Hej, jag funderingar kring hus, mögel och krypgrunder med gipsskivor...

Jag har skrivit på för ett hus på 135kvm med 70kvm källare. Den gamla delen med källare är byggd på 30-talet och den nya på 60-talet. I den nya delen är det krypgrund som har använts som jordkällare. I krypgrunden är det gipsplattor i taket. Är det någon annan som har upplevt något liknande? Gipps med papper i en fuktig miljö...inte bra!:(
Enligt besiktningsmannen så är det "mikrobiell på växt" i krypgrunden. Det luktar svagt och det finns små bruna fläckar på gipsplattorna. För övrigt är det helt OK. Det saknas plast i botten på grunden och det ligger träbitar mitt i alltihopa.

Jag har planerat att dränera om hela huset (räknar på ca 150 000:-) inklusive att lägga om rören till avloppet (från grunden till kommunala avloppet). Sedan vill Anticimex att jag ska sätta in en avfuktare, men min tanke är att om huset inte är värre däran efter nästan 50 år så borde det räcka med en ny dränering samt att rensa i grunden och lägga plast på botten, även detta inom dom 150 tusen. Sen får man investera i en fuktmätare och hålla koll - skulle det inte fungera så ok, då tar jag den större investeringen...

Är det någon som tänker på samma sätt...eller ska man blåsa på med det stora artilleriet på en gång? I slutändan vill man ju ha ett friskt hus...

Till detta kommer att jag har bara kunnat inspektera halva krypgrunden, den andra ska jag ta mig in i under veckan. Där har det varit stängt i 50år, bara några små ventiler finns i muren. Frågan är vad man hittar där?:confused:

Det är konstigt hur gamla krypgrunder klarar sig bra mot mögel. Jag har varit med om att riva upp golvet på ett hus byggt mitten på 1800-talet. Bjälkarna stod nästan rakt på matjorden men inte någon tillstymmelse till några fuktskador.

En teori är att man bara använt sig av ohyvlat virke som bevisligen är mycket mer motståndskraftigt mot rötangrepp.

Jo, man får ju hoppas att du har rätt...Det kan ju hända att möglet sitter under gipsskivorna:(.

Är det någon som kan ge en djupare analys av vilket mögel som är farligt. Jag har försökt att leta efter bilder och liknande på det som finns i min grund (bruna fläckar och prickar) men inte kunnat identifiera om det är farligt eller ej? Alla bilder man hittar är jättesvampar med sporer och myseler överallt...

p3c, menar du att ohyvlat virke är mer rötbeständigt än om man hade hyvlat samma virke? Jag kan inte för mitt liv förstå varför det skulle vara så, och jag har aldrig hört det påstås tidigare heller. Intuitivt skulle jag gissat att det var tvärtom, en slät yta suger och håller inte vatten på samma sätt som en grov. Har du någon källa till att ohyvlat är tåligare, eller någon förklaring till vad det skulle bero på?

Jag har erfarenheten att det är som jon_h skriver att ohyvlat enklare drabbas av mögel!
Det är en av nakdelarna med råspont itak på nybygda och välisolerade hus. Problemställningen kan liknas med torpargrund vid vissa väderlekar

jon h har rätt! o hyvlat virke suger färgen vid målning bättre och troligtvis fukten oxå. Jag har drabbats av mögelangrepp på råsponten i taket på mitt förråd.Har vänt varannan hyvlad sida upp,respektive ned. Alla ohyvlade sidor har mögel, men ingen hyvlad. Äldre hus med mera värmeläckage ner i grunden slipper mögel, beroende på att det inte blir kondens där av värmeskillnaden ute och i grunden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.