24 981 läst ·
27 svar
25k läst
27 svar
Borkastade pengar att dränera källare?
Jag tillhör dem som har dränerat, men för det fanns följande skäl:
1) Vi skulle bygga ut huset och i samband med att dränering och grävning gjordes för utbygnaden var det lika bra att fixa gamla huset också.
2) Vi vill ha sovrum, bastu, tvättstuga och förråd i vår källare och vill alltså få den till att vara bostadsutrymme
Om vi bara skule ha använt vår källare som upplagsplats och garage (som den förre ägaren hade gjort) så skulle vi defenitivt inte ha dränerat om den. Den hade inga direkta fuktproblem och liksom hos er så värmdes den av några element och pannan som står där nere. Jag tycker inte att dränering verkar vara det första ni ska ge er på med ert hus.
1) Vi skulle bygga ut huset och i samband med att dränering och grävning gjordes för utbygnaden var det lika bra att fixa gamla huset också.
2) Vi vill ha sovrum, bastu, tvättstuga och förråd i vår källare och vill alltså få den till att vara bostadsutrymme
Om vi bara skule ha använt vår källare som upplagsplats och garage (som den förre ägaren hade gjort) så skulle vi defenitivt inte ha dränerat om den. Den hade inga direkta fuktproblem och liksom hos er så värmdes den av några element och pannan som står där nere. Jag tycker inte att dränering verkar vara det första ni ska ge er på med ert hus.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Jag skall ärligt säga att jag inte bor i eller har erfarenhet av hus med källare, men onekligen låter det som man är ute på någon slags balansgångsakt i den högre skolan när man har källare.
Jag har lite svårt att förstå varför man inte skulle åtgärda grundorsaken till för hög fuktnivå i källaren (som i Frasses fall också verkar påverka träkonstruktionen) utan i stället sminka grisen med forcerad ventilation och extra värme. Jag skulle för egen del ha svårt att föra motsvarande resonemang om jag t.ex. hade några trasiga pannor på taket. Inte skulle jag ställa mig och mäta fuktnivåer i träkonstruktionen och fundera på hur länge jag kan låta bli att byta ut pannorna, utan jag skulle se till att åtgärda grundproblemet. Man sover bättre på nätterna då helt enkelt. Men det är väl jag som är neurotisk
Visst är det en ekonomisk och arbetsmässig insats som krävs, men den nedlagda kostnaden är en pyttedel av husets värde.
Jag tycker också man kan föra ett resonemang utifrån att den förhöjda nivån på ett ställe i källaren är en indikation på att bäst-före-datumet kanske börjar gå ut för det existerande tätskiktet med tillhörande dränering och att det kanske är bäst att åtgärda innan problemet breder ut sig och blir alltför stort.
//Per
Jag har lite svårt att förstå varför man inte skulle åtgärda grundorsaken till för hög fuktnivå i källaren (som i Frasses fall också verkar påverka träkonstruktionen) utan i stället sminka grisen med forcerad ventilation och extra värme. Jag skulle för egen del ha svårt att föra motsvarande resonemang om jag t.ex. hade några trasiga pannor på taket. Inte skulle jag ställa mig och mäta fuktnivåer i träkonstruktionen och fundera på hur länge jag kan låta bli att byta ut pannorna, utan jag skulle se till att åtgärda grundproblemet. Man sover bättre på nätterna då helt enkelt. Men det är väl jag som är neurotisk
Visst är det en ekonomisk och arbetsmässig insats som krävs, men den nedlagda kostnaden är en pyttedel av husets värde.
Jag tycker också man kan föra ett resonemang utifrån att den förhöjda nivån på ett ställe i källaren är en indikation på att bäst-före-datumet kanske börjar gå ut för det existerande tätskiktet med tillhörande dränering och att det kanske är bäst att åtgärda innan problemet breder ut sig och blir alltför stort.
//Per
slipperman skrev:Jag tycker också man kan föra ett resonemang utifrån att den förhöjda nivån på ett ställe i källaren är en indikation på att bäst-före-datumet kanske börjar gå ut för det existerande tätskiktet med tillhörande dränering och att det kanske är bäst att åtgärda innan problemet breder ut sig och blir alltför stort.
Föhöjda fukt värden i en källare byggd runt -50 -60 talet säger inte på något vis att drännerinen är kass eller att det för den skull finns någon alls. Det viktiga här är att se till att inget annat tar skada av den fuktsom finns där. Din liknelse med Tak skulle stämma om du hade ett stenhus utan trä i takstolar då sten isäg inte försämras nämvärt av lite fukt.
Och för att svara rakt upp och ner på Rubriken så är ju aldrig dränering att kasta bort pengar i sjön men kanske kan vänta något år i vissa fall.
Stövvlar (dränering -grund) och mössa (fixa taket) på sen renoverar man resten av huset, så resonerade vi iaf...
Vi använder inte källaren till annat än förvaring just nu... Men tyckte att det var viktigt med att ha det klart innan vi gör något annat runt eller i huset (finns ju risk för sättningar tex, inte kul med nytt kök då).
Vi använder inte källaren till annat än förvaring just nu... Men tyckte att det var viktigt med att ha det klart innan vi gör något annat runt eller i huset (finns ju risk för sättningar tex, inte kul med nytt kök då).
Jag sällar mig nog till dom som tycker att ni inte behöver börja med detta, finns ju mycket att göra ändå när man skaffat hus, och är det hyffsat därnere och ni inte ska använda utrymmet nu, så... Men däremot tycker jag att ni ska hålla koll på att inte något försämras, och därmed kan det ju vara en bra ide att, som gromit42x föreslår, riva ut väggar o golv i gillestugan.
