Grund & Markarbeten
Mats: Kostnaden för att plana/fylla beror naturligtvis på om det räcker att flytta om befintliga massor eller om det måste tillföras. Sen varierar det ju också med vad det är för matrial i backen, behöver det sprängas osv.
pudas76: Nu har jag gjort lite efterforskningar. Eftersom mattan är gjord av HDPE och de flesta limmer har svårt att fästa på PE-plaster om de är vattenbaserade (ej epoxytyp). Cellplast bör inte utsättas för lösningsmedel. Har gjort lite fäst tester på uppsatt fuktspärrsmatta (motsvarande platon). PL600 samt PL200 fungerar dåligt. Dubbelhäftande tejp typ TESA fungerar dåligt.
jakim: Efter att ha diskuterat med husförsäljaren så verkar det som om det är nått som han som gav offert på grunden har hittat på alt. krånglat till för att få det att låta svårare än det är... Han beräknade ca 300 timmar arbete till min grund...
Mats: markduk och matjord lär inte funka så bra enligt min uppfattning. Bara matjord plus någonting som skjuter ordentligt med rötter tror jag mer på. En låg mur är annars ett alternativ. Att forma och gjuta en låg betongmur på plats bör ju inte bli så dyrt
forester03: Hej! Har byggt ett Älvsbyhus nyligen.. Till grunden användes glasfiberskivor som rasskydd. / Jocke
cyberjocke: Håller på att renovera en avstyckad gård som i huvudsak är putsad men som även har ett mindre parti (8 meter) träpanel. När jag nu plockade ner träfasaden så såg jag att där fanns ett träregelverk bakom där syllen ligger på ett ett gäng större stenar. En ca 20 centimeter tjock isolering fanns mellan reglarna o innanför denna en lejkavägg. Problemet är att möss, råttor mm helt
Mikael_L: Vet inte om en sådan platta skiljer sig mycket från andra. Men t.ex. kraftigare kantförstyvning kostar ju inte så mycket extra. Markförhållanden kan påverka priset om det är ett tyngre hus. Annars finns det många trådar med prisuppskattninger, t.ex. http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13178-kostnad-foer-gjuten-platta.html Jag har inga tips på vem du kan anlita, men det finns
zno: Jag antar att den "befintliga markytan" är den som definieras i nybyggnadskartan.
Watchmen: Har inte riktigt med om det håller. Man vill ha en vis tryckyta mot marken. Som ger bärrighet åt huset. Så använder man en fot så kan man gå ner i plinttoppens diameter
Jesca_j: Max stabilt är ju som någon redan skrivit bärlager, typ 0-16 eller 0-30, frågan är dock om det är lönt under en grund, det brukar man göra uppfarter och vägar av? Det dränerar ingenting heller utan är nästan helt tätt. Priserna på makadamen har jag ingen aning om.
Watchmen: Många är rädda betongen inte klara nån belasting efter förren flera veckor efter. Själv jobbar jag inom prefab betong. Gjuter prefab plintgrunder, vägg element, trappor osv. Redan redan efter 8timmar lyfter vi av vägg elementen från formborden och plintarna kan vi gjutar 4 gånger (Om inte använder torrbruk kan göra hur många som helst) om dan i samma from. Och kan skickas ut till
johan124: Tråkigt att det blev så men det kan inte direkt vara första gången det börjar regna när de gjuter så dom vet säkert hur dom skall göra. Så jag tror att du kan sova lugnt. Detta är min oprofisionella åsikt. MVH
johan124: Känner du någon som har en fyrhjuling? (Eventuellt hyr) Spänn fast en SJ-pall efter och så har du en harv, så slipper du kratta så mycket. Innan det så försök att få tag i en bonne med lastare till traktorn så kan han lite grovt portionera ut högen och sen tar du fram fyrhjulingen. Själv har jag gjort en ridbana på liknande sätt och det blev bra. Så tror jag att det blir billigt
ama3282: Jag fick tag i en kille som sprängde. Han borrade ca 20-25 hål och laddade. Sedan fyllde vi diket med jord (1 m tjockt). Knallen märktes knapt och allt berg var i flisor. Gick mycket smidigt och blir nog inte så dyrt. Har inte fått räkningen ännu.
wahlström: Är nu klara med dräneringen och ska fixa till och måla om grunden. den gamla färgen på grunden har spruckit en hel del, men inte överallt... tänkte skrapa bort där färgen spruckit men det kommer ju följdaktligen bli som gropar då och det kommer ju inte bli snyggt när man målar över! Någon som har gjort något liknande och har tips på hur vi ska göra? ska vi lägga ner en massa
Nybyggarn: Vi lade ett par centimeter med 4-8 stenflis, mycket lättare att få till elementen i rätt höjd och i våg, försökte först lägga direkt på makadammen men det var mycket svårare. Det står i läggningsbeskrivningen till Sundolitts kantelement har jag för mig. MVH Nybyggarn
Daytrader: [citat] Tjena Micke, Har du påbörjat ditt syllbyte? Intressant isf. hur det går, problem, erfarenheter osv. Har själv ev. ett ställe i ett hörn på vårt gamla timmer hus (med panel på utsidan) som är rötet tack vare stupränna slutar för högt över marken i kombination med låg grundsten = stänker vatten vid regn osv. Kommer titta av i helgen om vi har tur och det går att göra
Mats: Detta gäller troligen "riktiga" L-element av betong och inte de frigolitbaserade varianterna. Men iom att du ska ha nått så högt som två meter så skulle jag rekommendera ett färdigt då det handlar om en hel dle kraft som kommer att trycka på den där biten
pop: Vi skulle troligtvis behöva dränera vårt radhus som är ett sutteräng radhus byggt 1979. Pratade m grannen o d hade dränerat om 1991. Jag trodde att hela längan behövde dränera om samtidigt eller kan vi göra det själva just vid vårat hus? Det är inte! ett gavel radhus. Ungefärlig kostnad huset är 6 m brett.
joflopp: Någon som vet var man hittar kapillärbrytande lecakulor och vad de kan tänkas kosta?
zodiac: Är nyfiken på om fler i detta forum har "Gullgrunden" som fabrikat på sin krypgrund? Jag har nyligen köpt ett hus av fabrikatet Insjöhus och den står på Gullgrunden, byggår 1992. Det verkar vara en bra grund och jag har även varmluftsåtervinning för att motverka fuktproblem. Insjöhus finns tydligen inte längre då de konkade under byggkraschen i början av 90-talet, men är det
zodiac: Runt om huset längs med grunden så har marken "sjunkit". När man kryper runt i krypgrunden så kan man se ljusinsläpp på vissa ställen. Huset köptes i April och besiktningsmannen ansåg inte att det var något allvarligt, han sa att man bör fylla upp längs med grunden så att man får ett naturligt lut bort från grunden. Nu till min fråga: Vad ska man fylla upp med? Skall jag gräva
21:an: Hej! Har ett 2,5 våningars (+källare) tegelhus från 1925 med bas på 10x10 meter av murad grund. Källargolven är mellangjutna om det har något med saken att göra. Ena sidan har ett garage intill, vars grundmurar verkar sträcka sig lika djupt ner som husets (c:a 1,5 m under marknivån). Nu skulle jag vilja sätta en trapp i garaget som leder ner till källarens golvnivå, dvs göra ett c:a
hkkv: [citat] Om du får en spec gällande offerten så kan du försöka att ev. få en del utan kvitta, tex. grus. Fast åt andra sidan kan det vara bra att få det vitt. Det med tanke på grunden. Om det blir problem i framtiden, slarv etc. Se till att det blir dränerat så att inget vatten samlas under. Fall utåt. Ev. lägg åldersbeständig markplast innan du lägger på grus. Att inte fukt kan
Mattias_K: Jag har varit ute och mätt igen och snarare kommit fram till att det ligger mellan 130-140 cm djupt (traktorn hade grävt ner sej rätt mycket och vi har dessutom grävt i den enda lilla svacka som finns på tomten :-D), så en grund infiltration borde funka. Fast min fråga var snarare om man ska tänka på ngt särskilt när det gäller markarbetena och grunden (platta)?
carlbanan: Utbyggnaden är på två plan, 36m2 per våning. Kommer vara badrum och tvättstuga nere och ett rum uppe. Grundmuren kommer att vara 4,5x9 meter ca, med 3 plintar i mitten för bärlina. Det där med kall asfalt och platonmatta har jag heller inte riktigt förstått, men eftersom jag själv inte vet bättre så har jag inte velat ifrågasätta. Bläddrade nyss lite i "bygga grund" och hittade
Mats: Slangvattenpass är inte dumma alls. Antingen ett sånt eller ett laserpass. Se bara upp med billiga laserpass, de mäter inte alltid rakt
Mats: Jag skulle lägga singel därför att jag inte vill binda fukt ovanpå isoleringen
ClaJe: Ja ha, tyvärr hade dem inte med min husfräg riktigt så jag blev inte helt klok. Någon med åsikt/idé?