S
Skeppars5: det finns en bra bok som heter "bygga grund" av Per Hemgren, ICA Bokförlag. Du borde väl gjuta en sula som bär upp Leca-stenarna...så finns det en del annat att tänka på..
1 svar · 3,4k läst
E
eliseborg: Ska göra en utbyggnad av huset som ska ligga på en s.k. varmgrund, där man arbetar med udnertryck och tar luft från huset och leder ut i grunden för att den ska hålla en lite högre temp. än i en klassisk uteventilerad krypgrund. Hur stor kapacitet bör fläkten ha, d.v.s. hur många gånger per timme bör den omsätta luftvolymen i kryputrymmet? Någon som vet detta, eller har egna
0 svar · 2,9k läst
M
martin_skold: [citat] Javisst, fast då har man väl dränerat dåligt? Eller är det kapilärkraften som håller vatten bakom platon? Och vad är det som säger att vatten bara kryper genom väggen då? då borde man ju lägga membran under plattan oxå? Finns det fler argument? skynda skynda!! Snart monterar jag platon, o vill jag ju veta varför jag blåser på dyrt membran i onödan.. ;)
9 svar · 4,4k läst
K
ktm250: [citat] Sockelspritputsen kan du inte ha på cellplast. Den fäster inte. Om du klär in hela med cellplast så är det tunnputs som gäller. maxit se - Serpotherm EF
2 svar · 7,0k läst
Karolina
Karolina: Vårt hus står på gammal sjöbotten. Vi har inte byggt det själva så vi har inte kunnat välja men vårt hus har källare men är inte pålat. Däremot har vi en dränkpump som är kopplad till dräneringen som pumpar ut vatten över viss nivå till kommunens dagvattensystem. Detta kanske är något för Er att undersöka. Vi har också installerat ventilation i källargolvet för att se till
1 svar · 7,7k läst
E
eliseborg: Är 15 cm breda LECA-block för klent för en murad utbyggnad av huset, ska bli en s.k. varmgrund... Utbyggnaden ska utformas som ett U i husets längdled... Huset är ett 1,5-plans... Väggarna ska motfyllas med ca. 1,5 m jord... Tacksam för hjälp!
0 svar · 3,0k läst
J
jon_h: Visst är det en bra idé att passa på och isolera lite när ni ändå håller på. Det är ju en liten sak i sammanhanget. Och jodå, de vita cellplastskivorna använder man som isolering under plattor.
1 svar · 3,5k läst
F
Forbes: Bor i radhus och håller på med att bygga inglasad altan på baksidan. Dagvattnet från hustaket kommer ner i stuprör med utkastare vid altanens infästning vid huset. Nästan precis där behöver jag sätta en plint och därför vill jag har bort vattnet därifrån. Hur ska jag göra? Jag har ju sett att stuprör går rakt ner i marken, men hur långt ned går de då? Och vad är det för
0 svar · 1,9k läst
F
fn76: Kolla på http://www.entreprenadpoolen.se/ Sedan är det bara att ringa runt. Av de jag pratat med i Skåne ligger priserna runt 550-650 kr/timme. Stora maskiner är dyrare...
1 svar · 1,2k läst
ylven
ylven: Ingen dum fråga, men väl svår. Man vill ju gärna dränera även där när man ändå är på gång. Jag skulle nog avstå dock, och dränera runt uterummet ordentligt istället. Alternativet som jag ser det är att ta bort uterummet, alternativt göra ett schakt mellan huset och uterummet, dvs ta bort plattan närmast huset, för att sedan gjuta nytt efteråt.
