7 549 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Isodrän och sen då? Blev det bättre?!
Skulle vilja höra om vad för slags erfarenheter ni som dränerat era hus med Isodrän/Pordrän har. Blev det bättre? Problem? Borde ni ha gjort på annat sätt...
Har just själv slutfört en dränering med Isodrän och är så nyfiken på förändringarna så jag står och hoppar! BLIR DET BRA?
Har just själv slutfört en dränering med Isodrän och är så nyfiken på förändringarna så jag står och hoppar! BLIR DET BRA?
Hur långt är ett snöre?
Skämt åsido. Förbättringen hänger väl ihop med graden av fukt innan så det variera säkert. Vi har källare med 140 cm under mark, betonghålsten på sulor och tidigare en tunn platta på jord och grus. Dränering för snart 3 år sedan gjordes då det var stora fuktproblem mot högpunkten på tomten. Fuktigt och svårt att torka tvätten samt källarlukt. Efter dränering med Pordrän 100 torkade väggarna ur och mycket puts ramlade ner. En stor skillnad på miljön i källaren i vårt 40-talshus. Nu har vi också grävt ur källargolvet och lagt golvvvärme och nu är det i princip boyta.
Skämt åsido. Förbättringen hänger väl ihop med graden av fukt innan så det variera säkert. Vi har källare med 140 cm under mark, betonghålsten på sulor och tidigare en tunn platta på jord och grus. Dränering för snart 3 år sedan gjordes då det var stora fuktproblem mot högpunkten på tomten. Fuktigt och svårt att torka tvätten samt källarlukt. Efter dränering med Pordrän 100 torkade väggarna ur och mycket puts ramlade ner. En stor skillnad på miljön i källaren i vårt 40-talshus. Nu har vi också grävt ur källargolvet och lagt golvvvärme och nu är det i princip boyta.
När väggen torkar släpper putsen om den sitter dåligt från början, helt normalt. Vi putsade upp det mesta efteråt, men den del väggar fick plåtreglar och gips, med isolering endast ovan mark. Återställning av väggarna gjordes 2 år efteråt så de torkat ut ordentligt, i samband med att vi gjorde i ordning golvet och la in golvvärme.
källardoften försvann omgående (den kom under sommarhalvåret då elementen var avstängda)Chril skrev:
nu 6 år senare så är det fortfarande perfekt klimat i källaren.... ca 21 grader året om och tvätt torkar på 12 timmar...
vet inte om vi kunnat göra på nåt annat sätt direkt, vi dränerade första sommaren i huset då vi på våren märkte "källardoften"...
en sak vi borde gjort direkt var att gräva ut backen vi hade mot husväggen på baksidan (gjorde detta 2 år senare istället...) så nu har vi sutteränghus
Appropå det där med putsen som släppte - i min källare fälls det ut ett poröst, fint, lite saltliknande ämne på de ställen där det yttre färglagret släppt. Någon som vet vad det är? Har det med kalken att göra?
Något jag själv kom på att göra annorlunda, var att se till att fästa täcklisterna på isodränplattorna/täckduken ett moment innan jag återfyllt massorna till marknivå. Det är betydligt lättare att borra stående än liggande på knä i geggan...
Något jag själv kom på att göra annorlunda, var att se till att fästa täcklisterna på isodränplattorna/täckduken ett moment innan jag återfyllt massorna till marknivå. Det är betydligt lättare att borra stående än liggande på knä i geggan...
Klicka här för att svara