Grund & Markarbeten
JohnnyRico: Vi har idag ett hus på ca 110 kvm (per plan) i souterräng som vi funderar på att riva och sedan bygga nytt. Min fråga är om någon kan berätta för mig vad själva souterränggrunden kan tänkas kosta? Det mesta av markarbetet bör ju vara klart då det står ett hus där idag... Dela gärna med er av era erfarenheter vad gäller tips, fallgropar och kostnader!
MathiasS: Fiberduk används om du har pordrän/isodrän isolering för att förhindra att betongen rinner ner i isoleringen. Angående slangdragning så blir det som sagt en slinga per rum normalt. Behöver du gjuta golv kring fördelaren så får du lägga ner skyddsrör som du kan dra slangen i i framtiden.
Mats: Jag gör samma tolkning spontant. En byggväg är för att föra fram matrial till bygget
Mats: Nu är jag ingen expert men man måste gräva ur ned till stabilt underlag och sen fylla upp med ordentligt stadiga massor som tex sprängsten som ska packas mycket nogrant. Man börjar med grovt matrial och sen lägger man lagervis med finare och finare matrial tills man kommer till dränneringsgruset precis under betongen. Ska man ta det i bildspråk så blir det rätt likt en tårta med de
newbee: Hej alla. Vi har planerat att bygga ut vår villa, och funderar därför på att dränera om huset. Huset är byggt 1950 och har källare. Källaren är torr och det finns inget tecken på fukt eller putssläpp. Min första fråga är därför om jag bör dränera om, innan jag bygger ut. Min andra fråga är om man får bygga en torpargrund över dagvattenbrunnen på vår tomt? Tacksam för svar.
rusticola: Slarvigt att inte söka först... moderator får gärna ta bort den här tråden. /Tobben
slipperman: Hej Jag skall gjuta en platta till ett kallgarage. Hur mycket singel måste jag lägga under plattan? Räcker 10 cm på fiberduk och sen slabba på med btg på det?
ornet: Låter tänkvärt Benny. Har faktiskt inte tänkt på det. Nu är det bara vattnet från garagegolvet och från tvättfaten som skall rinna ut till dagvattenbrunnen som ligger mitt i plattan. Avloppsröret från Wc/badrum kommer i det röret som sitter upp igenom kantbalken. och har som tur är nu när du säger det inte dessa krökar. Men absolut nåt att tänka på för avloppsläggare:)
pjac: Har en utrymme (6x3m) under ett uthus (torpargrund) som jag funderar på att göra om till matkällare. Problemet är att det tidvis sipprar in en hel del vatten från nuvarande jordgolv (sannolikt grundvatten då utrymmet ligger ganska djupt). Det är av olika anledningar inte möjligt att dränera utanför och jag tror det skulle vara svårt då det rör sig om grundvatten. Har hört att det
mrperry: Kan tillägga att tomten sluttar ca: 2,5 meter så det blir en del att fylla upp. /Per
dave_R: [citat] Jag gjorde likadant köpte gammalt hus från 1800-talet med mullbänk och började gräva men fy f*n, det var tur att man var glad amatör och inte ett byggproffs och begrep vilket projekt man gett sin in på. Det gäller att du har många goda vänner och mycket alkoholhaltiga mutor :) Men det är en härlig känsla sen när det börjar bli klart.
AoP: Är det vanligt att det görs en separat slutbesiktning för grunden innan stommonteringen? Vad händer isf om byggentreprenören upptäcker att grunden är fel när huset ska monteras (under förutsättning att felet ej hittats i slutbesiktningen)? I och med att slutbesiktningen godkänts så måste man ju betala in de sista 10%:en, och då har man väl inget påtryckningsmedel gentemot
GR_B: Någon som vet priset på Maxit (leca) kantbalken.Den är väl 6 m lång med armeringsbyglar ingjutna. Eller finns det motsvarande balk att köpa med inbyggda armeringsbyglar och ev pris. Obs inga frigolitbalkar.
