E
ego: jon h har rätt! o hyvlat virke suger färgen vid målning bättre och troligtvis fukten oxå. Jag har drabbats av mögelangrepp på råsponten i taket på mitt förråd.Har vänt varannan hyvlad sida upp,respektive ned. Alla ohyvlade sidor har mögel, men ingen hyvlad. Äldre hus med mera värmeläckage ner i grunden slipper mögel, beroende på att det inte blir kondens där av värmeskillnaden
5 svar · 4,5k läst
S
Stringfellow: För att få en beständig trappa skulle jag definitivt köpa färdig betong. Du ska ha ett vct lägre än 0,40 och med luftporbildare. Exponeringsklasser typ: XC4, XF4, XD3 (ring t.ex. Betongindustri och prata med dom, kunniga och trevliga allt som oftast.) Tänk på att folk kan få för sig att salta trappan, då blir betongkvalteten ännu viktigare.
4 svar · 10,9k läst
A
steelis: vi har singel under själva sulan,sen sand som sluttar mot singlet om du förstår hur jag menar, sen så är sanden liksom en kulle i grunden. vi har ren pinnmo under sanden inget dränerande material under. men vi har dränering runt om grunden.
8 svar · 5,7k läst
Ardexsmitten
Ardexsmitten: Är det en fristående "vägg", eller är det en del av en byggnad? Om det är en byggnad, är det betongbjälklag eller trä? Du har väl armerat, och i vilka skift har du armeringen?
5 svar · 3,2k läst
C
Crischnak: Hej Ja till viss del, men jag försöker förstå hela processen, dvs tider för olika tjocklek på platta, vattning (hur ofta osv.) risker med att göra si eller så osv.. Finns det länkar om "grundläggande betong arbete typ"
2 svar · 1,3k läst
R
rollo: Detta är ett mycket diskuterat ämne som du kan kolla med en sökning på "krypgrund". Krypgrundens problem är att den är kall på sommaren och när den varma fuktiga luften kommer in finns det risk för kondens, särskilt om det finns extra fukttillskott från marken. Så här på sommaren ligger den säkert över 80-90% i de flesta hus. Hur mycket av denna sommarfukt som grunden tål är ett
2 svar · 3,3k läst
Sökarn
Sökarn: [citat] Efter köp ja men före?
2 svar · 3,4k läst
·
O
ossie_k: När jag köpte ´boulder buster grejerna i mars så ingick en ingående kurs som tog 5-6 timmar på min egen tomt. Jag skulle inte vilja använda grejerna utan att ha gått kursen.
16 svar · 20,2k läst
U
ulricac: ...dränerat om ett hus på ca 85kvm byggyta med källare. Vi vi både dränerade och isolerade källaren med isolerskivor. Vi lejde bort rubbet och det hamnade på dryga 90'.
6 svar · 8,2k läst
L
Linnex: Det brukar följa med ett anpassat munstycke som gör att man kan sticka ut det genom ett fönster som man lämnar på glänt.
7 svar · 2,7k läst
T
TorpSara: Varför gjuta platta? Går det inte att göra en likadan grund på nya?
1 svar · 3,7k läst
·
L
leiper: Ska bygga carport. Har tänkt grusunderlag, inte platta i detta läge. Hur gör man bäst detta? Har dessutom en nivåskillnad mellan ena bakre hörnet och andra främre hörnet (alltså diagonalt) på ca 30 cm. Jag vill helt inte höja marknivån, utan gå på den lägre nivån, men jag förstår att detta kan innebära vattenproblem. Några bra förslag på lösningar? Leif Persson
0 svar · 3,3k läst
J
jelu: Nja, det blev nog ca 40cm som minst och singelbädden varierar mellan 10-25cm för att golvet skulle bli i jämnhöjd överallt. Betongen kom igår och i ena halvan av källaren är golvnivån sänkt 15-20cm medan den i den andran halvan bara är sänkt 5-10cm, tydligen var det inte så noga 1946. ;) Nu är i alla fall golvet på plats, det ska torka ett tag och sedan kommer en murare och fixar
23 svar · 8,9k läst
·
tokan
tokan: Hade samtal med min KA om detta häromdagen och han rekomenderade att använda plast istället för spirorör eftersom han sett hur snabbt dom rostar sönder. Sen om han sitter med sanningen det vet jag inte.
3 svar · 3,0k läst
H
imported_Byggaren: Förutsatt att det kan du avskilja fyllnadsgruset från intilliggande (mat-)jord och andra fyllnadsmassor (sker lämpligen med markduk på slänten efteruppgrävning, men före fyll) kan du fylla med singel längst ner mot dräneringen och grövre grus högre upp. Då får du ett filter som inte tillåter genomsläpplighet av det stoft som flyger omkring i luften torr årstid och kan sätta igen
4 svar · 14,3k läst
Kalleman
Kalleman: När du sade "fin" sand så tänker jag på en väldigt finkornig sand, något siltig tom. Det hela hänger på hur fina fraktionerna är och hur tjälfarliga. Menar ni "fin" som i ren sand så räcker det med en total överbyggnad på 300 mm för en grusväg klassad för trafikklass 1. Detta är enligt AMA 98. /Kalle
4 svar · 7,4k läst
L
Linnex: Syllen på lecan skråspikade jag i med 6". Två stycken jämte varandra som ett upp och nervänt V. Leca är så poröst att det är inga problem att spika i den.
3 svar · 3,8k läst
J
jagakatt: Finns ju den klassiska skruvdomkraften, den sjunker nog inte med tiden. Kanske bara är att ta ett röj på skroten och fynda :-)
12 svar · 6,6k läst
M
makervall: Kan och kan. Visst kan du flytspackla upp golvet i efterhand men normalt gör man det med en gång vid gjutningen. Det kan ju också vara problem med att det tunna lagret kan lossna med tiden. /Magnus
1 svar · 3,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ska du ha isolering under plattan?
2 svar · 1,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Mycket svårare att skydda mot att det fryser om du inte drar in vattnet under grunden.
1 svar · 2,2k läst
spocks_beard
spocks_beard: Ja det här lasset ca 9m3 eller 15ton 8/16 Ärtkross tror jag landar på 2500:- :(
5 svar · 7,0k läst
piliz
piliz: halloj. jo, jag fick facktiskt två intressenter via annons på blocket. vi skulle fixa frakt med skoplastbil. Vi hade väll fått ca 1000-1300 kr för gruset, fraktkostnaden hade köparen fått stå för. Så vi hade förlorat ca 1000 kr i gruskostnad, och frakten hit på 1500 kr. (BallastSverige som jag beställde gruset av, kunde komma att hämta. det vi hade fått betala då är frakten hit
16 svar · 8,8k läst
S
sara_troll: Hej Nej det är inget golv lagt idag, vi ska börja med det nästa vecka. Mvh Sara
2 svar · 2,7k läst
X
Xiter: Plats finns det på tomten men plånboken ska ju också upp. Brunnarna är inte direkt billiga, särskilt inte den med sandfång OCH vattenlås. Till dräneringen duger ju en enklare brunn. Sedan har jag fått tips om att sätta in en ytterligare brunn med sil, ENBART för att ta hand om markvatten på en låg punkt på tomten. Från markvattenbrunnen går ett 110 mm rör till närmaste
5 svar · 10,9k läst
T
Tomas64: Tack för era svar! Inte helt klar över om jag vet vad PEM-slang är men ska kolla med Rinkaby så blir det nog fint! Gla midsommarda´!
5 svar · 7,7k läst
·
M
Mats: Kolla upp om ni kan få tag i asfaltskross. Det är begnad asfalt som man kan få att binda ihop igen. Fungerar fint på mindre trafikerade vägar och naturligtvis då infarter
2 svar · 2,2k läst
M
martin_s: Hejsan Idag har vi en plintad grund för en L-utbyggnad, med täck-skivor (något typ av icke-organiskt material) på utsidan mellan golv ner till marken. I och med att vi ska höja marken på tomten kommer vi gjuta en sockel och mura upp riktiga väggar istället, givetvis också med tillräcklig ventilation. På ena sidan av utbyggnaden är det helt öppet under vår utplats. Idag använder vi
0 svar · 1,4k läst
M
mino: Tack för era svar!!
3 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.