Grund & Markarbeten
Gallimatias: [citat] SKa du bara reparera kosmetiskt är det väl en bra idé att spackla med exempelvis husfix eller annat spackel.
jwredin: Tackar så mycket!! Ska kolla länken nu inför mitt sommarprojekt. Mvh Johan
Watchmen: Finja, å Mt- betong är de som gör såna plintar sverige vad jag vet. A-betong kör med nåt liknade men kallas holkar å används olika
mångstekta: min gudfar är sprängare och när jag fråga han om han kunde komma och kika på min blivande garage grund, jag har typ 7m2 ca 6 m3 som gärna hade fått försvinna... det jag fick till svar var att det var billigare att fylla och flytta på det lite än att spränga och då var det till "familje" pris.... såå billigt är det int!!! Så mitt förslag är att fylla så mycket som möjligt och
imported_Byggaren: [citat] Bärlager är sådan fraktion som man använder till vägbyggen. Om den heter 0-90 kross idag eller något annat, är mig obekant. Det brukar räcka med att säga 'bärlager'. Och givetvis ska den läggas över hela ytan. Och nej. Markduk ska du bara lägga på fyllnaden under bärlagret för att inte bärlagret ska beblandas med det som ligger under. Bärlagret kryper inte upp i
Mats: Kvittar egentligen. Så länge det lutar åt rätt håll så rinner vattnet ditåt oavsett om det går i dränmatrialet eller i slangen
carra: Bägge stenarna är JÄTTESTORA en av stenarna är polsten(hörnsten) på ett hus byggt cirka 1920,det huset är påbyggt i två väderstreck,öster o väster,till öster har den på byggda delen,byggt cirka 1986, den ovannämnda polstenen som en del av väggen o till yttermera vissa ligger det en likadan sten i ytterhörnet av påbyggnaden.Påbyggnaden står på en tunn btg. platta som är
royal: Har precis avslutat min dränering runt huset och har nu börjat planera tomten. Nu är det så att jag vill ha upp höjden på min dagvattenbrunn (innan dräneringen låg den under marknivå.) Innermåttet är 300 mm och yttermåttet är 360 mm. Hur löser jag smidigast om jag vill förlänga brunnen ca 40 cm så jag kommer över marknivå ? Tacksam för hjälp
sennen: Tack för tipset!! Ska kolla upp det. Och priset var inte farligt. Jag tror vi betalade 1300 för stenmjöl, när vi lade nåt i backen sist...
Kalleman: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/69126-reklamation-av-grus.html#post471709
ylven: Jag är absolut ingen expert, men problem som jag kommer att tänka på är möjligen att en ev pågjutning av betong direkt på granitsockeln kan röra sig (eller kanske inte alls...) på ett annat sätt än stenarna. För att ta det säkra före det osäkra hade nog jag lagt ett lager med frigolit (ev porodrän eller liknande) utanpå stensockeln, och sedan gjuta en extra betongvägg utanför
aneta: [citat] Vilken tätningsmassa kan jag med fördel använda mig av? Någon form av asfaltsmassa? [citat] Det är inte några reglar som är ingutna, snarare läkt som är spikad dikt mot plattan. Reglarna är sedan uppreglade från läkten med distanser, dessa är dock av trä. Den jordlukt som finns kommer från ullen och verkar inte komma från reglarna i sig. Detta är dock svårt av avgöra.
jonasob: [citat] Ja, det gick snabbare och lättare än vad jag trodde. Hade jag haft mer tid på mig hade jag även gjutit om muren under, det hade gjort jobbet ännu enklare, men tagit längre tid (nu fick jag istället hugga ur lite under stocken för att få en bra passning mot muren, som inte var direkt rak). Annars var det inga större problem. På nästa vägg där jag ska göra motsvarande
scotzh: Så du tycker att ett lager cellplast och 5 cm eps borde räcka? Behöver man inte någon plast under för att fuktspärra?
Ingenjören: Förstår nog inte riktigt hur din lösning ser ut men enklaste sättet att förankra en armeringsstång utan att bocka och gjuta in är väl att trä på en plåtbit med hål i och svetsa fast? Glöm inte rostskyddsmålning! /Ingenjören
Totte_S: Vad exakt menar du med distanser? Tjärpapp eller nåt annat?
jimnor: Jag fick samma pris och det i norrtälje Då ingick 20cm singel under, isolering, formar och golvvärme
carlbanan: Glömde visst att jag köpte grus för 4000 också.....då blir kvm priset 500 istället....
Egil: Supertack för snabbt o bra svar =) att gräva upp runnt är faktiskt inget problem då det inte är utfyllt än utna där ligger bara en dryg halvmeter gummigranulat.
Xiter: Och priset att de kommer ut och kontrollerar kostar 700 kr + moms...
Styx: På så gamla hus är det nog inte helt ovanligt att det finns ett och annat som behöver renoveras / bytas / byggas om.. Har man inte... 1. Goda egna byggkunskaper och 2. Mycket tid eller 3. Stor bekantskapskrets som hjälper till med arbetstid och kunskap ( punkt 1. krävs dock även för denna punkt) 4. MYCKET pengar (så man kan leja bort allt som behöver göras) ...så skall man nog fundera
Maxen: Jag har inte mätt hur grov den är men skulle gissa på ca 20cm i diameter. Det är i alla fall inte den "smalaste" varianten. /Mxen
jonasob: Huset som jag arbetar med har en torpargrund där blindbotten på ett par ställen gått sönder och rasat ner. Nu har jag rivit golvet och botten i hallen och det ser då ut enligt bilderna nedan. Två längsgående stockar som allt vilar på, och de stadgas å sin sida på fyra ställen. Som ni ser så har en av stockarna de stödjer på gett med sig och ruttnat sönder (närmast orange dörr
jakim: Gå med "slagruta"... ;) Fast det är svårt att lämna några garantier på det förståss...
imported_Byggaren: Med konstruktionsritningar kan man mena väldigt mycket. En riktig konstruktionsritning baserar sig på en statisk beräkning. Ett alternativ är en byggnadsritning som baserar sig på sedvanesätt att bygga ett visst objekt. Dvs. man har statiskt beräknat samma konstruktion >1000 ggr. och behöver inte göra det på nytt för det leder till samma resultat. Så frågan är vad det är för typ
andersmc: Tänk på att Byggmax cellplast inte är tänkt som isolering under betongplattor. Den är av kvalitet S80, men under plattor brukar man använda minst S100.
Mats: Eller närmaste byggvaruhus typ beijer bygg men kolla priserna på flera ställen. Det kan skilja en hel del
David_Berglund: Nej såga uppåt var aldrig aktuellt.. "Såga upp" därimot =) Hur tar man bäst reda på om det går? Gammalt hus, som jag saknar konstruktionsritningar på.
_Valle_: [citat] I mitt fall var det iallfall: Inga träd/rötter på deponi 2km till gropen Pålad mark med pålar klara vilket ger endast 15cm bärlager... Just offerten nämnd ovan gällde en grävare som redan var etablerad hos grannen. ;) hehe.... Så även med dessa förutsättningar kan det bli dyrt tydligen. Men jag jobbar på nya förfrågningar..