P
PatrikJ: Hallå Vi är på G med vår utbyggnad och vill ha en del åsikter om grundens uppbyggnad (ska bli platta på mark). Vi har fått bort en bergknalle som spräckts i bitar. Detta har vi sedan fyllt ut med i den lägre delen av ytan. På detta har jag tänkt köra med 8-16 kross (packningsbart och dränerande) som läggs ut och packas vartefter. Det faktum att tomten sluttar samt ovannämnda
0 svar · 847 läst
Kalleman
Kalleman: [citat] Ett tillägg Har ni tillgång till markplaneringsplanen så finns där ofta fixpunkterna markerade. Något som ofta blir noggrant avvägt är dagvattenbrunnar och andra lågpunkter, har man bara en uppgift på dess höjd så går det nog att lita på att det blev så också. Förhoppningsvis...:) /Kalle
12 svar · 16,3k läst
I
Inmon: Vi är på väg att slå till på ett 1-plans hus i vinkel med källare (118+118kvm) från -67. Vi har tidigare inte haft hus så nu har vi lite funderingar vad gäller anmärkningarna från besiktningsmannen. Källarplan/hall: 13% fuktkvot Kärllarplan/gästrum: 15% fuktkvot Badrum/entreplan: gjutjärnsbrunnen är rostangripen Är dessa mått att ta på allvar? I fuktkvotsbeskrivningen står det
0 svar · 4,6k läst
Perk
Perk: Vi hyrde in firma som blästrade hela grunden. Kostade 7000:- (60-70 kr/kvm) och sparade många tunga timmar och hela väggen blev otroligt ren. Kostnaden inkluderade resa(ca 50 km), material och arbete. Annars är det nog inte fel att använda ett flytande membran för då kan det knappast skada att en del kallasfalt sitter kvar på väggen men om detta finns nog lika många teorier som det
9 svar · 3,6k läst
pmk
pmk: Be dom som gör anläggnings jobbet att Fälla/ta bort det. (Det kommer att ryka i vilket fall som hällst)
6 svar · 3,9k läst
·
pmk
pmk: Priset jag har hört är 5000:-kubiken för stubbar
8 svar · 11,1k läst
pmk
pmk: Företaget kanske har dispans för att ta vara på miljö klassade material? Företaget får ej tippa miljöfarliga avfall på din tomt om det inte är ok för kommun som ni bor i. Ring kommunen och kolla vad man får tippa på tomten.
7 svar · 3,3k läst
L
ltz: Har precis köpt fastighet belägen 4km nordost om kävlinge, jordbrukslandkap. Enligt uppgift ska detta vara gammal sjöbotten i grunden här också. Har svårt att tro att alla nybyggen där ute har pålats. Är det skillnad mellan sjöbotten och sjöbotten vad det gäller pålning? Jag har en befintlig skånelänga 100 år ++ som fortfarande står på samma plats utan sättningar. I mitt fall,
2 svar · 4,6k läst
Z
zankan: [citat] stålpriserna är det som ökat mest i branschen.... Det kan slå enormt hårt på 2 år om man har mycket stål i entreprenaden....
6 svar · 8,2k läst
Z
zachris: Jag undrar hur dom har tänkt att man skall montera dessa brunnar vid nybygge? Jag hade tänkt använda dessa brunnar, men eftersom "mina hantverkare" tycker att det verkar alldeles för komplicerat/riskabelt att montera dom så kanske jag måste ge upp min dröm? :(
2 svar · 7,7k läst
A
andersmc: Jo, precis vad jag tänkte förtydliga med. Det går att "skulptera" i betongen. Vänta inte tills den börjar stelna, för det blir inte bra.
5 svar · 6,4k läst
Ö
öland: tack för era svar.
5 svar · 4,7k läst
F
fredwel: Min lokala leverantör av bärlager stängde lite tidigare än jag hade tänkt mig idag.:( Nån som vet nåt ställe där man kan köpa bärlager (0/16) i Stockholm/södertäljetrakten på en lördag? /fredrik
0 svar · 1,4k läst
magnusss
magnusss: Är det inte grundvatten? Jag tycker att du skall kontrollera om det kan vara så först. Ligger marknivån lägre där än övriga tomten (har du bara problem på den sidan) Prova att gräva på andra ställen för att se hur djupt du måste gräva innan du stöter på vatten. Om det är grundvatten så får man försöka höja marknivån, dräneringen tar bara hand om ytvattnet (såvida man
4 svar · 6,4k läst
C
Cacas: Hej, skulle bara återkomma till det här med armering i kantbalken, jag använde inte färdigsvetsad pålarmering utan najade det med "spiralerna" som används vid påltillverkning på två bockar, det blev väldigt stabilt och bra att jobba med när de väl var ihopnajade med spiralerna. här är några bilder från jobbet. [bild] [bild] [bild] /Calle
14 svar · 4,0k läst
M
Mats: 8-16 är vad jag har fått lära mig att man bör ha för att dränera under en platta. Min 10 cm men kan du så ta lite mer
5 svar · 1,8k läst
P
Pasta: Även sundolittskivan skall ha fiberduk och spåren utåt. Se monteringsanvisningen: http://www.sundolitt.se/upload_images/2CC679509971450991D1FF93B1CF4CD8.pdf /Patrik
4 svar · 3,5k läst
·
I
ippo: ->Rockas Vad kostade härligheten i material?
32 svar · 12,7k läst
·
A
andersmc: Byggmax har det. Gissningsvis har andra byggvaruhandlare det.
1 svar · 4,9k läst
R
roggabear: Vi planerar att dränera om runt huset i sommar. Källaren är av souterräng-typ, dvs ena långsidan ligger helt under mark och på andra långsidan ligger marknivån i höjd med överkant på källargolvet. Vi tänkte dränera om med Isodrän-skivor + rör och makadam. I samma veva tänkte vi passa på att tilläggsisolera hela källaren utvändigt. Då hopar sig en rad frågor: 1) Ska man
0 svar · 3,2k läst
Jesca_j
Jesca_j: De pengarna gick antagligen rätt ner i deras fikakassa! :)
8 svar · 47,9k läst
G
gaia: [citat] Det var den dyra delen som du kalar sorptionshjul jag tänkte på. Luftfilter kostar ju små pengar. Hur mycket kostar hjulet och hur många arbetstimmar håller den? Har för mej att priset kan hamna på några tusen så det är bra att veta hur länge det håller för den håller inte för evigt ;) gaia
12 svar · 11,7k läst
C
imported_Byggaren: [citat] Det blir klart dyrare och bra mycket bättre att gjuta en btg.stödmur/trappa än att mura upp den. Till en gjuten stödmur kan man hyra plastad btg.plywood och formvirke hos något bygg- eller uthyrningsförtag. Se Eniro, Gula Sidorna. Till stödmuren använder man hela skivor, som stöds bakom med reglar lodrätt och dubbla liggande reglar vågrätt p.b.s och drar ett formstag mellan
8 svar · 19,6k läst
Wigert
Wigert: Håller med jcoboy, du kan skippa isodrän och gå på cellplast så får du bättre isolering. 8 cm betong är kanske i minsta laget om du t.ex. har 20 mm rör. Gå på 10 cm när du ändå håller på.
2 svar · 3,0k läst
L
Linnex: [citat] Som sagt det finns olika skolor. Jag installerade avfuktare i höstas och blev då rådd av fukt/saneringsfirman jag köpte den ifrån att inte lämna bit oplastad mot muren pga av att då blir högre fuktbelastning och dyrare driftkostnad.
6 svar · 2,7k läst
·
J
jenfor: Tack för svar. Kan nog tillåta det dubbla utan att det ser märkligt ut. Ville bara förvissa mig om att det inte var för lite.
2 svar · 4,8k läst
K
karlto: ok gör nog så..tack
2 svar · 2,3k läst
T
Tompaa: Som rubriken säger..Jag mätte nyss med en mätare och uppmätte 10-12-procentig fuktighet i betonggolvet. Nån annan som mätt eller vet vad det brukar ligga på?
0 svar · 1,2k läst
P
PatrikJ: Hallå Vi ska göra en utbyggnad på ca 40 kvm (vanlig boyta). Kan jag använda den S80 stämplade cellplasten som isolering förutom under bärande delar ?? Vet att man brukar rekommendera S100-kvalitet. Om jag kör S200 under belastade delar kanske det går bra eller ? Måste veta snart när grundbygget drar igång. / Patrik
0 svar · 885 läst
A
imported_Byggaren: Vet inte vad som räknas som normalt idag, men det hade i.a.f. inte räknats som 'normalt' då jag höll på. Idag verkar nästan allt jobb vara 'normalt' även det som skulle ha benämnts 'fuskjobb' på min tid. Silikon är ett elastiskt fogmedel som står emot väta. Det tätar alltså bara springan mot nedträngande vatten. Någon annan funktion fyller det inte. Fogen blir dock inte reptålig
8 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.