Funderar på att antingen göra en inneventilerad krypgrund eller gjuta en hel platta för utbyggnaden som ska göras (35m2)...
Frågan är om 100 mm cellplast räcker för ett utrymme som endast ska användas som förråd om jag ska gjuta en hel platta,utrymmet ska vara ouppvärmt...!??
Hur tjock bör betongen vara ovanpå isoleringen?
Tack!

Om utrymmet ska vara ouppvärmt behövs naturligtvis ingen isolering alls egentligen. Men det kan vara vettigt att gjuta på åtminstone 100 mm cellplast, för man vet ju inte vad som händer i framtiden, man kanske vill hålla varmt.

Normalt är plattan 70-100 mm tjock någonstans.

Varför jag tänkte att jag var tvungen att ha isolering överhuvudtaget var för att inte få någon fuktgenomträngning underifrån...

Men det kanske inte finns någon risk för detta..?

Jo, men det kan man lösa med kapillärbrytande lager av makadam och byggplast. Men isolering kan ju vara en bra idé ändå.

När vi ändå är på gång.....
Vissa säger att det ska vara byggplast under plattan men dom allra flesta säger att det inte ska vara det...
Någon som kan bringa klarhet, varför/varför inte?

I
Det har med temperaturförändringarna att göra, sommar och vinter. Vintertid är det varmare inne än i undergrunden och fukt vill ner genom plattan (positiv fuktvandring). Sommartid tvärtom (negativ fuktvandring). En plastfolie under plattan stoppar fuktvandringen i ett icke uppvärmt utrymme (kan även göra det i uppvärmda utrymmen) halva året, men inte andra halvan.

Bäst är att bygga upp med grus under plattan för att minska vattentrycket mot undersidan, lägga på markduk, fylla på med 15 cm löslagda 10-12 mm Lecakulor (som tätas i ytan med cementvälling så att Lecalagret håller att gå på, annars rullar Lecakulorna under fötterna när armeringen ska läggas ut och plattan gjutas) och bryta av med en Platonmatta på den. Då skapas en liten luftspalt som inte stoppar fukten. Den ventileras istället ut horisontellt.

Mikael_L
Angående platta...
Jag skulle nog inte "krångla till det" så mycket.

Markduk
10-20 cm tvättat makadam (8-16, 8-32) eller nåt sånt. Välpackat.
100 mm cellplast
nätarmerad platta.

Men däremot undrar jag om du inte behöver kantförstyva plattan, tex gjuta kantbalkar i samma operation.

Cellplast under plattan känns aldrig som att det blir fel, om man bara vill offra dom kronorna. Dels kan det lättare användas till annat senare, dels så blir det troligen lite bättre luft och lukt där inne (mindre fukt).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.