Hej,
Jag har en utrymme som kan liknas vid en jordkällare som ligger vägg i vägg med mitt "suterränghus". Utrymmet har väggar och tak gjutet i betong med berg och singel golv.
Utrymmet är sparsamt ventilerat och är på ca 60 kvm, givetvis har jag en hel del fukt där, kondens från marken men också vatten från taket.
Taket är som sagt gjutet i betong (på 50-talet), det har ett visst fall från huset, det är "målat" med asfalt på ovansidan och sedan ligger ölandssten i murbruk (vår uteplats). Fogarna av bruk har nu börja vittra sönder och då går det fort när vintern och frosten sätter i (plattorna spricker och reser sig).
Hur ska jag nu fixa detta? Jag har tänkt lägga om stenarna, men kan jag göra det på något smart sätt så jag inte får ner så mycket fukt? Jag har funderat på att behandla betongstommen be kall asfallt igen och sedan sätta ölandsstenen i stenkross eller murbruk.
-Stenkrossen kan ta upp rörelser och förhindrar dom sprickor jag har idag, men är inte tätt.
-Murbruk är väl inte helt tätt heller men känns tättare än stenkrossen/sand men kan å andra sidan spricka och man får gör om det eller laga.
Är jag helt fel ut? Bör jag göra på något annat sätt (tätlager etc)?