Klokt att ta hand om dagvattnet på egna tomten, än att skicka det i spillvattenledningen till kommunens reningsverk. Jag har också turen med naturlig avrinning från tomten och ut till sankmark. Lät därför markröret från garagetaket 120m2, gå ut i en kommande plantering, i ändan på röret stoppade jag in en dräneringsslang 100mm, som ringlar sig 10 meter under jord, där vi skall plantera lite buskar o träd. vet inte om det funkar, men det borde blöta ned en större yta på sin väg.

Jag blev lite nyfiken på de där stenkistorna av plast -- kan någon ge ett tips om var jag ska leta efter dem? Om det är Wavins system så har jag hittat den info jag behöver.

Hej,

Om det går, gräv ut till dike om du har möjlighet för dagvatten.
Passa på att lägga dränering också.
Kommer själv att göra det. Har packad lera/jord/grus som inte tar upp vattnet. Det blir ganska blött.

Hej
Dessvärre kan det vara samma jordförhållanden hos oss, men jag är inte säker eftersom vi precis har köpt och inte hunnit gräva än. Min tanke var att det ändå är bättre om det blir blött 10 meter från huset än invid detsamma.

Dessvärre har jag inte möjlighet att leda vattnet till ett dike, men jag ska provgräva lite för att få koll på läget. Den vi köpte av har inte gjort några större arbeten, så där fanns ingen information att få.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.