3 246 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Ej förband på Leca, vad göra?
Efter en ovanligt masig dag begav man sig till bygget för att nyttja kroppen lite istället för knoppen. Med duggregn och lågt blodsocker blev det som det blev och i 6:e skiftet lurade en halvsten mig och vips hade jag satt 8 st 25x19x59-stenar med fogarna rakt över varandra från 5:e skiftet.
Fråga, vad har jag för alternativ:
- Riva ner och mura rätt?
- Armera i 6:e skiftet?
- Annan smidig lösning?
Förutsättningar: En 11 meter lång vägg, 12 skift hög, motfylld till 160 cm cirka med 16-32 är tanken, 1,5 meter bort är det BERG (sprängt för källare alltså)
Fråga, vad har jag för alternativ:
- Riva ner och mura rätt?
- Armera i 6:e skiftet?
- Annan smidig lösning?
Förutsättningar: En 11 meter lång vägg, 12 skift hög, motfylld till 160 cm cirka med 16-32 är tanken, 1,5 meter bort är det BERG (sprängt för källare alltså)
Utan att vara någon expert på området så kan jag inte tänka mig att du skulle få problem med väggen bara för att du murat åtta stenar utan förskjutning mellan skiften. Du var själv inne på att lägga extra armering och det skadar förstås aldrig. Jag förutsätter att du inte murar med DSM-block utan bruk. Där är det lite mer noga.
Självklart finns det inga anvisningar hur man gör när man "klantat" sig, bara ett facit såklart och ingen i världen som skulle kunna råda mig till att "fuska". Men riva ned är jobbigt såklart så OM det funkar lika bra på något annat sätt så hojta till, gärna någon som har hyfsad koll 
Är det ett skift som är fel så skulle jag nog inte oroa mig så mycket (amatör råd) speciellt om det är rätt både ovan och nedan.
Går ju även slå ner armering vertikalt om man vill stärka. Inget problem i leca.
Är du orolig så lägg på nästa lager och "lås tre lager genom att slå ner halvmeters långa armeringsstänger.
Går ju även slå ner armering vertikalt om man vill stärka. Inget problem i leca.
Är du orolig så lägg på nästa lager och "lås tre lager genom att slå ner halvmeters långa armeringsstänger.
Är det en fristående "vägg", eller är det en del av en byggnad? Om det är en byggnad, är det betongbjälklag eller trä? Du har väl armerat, och i vilka skift har du armeringen?
Klicka här för att svara