Jesca_j: Diamantklinga av något slag rekomenderas. Antingen på vinkelslipen (Dammar något fruktansvärt, rekomenderas ej!) Eller så hyr du en lämplig fräs hos en maskinuthyrning. (Jag har själv hyrt en sådan nu i helgen och det kostar 600:- inkl. moms och minslitage på verktyget. En Festool 750 saneringsfräs tror jag den heter).
viltfjall: 100 kvm plansprängning, djupast 2,40 och ett sluttande plan rakt över triangeln till noll i motstående hörn (alla fattar?) Blev en hel massa sten. Tyvärr landade det inte riktigt där det skulle (dålig täckning) å det blev en del timmar i onödan för att få det bort. Transporter/urlastning är ju den DYRA biten om man inte har behov för sten eller plats på tomten. Det är lönande att
mr_bygg: Hej Det borde inte vara några problem att mura och gjuta en platta sedan. I vårt fall lutar tomten så istället för att fylla upp hela tomten murar vi upp 5 varv med leca runt en stor del av huset och fyller endast under huset. På detta gjuts sedan en helt vanlig platta. Inga konstigheter enligt grundkillen och vi får en sockelhöjd som på den högsta punkten kommer att ligga ca 1.2 m
PatrikJ: Hej Vi prövade att putsa en vägg på färgen men det släppte. Vi beslöt då att hyra en "giraff"-betongslip och slipa alla väggar och tak med. Sen putsade vi med gipsputs och därefter målning. Blev kanon men som sagt jobbigt. Som vanligt gäller att ju noggrannare underarbete desto bättre slutresultat... / PJ
Snailman: Det stod i dokumetet för området, men jag hade inte läst det så noga, så jag hade inte lagt märke till att det var *några* extra lager isolering och att dessa även gick under kantbalken... Tyvärr så står det inget om vad det är för mark, tror det är gammal sjöbotten (=sand), och det är rätt petigt med grundvattennivåer och annat....
fantasi: Jag sitter och läser på om olika sätt att tilläggsisolera källaryttermuren då vi är sugna på ett hus som måste dränneras. Det är ett sutteränghus och då undrar jag hur man gör med system Platon? Jag antar att man struntar i sockelisoleringen men sen då. Skär man mattan till samma lutning som marken fast låter den sluta under markytan och fäster kantlisten även om inte mattan
lellesv: Som sagt, du kan göra allt men köp betongen! Tänk inte tanken att göra den själv för du kommer att bli bittert besviken på resultatet. Det är jobbigt att göra om. Om du skall ha källare under en del av huset så bör du fundera på hur du i framtiden skall komma åt att dränera om den del av källarväggen som ligger under plattan. Den kommer att behöva dräneras om, det är det enda
ByggaNytt: Liknande tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/60524-minigraevare-anvaendningsomraden.html
Lars K: Tack för svar. Några frågor återstår dock. Tycker det är relativt torrt i grunden, inte så det dammar, men definitivt inte fuktigt, men nu är det ju inte sommar heller... Huset står ju på den Uppländska leran... Hur ska man dränera grunden innifrån, så att säga, och vågar jag börja skotta runt leran där inne för att fylla min krater i mitten och få det sluttande mot sidorna -
Mats: Jag bor väl rätt sydligt då med Sundsvall men mitt hus står på plintar. Tipset blir att satsa på extra mycket isolering i botten iom att den måste stå emot mer än en vanlig gjuten grund. Golvvärme är nog också en bra ide. Jag har inte haft några problem med rören ännu och jag har inte så där mycket isolering runt och ingen elvärme heller Kan ni få alla plintar på berg så har
Snaskpelle: Det finns sk högpresterande betonger som kemisktbinder i princip allt vatten vid härdningen men detta påverkar tex konsistensen vid gjutning och lite annat. Naturligtvis är det dyrare men ta kontakt med ett betongföretag så får du bedöma om det kan vara värt det. Tjockleken är bla kopplat till storlek på plattan och underlag, styvare cellplast tillåter tunnare platta och därmed