1 svar · 2,2k läst
G
Gomma: [citat] Vi har 200 mm EPS och 100 mm betong i pann/hobbyrummet. I hobbydelen gjuter vi in golvvärme också. /Peter
1 svar · 3,3k läst
H
Habbe: Hårda fakta: garageplatta 74kvm 18cm EPS S100 7mm mattor 4x12+byglar i voter 12 cm 28-32, oljeavskiljarbrunn golvbrunn, spygatt samt stigare till vask. + husplatta 156 kvm 28 cm EPS S100 7mm mattor 5x12+byglar 12 cm 28-32 fyra golvbrunnar ca 6 stigare 70mm, 2 stigare WC + stigare WC övervåning, golvvärme, isolerad pex RIR till 5 punkter. Kaminluftintag. + grävning +drän +dagvattenbrunn
12 svar · 34,2k läst
S
scenic46: Görs arbetet av seriöst och välrenomerat företag och arbetet utförs efter konstens alla regler inklusive ingående ledningar, kopplingar fram till huset, grusmaterial etc. för dessa 20meter är priset helt ok. Läggningsdjup, ledningslutning och skyddsfyll fuskas ofta med. Jag grävde 40meter och 1,6meter djupt (Småländska Höglandet - zon5) förra sommaren med välrenommerat företag och
10 svar · 6,4k läst
B
B6304S1: Det är motfylt med jord. Spricka i betongen när det har torkat låter som en bra teori! Det kommer en expert på området och kollar idag. Jag återkommer med svar! Mvh Kim
3 svar · 4,2k läst
P
patrikz: Har en sk skafttomt, dvs vår tomt ligger mitt i ett kvarter och infarten är 5 m bred mellan två andra tomter. Huset är från -50 och är i stort behov av dränering. Dagvatten, vattenservice, fjärrvärme, el och avlopp ligger allt i infarten. Den del av infarten som är 5 m bred är 25 m lång. När vi ändå är där och gräver så vill vi gärna byta även galvvattenledning och cementrör
0 svar · 1,5k läst
MathiasS
MathiasS: I Golvavdelningen på forumet finns det ett antal källarprojekt beskrivna ink ett par varianter på radonsanering. /Mathias
2 svar · 3,3k läst
H
handersson: Hej, jag rekommenderar att du dränerar först så att du ser att den underskjutande fukten försvinner innan du gör något annat. Verkar som många använder spån på golvplaton, men det bästa är nog om man undviker trä om det går. Själv kommer jag att lägga platon/komfortskiva och parkett (vi har en torr källare) Förövrigt så andas inte klinker, möjligtvis i fogarna. Jag läste
3 svar · 3,7k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Jag skall fuktskydda ett gjutet ej utsatt tak med någon typ av asfalt. Taket ligger under förstugebron med luft emellan. Det kommer alltså inte att utsättas för varken regn eller mekanisk påverkan. Det kan dock ramla ner en grus och skräp genom trallen ovanför. Utrymmet under är ett kallt uteförråd. Tanken var först att lägga varmasfalt för det känns mest "rejält". Har tillgång
0 svar · 6,7k läst
Snailman
Snailman: Om det står RIR PLUS på wirsbos RIR, så är de även isolerade
5 svar · 3,5k läst
J
jon_h: Du behöver inte ha ett gjutet bjälklag mellan källare och entreplan, nej. Det går såklart bra med trä eller annat också. Och ja, du kan ha golvvärme även där.
1 svar · 2,6k läst
A
andersmc: Bara skarvplåtar, men det hade säkert inte blivit sämre med spikplåtarna. Nästa platta provar jag att använda spikplåtar också.
2 svar · 3,0k läst
M
Mats: Du kan ju alltid elda lite i taget.
2 svar · 2,4k läst
·
S
sjutumfyra: Ingen i Stockholmsområdet?
3 svar · 3,7k läst
A
albinson: Jag är spekulant på ett nytt hus och vid besiktningen anmärktes det på att färgen hade flagnat samt att putsen släppt på vissa ställen på sockeln. Huset är ett 2-vånings hus på isolerad betongplatta, byggt 1980. Är det bara att puts om sockeln så att det inte blir fryssprängningar eller ligger det allvarligare fel bakom? Förra ägaren har inte gjort något åt huset på MÅNGA år
0 svar · 3,3k läst
W
Watchmen: Att cellplasten reser sig är rent av slarv. Man låser fast skivorna med formen så reser de sig aldrig. Sen det med stål fiber. Så används det även til bärande konstrutioner. Typ en villa plata med kant förstyning så används 30-35kg sa per m3, 40-50 utan. Sen till typ bärande golv på typ pålar runt 100kg per m3
24 svar · 20,8k läst
6
62_an: Dom är ett de 5-6ggr så dyra företagen jag haft kontakt med...
2 svar · 5,4k läst
M
megane: Jag ska bygga nytt garage som sitter ihop med huset och undrar om jag borde dränera där först, har inga problem med fukt nu men blir ju jobbigt om jag skulle få det sen. Om jag nu skulle dränera hur skulle detta se ut, räcker det med rör och grus eller måste jag sätta upp skivor typ pordrän eller vad dom heter? Kommer ju inget eller väldigt lite vatten uppifrån.
0 svar · 2,0k läst
Swetrot
Swetrot: Det går jättebra att bygga hus på pålar med betongplatta. Jag har själv bott i ett sådant hus i Oxelösund. Betongpålar, prefabricerade betongplattor som grund. Isoleringen ovanpå (ingen golvvärme där dock). Resten av huset var byggt i trä.
7 svar · 2,5k läst
M
Mats: Det ska grävas ut och fyllas på med bärigt matrial som tex krossgrus. Du bör dränera av och du ska packa ordentligt. Mer specifikt bör du kolla med den murleverantören
4 svar · 2,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Kontrollera med företagen vad som händer om det uppstår skada på något grannhus, vem ska betala för det. Det tycker jag ska vara glasklart (och på papper också förståss) innan någon får börja spränga. Citat "Är det för att jag är tjej runt 30 och blond? Är det jag som inte förstår hur de tänker, eller försöker alla prata till sin fördel? Vem har rätt?" Klart alla
4 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.