2 693 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Evakuering från ac till krypgrund?
Har införskaffat en portabel ac som jag tänker köra nån timme på kvällen innan man skall sova när det är varmt.
Då är min fråga vad ni tror om att köra ner evakueringsslangen i krypgrunden. Det borde väl inte kunna skada, det är väl torr tempererad luft bara.
Huset är ett nybyggt modulenthus med tät grund och avfuktare. Det kanske är det här som kan bli problem, att grunden är för tät så att det blir ett övertryck där nere. Men så tät kan väl inte grunden vara? Och vad skulle hända.
Då är min fråga vad ni tror om att köra ner evakueringsslangen i krypgrunden. Det borde väl inte kunna skada, det är väl torr tempererad luft bara.
Huset är ett nybyggt modulenthus med tät grund och avfuktare. Det kanske är det här som kan bli problem, att grunden är för tät så att det blir ett övertryck där nere. Men så tät kan väl inte grunden vara? Och vad skulle hända.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Skojjar du eller??kilis skrev:Har införskaffat en portabel ac som jag tänker köra nån timme på kvällen innan man skall sova när det är varmt.
Torr tempererad luft är det sissta det är. Torr alltså.
Till att börja med är det felaktig grund (men det ska vi inte ta nu) eftersom du måste ha avfuktare i den så spä inte på detta genom att skicka ner tokfuktig varmluft ner i den. Det som kommer hända är att avfuktaren kommer få ett helvette att fukta av den luften oxo. Stannar den kan du få styggt med mögel och otrevligheter.
Nä slangen ska ut ur huset, gärna genom en ventil eller dylikt.
nej jag skojar inte.
Enligt vad jag förstått så är luften varm, men torr. Luften är ju kondenserad och vatten leds bort via en slang. Den funkar ju dessutom som en avfutare. Bara att jag blåser ut luften jag torkat till ett annat utrymme än där jag sög in den.
Så förstod jag det från säljaren, men du kanske har rätt. Någon annan som kan ge sin syn på det hela?
Annars får det bli att ta ett hål i väggen helt enkelt.
Enligt vad jag förstått så är luften varm, men torr. Luften är ju kondenserad och vatten leds bort via en slang. Den funkar ju dessutom som en avfutare. Bara att jag blåser ut luften jag torkat till ett annat utrymme än där jag sög in den.
Så förstod jag det från säljaren, men du kanske har rätt. Någon annan som kan ge sin syn på det hela?
Annars får det bli att ta ett hål i väggen helt enkelt.
Den kalla luften är avfuktad och torr. Den varma luften däremot har sannolikt samma absoluta fuktighet som i rummet i övrigt. Dvs du kör ner relativt sett fuktig luft i den kalla grunden. På sommaren vill du inte ventilera grunden eftersom avfuktaren får jobba ännu mer. Det är i alla fall ingen fördel att göra som du tänkt.
Nej den luften kan inte var "torr" i rätt bemärkelse.
Det är den kalla luften som är avfuktad då den luften har gått under daggpunkten.
Den varma luften är vanlig rumsluft som blivit upphettad. Den har alltså inte blivit avfuktad. Däremot får den lägre RF just pga av temperaturhöjningen men det återställs när temperaturen kyls ner till rumstemperatur.
Den säljaren vet inte vad han pratar om.
Det är den kalla luften som är avfuktad då den luften har gått under daggpunkten.
Den varma luften är vanlig rumsluft som blivit upphettad. Den har alltså inte blivit avfuktad. Däremot får den lägre RF just pga av temperaturhöjningen men det återställs när temperaturen kyls ner till rumstemperatur.
Den säljaren vet inte vad han pratar om.
ok tack för informationen. Det låte rimligt. Får bli ett hål i väggen då? Några tips? Kan man bara ta och borra upp ett hål i väggen och stoppa in ett passande plaströr. Sätta slangen i på insidan och sen sätta nåt galler på utsidan?
På vintern kanske man bara kan stoppa in en frigoitbit i röret?
På vintern kanske man bara kan stoppa in en frigoitbit i röret?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden