Bor i ett 1-plans lb-hus byggt 65 där golven går i vågor lite. Anledningen till att dom gör det är att dom längsgående träbjälkarna i grunden bågnat mellan plintarna. Jag provade att lyfta mitt i mellan två plintar med domkraft och då blev golvet ganska jämt och fint där :-) Så jag undrar lite om det skulle gå bra att sätta dit några permanenta stöttor som står på marken bara?

Det gör det sannolikt. Det värsta som kan hända är ju att de sjunker ner lite med tiden, och då får du kila upp lite mer.

Låter som ytterligare ett fall där plintar och variabla stolpskor skulle kunna göra nytta. Ett tips kan vara att ställa plinten på en trädgårdsplatta eller två för att sprida trycket så mycket som möjligt

Låter ju bra :-) Vad bör man använda att palla upp med? Går det bra med lecablock?

Det andra alternativet är ju att byta ut de bjälkarna som säckar ner på mitten då de helt klart är underdimensionerade. Va med och gjorde en sådan grej där de satt liggande 2tum4 istället för stående 3tum4 vilket självklart gjorde att det sackade ganska mycke. Ev borde det gå att pumpa upp till plant och sedan spicka på förstärkning på sidorna om den som svackar.

Jag skulle som sagt hellre ta en vanlig gångplatta eftersom de har större yta och är lägre höjdmässigt. Blir en stadigare grund för stöttan än ett lecablock

GVR4 skrev:
Låter ju bra :-) Vad bör man använda att palla upp med? Går det bra med lecablock?
Lägg trädgårdsplattor på marken och ovanpå det leca eller cement block, glöm inte syllpapp mot bjälken

Jag hade köpt ett par pelardomkrafter på biltema och spridit ut dom, där det behövs. Under domkraften kan du ha en stor betongplatta eller liknande. När golvet ger efter är det bara att krypa ner och pumpa lite...

Ingen bra ide. Domkrafterna kommer att sjunka iom läckage invändigt. Däremot är en domkraft bra för att justera in höjden och sen lägger man dit något stabilare

Gallimatias skrev:
Jag hade köpt ett par pelardomkrafter på biltema och spridit ut dom, där det behövs. Under domkraften kan du ha en stor betongplatta eller liknande. När golvet ger efter är det bara att krypa ner och pumpa lite...
Har löst det precis så för tillfället. Men det känns inte särskilt stabilt. Lecablock skulle vara perfekt. Var lite orolig för att dom skulle röra sig bara om man inte gräver ner sig en bit. Men det är ingen fara då alltså? Bör man mura ihop blocken, eller räcker det att bara stapla dom på varandra? Det är ca 1 meter mellan marken och bjälkarna.

Lägg dem två i bredd och korsvis lager för lager så lär det ligga still

Sen beror det ju på om det blir tjärle i krypgrunden, då kan man behöva gräva ner en bit eller isolera marken.

Finns ju den klassiska skruvdomkraften, den sjunker nog inte med tiden.
Kanske bara är att ta ett röj på skroten och fynda :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.