Däremot kan det ju vara smart att planera för det någon gång i framtiden.
Däremot kan det ju vara smart att planera för det någon gång i framtiden.
Vi dränerade om och det har blivit en helt annan källare. Mycket bättre lukt och inte den minsta fukt nånstans. Och det enbart genom att sätta dit Byggmax "platon" runt om + singel. Farsan grävde dessutom för hand så det kostade inte många tusen.
Får jag låna din farsa för en till drännering?? 

Jag är oxå tudelad till om vi (läs jag) ska drännera. Det som talar emot: hela området där huset står ligger på en grusås så det är bara sand, sand och mera sand under huset. Det går knappt att vattna gräsmattan för vattnet försvinner ner innan rötterna hinner suga upp vattnet. Ett par hundra meter bort ligger en del av den kommunala vattentäckten och vattenytan på den ligger ungefär 40m nedanför botten på våran källare så ngra problem med grundvattnet borde det inte bli. Har haft källaren proppfull med kartonger och kläder sen vi flyttade in (2,5år sen) och inget har börjat mögla, har redan tvättstuga där idag.
Det som talar för: ev ska jag göra ett badrum där nere(kakla direkt på väggarna är tanken), kan ha en viss påverkan på "fukten" där nere, ska även ha gillestuga där nere. Det finns ingen altan i eller ngt annat som står ivägen idag, men en stor altan ska byggas snart.
Det som talar för: ev ska jag göra ett badrum där nere(kakla direkt på väggarna är tanken), kan ha en viss påverkan på "fukten" där nere, ska även ha gillestuga där nere. Det finns ingen altan i eller ngt annat som står ivägen idag, men en stor altan ska byggas snart.
Jag tycker det är förnuftigt att inte lägga pengar och ryggont där det inte behövs. Tvättstugan kan du lyxa till med en avfuktare som kan tjäna för hela källaren under dom fuktigaste månaderna.Frasse fräs skrev:
Visst gör dräneringen nytta men det gör också värme och vädring. Inte är det någon bra lukt i en ovädrat och ouppvärmt sommarstuga heller även om den ligger ovan mark ...
gaia
Hej
Jag bor i en kåk med ca 75 m2 källare från 1954.
Då vi köpte kåken för 5-6 år sedan fanns en viss källarlukt men dock inga större färgsläpp på golv eller väggar. Använder källaren mestadels till grovförvaring: Krukor, verktyg, spadar, snickrarbod, pannrum med ved/pellets etc finns även en tvättstuga som är utrustat med en 1000:- avfuktare allt funkar kalas så som det användes idag
Har inte planer nu iallafall att dränera då jag inte tycker att det behövs.
Men skulla jag vilja använda detta som ett mer boendeutrymme så blir det jobbigt då plattan ändå saknar isolering/fukttätning underifrån.
Så ser jag på det/Palm
Jag bor i en kåk med ca 75 m2 källare från 1954.
Då vi köpte kåken för 5-6 år sedan fanns en viss källarlukt men dock inga större färgsläpp på golv eller väggar. Använder källaren mestadels till grovförvaring: Krukor, verktyg, spadar, snickrarbod, pannrum med ved/pellets etc finns även en tvättstuga som är utrustat med en 1000:- avfuktare allt funkar kalas så som det användes idag
Har inte planer nu iallafall att dränera då jag inte tycker att det behövs.
Men skulla jag vilja använda detta som ett mer boendeutrymme så blir det jobbigt då plattan ändå saknar isolering/fukttätning underifrån.
Så ser jag på det/Palm
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ta det lungt och bo in er först. Efter ett par år kan du möjligen veta om en dränering behövs eller inte. Stressa inte ett sådant beslut.
Sedan funderar jag över vad för gulförgyllda dräneringsrör som vissa lägger ned när en dränering kostar 100 000 kr. Med egenhändigt hyrd och styrd minigrävare och rör från byggmax tror jag inte vår dränering runt en kåk som mäter 18x10 m kostade mer än ca 10 000. Den blev för effektiv och nu får vi inte tillbaka någon gräsmatta för att det blir för torrt.
Sedan funderar jag över vad för gulförgyllda dräneringsrör som vissa lägger ned när en dränering kostar 100 000 kr. Med egenhändigt hyrd och styrd minigrävare och rör från byggmax tror jag inte vår dränering runt en kåk som mäter 18x10 m kostade mer än ca 10 000. Den blev för effektiv och nu får vi inte tillbaka någon gräsmatta för att det blir för torrt.
Grundorsaken är ju inte fullt ut fastställd i frågeställarens fall. Om det räcker med att fixa nämnt stuprör och se till att hålla lagom temperatur i källaren för att få bra fuktnivåer, så är dräneringen fungerande, och då är det inte dålig dränering som är grundorsaken.slipperman skrev:
Har 2 bekanta som landade runt 100 000kr för dränering i Gävle. Då är allt vitt och dom satt brevid och tittade på...
Mitt pris blev 30 000kr för 37 löpmeter, då grävde en polare och fick betalt för det "kontant", resten gjorde vi själv, platon och 100mm isolering... Grävning blev lite dyrare än vi planerade på grund av berg och stooora stenar...
Mitt pris blev 30 000kr för 37 löpmeter, då grävde en polare och fick betalt för det "kontant", resten gjorde vi själv, platon och 100mm isolering... Grävning blev lite dyrare än vi planerade på grund av berg och stooora stenar...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden