Hej,

Jag tänkte här dela med mig av vårt källarprojekt samt säkerligen vara i behov av att ställa ett antal frågor under resans gång. :)

Vi bor sedan sex år tillbaka i ett hus byggt 1946, övervåningen (boendeplanet) är på 95m2 och börjar bli litet då vi har tre barn.

Vi har en hel källare på 80m2 som är helt orginal från -46. Planen är att denna yta ska bli ny boyta där vi ska ha allt från tvättstuga till sovrum.

Det som är fixat hittills är först och främst att bli av med alla saker som får plats på 80m2 ;) därefter har vi rivit en massa väggar samt bilat upp ca 80% av golvet.

Jag räknar med att bila upp det sista under nästa vecka och det är sedan det börjar på riktigt.

Nedan en bild som visar ena halvan av källaren.

/Jesper

• Kallaren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När allt är uppbilat ska golvet jämnas av, kan man använda tex Lecakulor till detta? Tänkte att det är lätthanterligt då det inte väger så mycket samt att det ju har bra fuktegenskaper.

Efter avjämning ska jag lägga på 1-200cm cellplast och därefter armeringsnät där vattenburen golvvärme fästs. Jag har sökt en del men jag blir inte riktigt klok på vad man kan räkna med att betongen till den nya plattan kommer att kosta, jag vill ha den utkörd och lagd av någon firma, någon som har några tips?

/Jesper

Räkna bara ut hurt mycket betong som kommer att gå åt och sen ringer du till betongfirman och frågar vad xxm3 betong kommer att gå på

jelu skrev:
När allt är uppbilat ska golvet jämnas av, kan man använda tex Lecakulor till detta? Tänkte att det är lätthanterligt då det inte väger så mycket samt att det ju har bra fuktegenskaper.

Efter avjämning ska jag lägga på 1-200cm cellplast och därefter armeringsnät där vattenburen golvvärme fästs. Jag har sökt en del men jag blir inte riktigt klok på vad man kan räkna med att betongen till den nya plattan kommer att kosta, jag vill ha den utkörd och lagd av någon firma, någon som har några tips?

/Jesper
Jag skulle trots allt lägga in tvättat singel för avjämning, leca är inte kapillärbrytande.

Till den del av min källare (60 kvm) som jag renoverade köpte jag 6 kbm betong som pumpades in med en liten pump. Pumpen satt monterad på ett vanligt personbilssläp. Snickarna var totalt 4 personer som la in allt och jämnade av på 2 timmar! Betongen med pump kostade 16000+moms och sen 330+moms för mantimmarna.

Jag har själv gjort samma resa som du i mitt hus från -49.

Första 25kvm hyrde jag in rivningskille, några ytterligare som jämnade av, isolerade, lade slingorna och sen en tredje firma som kom och gjöt.

Priset för bara gjutningen var 22.000kr. Resultatet var såklart enastående med samma golvnivå i alla berörda rum, lokala fall kring brunnar och en yta som var superslät.

Omgång två, 20kvm som jag bilade och grävde ur med två kompisar, jämnade av, isolerade och lade slingor själv. Sen köpte jag färdigblandad betong levererad med rotor-pumpbil. Där kostade betongen 11.000kr. Men marginalkostnaden för ytterligare några kbm betong hade nog bara varit en fråga om tusenlappar.

Jag fick hjälp av en kille som kan gjuta och det var inte alls en omöjlig uppgift. Men det var skönt att det bara var ett rum...

kommer följa tråden med stort intresse! Håller på med en källare från -47

Min källare är med på den där tråden.

Den har legat nere ett tag nu men ska igång nu när det torkat till lite. Så snart blir det update!

Oj, först inte ett svar och sedan sa det bara pang, tack för alla svar. ;)

Vi har nu bilat upp de sista 30 kvadratmetrarna och det gick rätt snabbt så när som på fundamentet som den gamla oljepannan hade stått på. :(

Hela helgen har gått åt till att fylla en jättecontainer och det finns fortfarande lite att ta av i källaren. Som det ser ut nu så kommer vi ner ca 300mm och jag tror inte att vi orkar gräva djupare.

Det innebär att det då blir 10cm tvättat singel, 10cm cellplast och slutligen 10cm betong med vattenslingor i.

Mitt mål (som håller på att spricka) är att ha golvet på plats före midsommar sedan kan man i lugn och ro börja med väggar, tak, el och allt det andra roliga som i alla fall kommer att synas när allt är färdigt. :)

Kom gärna med fler kloka råd, jag ska lägga ut fler bilder när det finns något att fota.

/Jesper

Jag tycker du använder dina 30cm på ett slösaktigt sätt.

Ta ett ordentligt tag i spaden och orka gräv 3-4 extra centimeter och använd dessa för avjämningen. Då får du in 2x10cm isolering vilket är bra (mycket bättre än 1x10cm). 10cm för avjämningen är överdrivet om du inte har många stora stenar som är omöjliga att rubba. Själv hade jag lera/jord i botten och det avjämnade jag till helt plant, dvs inget avjämnande skikt alls. Detta var förvisso skitjobbigt och inget jag rekommenderar att prova, men nog kan du väl få till en plan yta utan att använda 10cm till det?

Ja du kanske har rätt, ska ner i "hålet" och gräva ut det sista nu efter att ha vilat ryggen några dagar.

Jag använde bara singlet till att jämna. Sen hade jag 10cm isodrän, då får man både isolering och ett kapilärbrytande lager sen en 10cm cellplast.

Kan man inte räkna cellplasten som kapillärbrytande i viss mån?
Är det inte lämpligt för honom att även lägga en geoduk under singlet för att underliggande material inte ska blanda sig med singlet och förstöra dess kapillärbrytande förmåga?

Nja cellpalsten är nog inte direkt kapillärbrytande.
Under vet jag inte men däremot över så betongen inte rinner ner

gadeberg skrev:
Nja cellpalsten är nog inte direkt kapillärbrytande.
Under vet jag inte men däremot över så betongen inte rinner ner
Njo. Cellplast är ju iprincip vattentät.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.