixerar man ofta plattorna genom att svetsa fast dom i armeringen eller fästa dom i formen, men i ditt fall räcker det antagligen med att naja fast dom i underliggande armering.
Är det bara några svetsplattor det rör sej om, så kan du blanda till lite torrbetong och fixera plattorna i rätt höjd någon dag före gjutningen. På storbyggen fixerar man ofta plattorna genom att svetsa fast dom i armeringen eller fästa dom i formen, men i ditt fall räcker det antagligen med att naja fast dom i underliggande armering.
Klicka här för att svara