Hoppas ni ser på bilden. Vill renovera trappan, hur ska jag få den fin?Visst kan jag
bara fylla igen själva sprickan?.....men hur får jag hela trappan att se mer ny ut..om jag "bara" fyller igen själva sprickan så kommer det ju synas rätt rejält att det är lagat just där.....??
tack på förhand
/
M
bara fylla igen själva sprickan?.....men hur får jag hela trappan att se mer ny ut..om jag "bara" fyller igen själva sprickan så kommer det ju synas rätt rejält att det är lagat just där.....??
tack på förhand
/
M
Det finns flera sätt. Det första du ska göra är att laga sprickan (som jag inte såg). Därefter kan du snygga till ytskitet.
Exempelvis kan du lägga ett tunt lager med betong o strö sand på. Då får du en bra halksäker yta.
Du kan lägga frostsäkra klinkers på trappan.
Du kan slipa o polera trappan, men då är det inte säkert att du får det riktigt snyggt.
Du kan klä trappan med någon fint träslag.
Du kan också måla trappan.
Nu kommer jag inte på mer, men det finns säkert massor av förslag.
Exempelvis kan du lägga ett tunt lager med betong o strö sand på. Då får du en bra halksäker yta.
Du kan lägga frostsäkra klinkers på trappan.
Du kan slipa o polera trappan, men då är det inte säkert att du får det riktigt snyggt.
Du kan klä trappan med någon fint träslag.
Du kan också måla trappan.
Nu kommer jag inte på mer, men det finns säkert massor av förslag.
Jag anser att du skall använda ett cement baserat spackel för utomhusbruk, typ Husfix, Ardex A46 eller liknande. Tunna gjutningar med betong fungerar sällan,dom spricker ofta sönder och lossnar. Använd produkter som är gjorda för betongspackling utomhus!
Tänk även på att målad betong blir väldigt hal på vintern, med snö och is.
Tänk även på att målad betong blir väldigt hal på vintern, med snö och is.
Ett tips är att när du applicerat spacklet, strukturera ytan med en blöt svamp, eller helt enkelt applicera med svampen redan från början, arbeta då in bruket ordentligt i alla porer (håligheter). Gör du så kommer du få en lätt ruggad yta, homogen (dvs inga fula spackelränder etc) Finns det sprickor under kommer dessa inte att gå att få bort - de kommer tillbaka. I övrigt gör som ovanstående talare. Använd husfix, arducret, etc, eller nåt lagningsbruk med fint fyllnadsmaterial, tex repafix.
Klicka här för att svara