Har en stuga som står i sluttning med halva delen under mark och halva ovan. Delen under mark är bara kallkällare. Jag har en del fuktproblem men har inte orkat göra något hittills eftersom problemen inte är så stora och det bara är ren betong i källaren. Alltså ingen större risk för mögel etc (hoppas jag...).
Nu har jag ändå grävt upp och lagt på ny kallasfallt. Jag behöver inte isolera, däremot undrar jag om det är helt nödvändigt med platonmatta (eller liknande) och geoduk?
Sedan har jag inte lyckats gräva mig under sulan, vilket egentligen gör det svårt att få till ett riktigt bra dränage. Frågan är då om jag tex ska lägga ner ett dräneringsrör?
Dessutom bor jag på en ö där det är svårt att fixa singel till botten. Jag har däremot en del sprängsten som kanske kan funka skaplig? För visst handlar det mest om att göra en "luftig" utfyllnad utan jord/växter närmast/underst vid väggen?
Jag har alltså gjort grovjobbet genom grävningen och ny kallasfallt. Och nu funderar jag på vad som är ett lämpligt nästa steg. Jag orkar inte göra det perfekta jobbet eftersom källaren är kall och oinredd. Men jag vill ju ändå göra en uppgradering gentemot tidigare jobb.
"Lighttips" av någon kunnig skulle göra mig glad!