M
makervall: Glättningsmaskinen läckte olja, troligen från vingarna. Så en del av plattan är nu mörkgrå istället för ljust betonggrå. Finns det något att göra åt problemet. Vill ju inte slipa ner eller spackla hela garage golvet. Kanske ska säga att tanken var att ha det obehandlat. Eller bör man ha på någon sorts betongolja/primer för att binda betongen? Hur som så ser det inte alltför
0 svar · 1,8k läst
Marita & Staffan
Marita & Staffan: Andy Tack för svaret. Tyvärr tror jag inte det finns en gnutta sand på vår tomt... Sten är nog det vi har mest av. Vi var ute i våras och kikade men det var innan vi visste att vi "fick" tomten och innan vi hade börjat söka kunskap så vi tittade på ett annat sätt mot vad vi gör idag och nu är det som sagt full vegetation på tomten så det är svårt att se hur det ser ut. Tog med en
8 svar · 3,5k läst
L
larka742: Hej, Sitter i ett hus som är från 40-talet och vi tar just nu in vatten via grunden. Vi köpte huset för lite mer än ett år sedan. Husgrunden står delvis på bergsgrunden och delvis omringat av berg. Ovanför huset är det en hage med en sluttning bortanför. Nu när det regnat ett tag är hela hagen vattenfylld och det trycker ned massor med vatten mot huset. De förra ägarna la en ny
0 svar · 1,7k läst
S
SH: [citat] Just så går alldeles utmärkt. Blir det mindre än 5,5 kbm per bil blir visserligen framkörningsavgiften per kbm något högre, men det är marginellt. Bra att använda frostsäker betong (luftblandad) till utebalkongen. Kolla med konstruktören vilken K klass du behöver.
4 svar · 4,7k läst
Swetrot
Swetrot: Normalt sett kommer man överens om ett pris innan man skriver kontrakt. Jag har aldrig hört någon som vunnit en juridisk fajt i efterhand, och varit nöjd med den segern, eftersom det kostar stora pengar att bråka.
5 svar · 2,8k läst
·
F
Fristadbo: Har en kompis som köpt en mindre gård. Ladan kommer inte se några andra djur än möjligen råttor så planer på garage/Verkstad dök upp ganska snabbt. Nu klurar vi lite på hur han ska göra för att gjuta en bra platta i ladan. Tankar på billyft finns. Någon som gjort detta? Hur ska vi lösa detta mot väggarna för att få det tätt? Gräva ut under väggarna och mura eller gjuta
0 svar · 4,1k läst
M
Mats: förhoppningsvis 8-16 eller dylikt och inte gjutsand då den redan finns i putsbruket
3 svar · 12,8k läst
G
Gummigurra: Hej Undrar om det är någon som byggt efter Semakos principer vad det gäller grund? Tycker det verkar vara en ganska smart lösning! Funderar faktiskt på att använda denna vid husbygge. Erfarenheter? Prisskillnader? SEMAKO - Nytänkande i grunden /gurra
0 svar · 3,4k läst
M
Mats: Tips nummer ett är att du pratar med en säljare på beijers och på andra byggmarknader och ser vad du får för pris då. Tala om att du tänker bygga ett helt garage och att de ev får sälja mer om de har en bra prisbild. Brukar gå att få ned priserna en del även på beijers. Nu är jag ingen expert men jag körde 10 mm och la 3 i botten och 2 uppe helt enkelt
4 svar · 5,8k läst
X
Xiter: Jag fortsätter väl att svara själv... Hittat ny info på fråga 1 här: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/14793-schaktbotten-paddas.html
26 svar · 18,2k läst
W
Watchmen: 500mm för 5mm 600mm 6mm 8mm 800mm så är man lärd men kan ju säga 500mm blivit standard på skarvning å så skarvar man järnen 1000mm
8 svar · 27,9k läst
B
betongarn: [citat] grävningen får man fixa själv.
7 svar · 17,5k läst
S
stebes: [citat] Har nu hyrt en liten betongfräs, som är avsedd för badrumsgolv mm. Den funkar väldigt bra! Enda nackdelen är att det dammar som sjutton, andningskydd av godkänd typ är ett måste.
8 svar · 2,9k läst
J
jon_h: Jo, jag vet att an måste kyla i vissa typer av gjutningar, för att det blir så varmt att betongen tar skada annars. Men jag trodde inte det var det som var problemet i en platta till en villa. Men nu förstår jag hur du menar. :)
6 svar · 50,4k läst
W
Watchmen: Själv så använder jag en najetång för 700:- helt klart skilland mot billigare som håller en veckan :) Sen även najöglor och najpistol. Lite vad som som ska najas. Men sen ör tråden på najöglorna najstråden i samma dimision. Dock så är tråden till najpistolen bara 0,7mm. Men är nybörjare så ska man klart göra med najöglor där kan spara många timmar om är ovan med najstång
12 svar · 16,1k läst
S
s05919: Hur långa markborrar finns det att hyra?
4 svar · 3,8k läst
A
AndreasK: "frisbeen" är väl till för att mätpinnen skall hålla sig på ytan....
8 svar · 4,4k läst
A
assarsjo: Jag är precis klar med dräneringen, satte optidrän skivor och då ska man ta bort asfalten. Hyrde in en blästringsfirma som tog bort det med sandblästring. Totalt en timmes jobb för dom, 70:-/m2 värt varenda krona!
6 svar · 9,4k läst
C
imported_Byggaren: Om det bara är en platta som inte är en konstruktionsdel som ska ta andra belastningar än tryck och överföra det till det som ligger under plattan, är det inte så viktigt med vattningen. (Den kommer att bli hård nog ändå.) Du kan istället täcka med en tunn plastfolie så att värmen, som utvecklas under den kemiska processen, det som kallas att btg. bränner, inte avdunstar allt
14 svar · 41,3k läst
B
blacklabel: Hej, Jag har ett hus från -42. Entrétrappan är av betong och under denna finns ett utrymme som man kommer åt från insidan av huset. Men pga att det inte finns någon fuktspärr och att det kommer varmluft inifrån till detta utrymme blir det, främst på vintern, väldigt fuktigt. Jag har nu bestämt mig för att mura igen utrymmet och regla på insidan. Det finns en ventilation utifrån in
0 svar · 5,0k läst
V
v70: Gjöt mitt garage för några veckor sedan och när betongen kom så var den felblandad , kom nästan bara stora klumpar från betongbilen, ändå så hade vi beställt självnivellerande betong, men till saken så blev det väldigt grov yta på betongen, Inte så kul när det är ett garage där själva betongen är golvet. Plattan är nu torrslipad men fortfarande är det väldigt grov yta, Och
0 svar · 3,5k läst
K
Kylis: vet inte ifall jag är inne i rätt forumdel och härjar nu men undrar följande: om någon har nån erfarenhet av mura med maxits isoblock eller finjas egoterm block under mark?? vet att ingen av dom rekomenderar det ... men då jag endast ska ner ca 2-4förband ner (ca 50cm) tycker jag det inte borde vara nån fara?? har inte riktigt förstått varför man inte kan bygga suteränghus i denna
0 svar · 4,2k läst
G
gromit42x: Hej, Du hittar en hel del om dränering av husgrunder på berg i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13113-draenering-av-hus-pa-berg.html Det finns i princip två möjliga val: -Lägga högsta punkten på dräneringen där berget ligger som högst och se till att täta den del av grunden som ligger under den nivån med kallasfalt -Ta bort berg och gör en ränna för
1 svar · 12,8k läst
E
esox71: Ligger på 45-50% sommartid. 20-21 grader. Är iofs souterräng...
6 svar · 3,3k läst
snuttjulle
snuttjulle: Som alltid så tycker jag att man ska bygga en källare med tanken att den ska kunna klara viss fukt. Självklart kan man inte tillåta ständig översvämning men någon gång under tiden man bor i huset får man nog räkna med. Med detta i tanken får man helt enkelt bygga med material som klarar fukt och vatten.
1 svar · 2,7k läst
C
Crischnak: Tack Jon h, jag kommer inte att lägga klinkers tidigare än efter en månad. Målar och renoverar övervåningen, badrum etc. under tiden plattan är gjuten, det tar minst en månad sedan går jag på nedervåningens ytor som jag tänkt lägga klinkers samt bygga litet badrum , tvättstuga och kök (samtliga sten / kakel). Det tar kanske en månad till därefter avvaktar jag kanske två månader
2 svar · 4,5k läst
M
Mats: Som nykomling så ska man läsa och acceptera forumets regler. Där har vi bland annat "Använd sökfunktionen för att ta reda på om din fråga ställts tidigare" vilket även var vad jag rekommenderade. Vill du veta så får du jobba lite för det Den här tråden låses /Mats Moderator
4 svar · 3,1k läst
·
P
proudfin: Fasting65, fantastistk vad ni håller på o snyggt blir det! Fina idéer och inspiration får man från ert bygge. Har kommit fram till att jag gjuter en armerad platta (med bunn) som jag sedan med leca 19x19x59 murar upp en rektangulär "låda" på. Sedan köper jag det antalet trappsteg som jag behöver från http://www.liroma.se/Resources/Liroma%20kat.%202001.pdf Tänkte se till att ett par av
3 svar · 8,8k läst
d3katja
d3katja: Vi funderar på att köpa ett hus som är byggt 1957, med källare. Det byggdes ut 2002, också med källare. Den nya källaren är likadan som den gamla, dvs oisolerad både på väggar och bottenplatta. När de nuvarande ägarna byggde ut dränerade de om det gamla huset. Det gamla huset är 58 kvm och det nya är 70 kvm. Den nya källaren är tänkt att användas som bostadsutrymme med
7 svar · 16,0k läst
C
Cyborg: Ja, funkar det med VP rör blir det ju självklart både enklare å billigare. Ska föreslå det å se om jag får något mothugg. Tack för era inspel.
5 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.