gaia skrev:
här är svaret du vill ha
gaia

Så stor behöver den väl inte vara? Vattnet från stuprören ska ledas bort till ett dike och sedan ska stenkistan ligga ca 20meter ifrån huset.

Kanske 5m3 räcker?

Jocke

Vilket fall ska jag ha på dräneringsrören och på markavloppsrören (vattnet från stuprören)?

Jocke

1%. Alltså en cm/m

Ang. stenkista på dränrör. Dräneringsrören till för att skydda huset från uppstigande vatten. Det har normalt inget att göra med nedsjunkande vatten. Alltså, det går det bara att göra stenkistor för dränrörsvatten på hus med sluttningstomt, t.ex. souterränghus. På hus med någurlunda plan mark kommer stenkistan fyllas med vatten innan dränrören, oavsett kistans storlek, eftersom stenkistan ligger lägre än dränrören. Dränrören skall anslutas till ett ställe med säker avledning, t.ex. avloppsledning, brunn med pump (försedd med larm om det behövs) eller till stenkista, men då måste man vara säker på att marken där stenkistan placeras kan ta emot vatten när marken vid huset är mättad upp till dränrören. Var noga med att montera kontrollbrunnar så att man kan kontrollera att allt funkar även efter att man fyllt igen.

Där jag har tänkt lägga stenkistan ligger mycket lägre än huset och efter stenkistan så lutar marken litegrann fortfarande. Det jag har tänkt är att lägga dit ett rör så jag ser om det skulle fyllas upp ändå och om det det blir för mycket vatten så ska jag kunna köra med pump där också.

Var kan man hitta sådana rör? På Rinkaby Rör fanns det ett rör som hette vägtrumma (Vägtrumma 400x465mm, 6m Raka korrugerade rör med slät insida)
som skulle funka bra men den såldes endast i butik. Var kan man hitta ett sådant rör runt Trollhättan?

Jocke

Hej Jocke,
Verkar som denna tråden snurrar runt lite och att du inte får några vettiga svar,
kanske beror det på att inläggen gör lite olika antaganden.

Du har helt rätt i att vattnet ska bort ! och isolering (pordrän etc) för att värma o torka ut är inte rätt sätt när du pratar så mycket vatten. (sök lite på forumet kring
krypgrund så hittar du massor av diskussion om fukt i krypgrund som du kan fundera på när vattenmassorna är borta)

Huset står på sand, du har krypgrund o får in 35-40m^3 vatten när det regnar.
Den stora frågan är väl om det är regnvatten eller vatten underifrån.
På en av bilderna tycker jag att det ser ut som om du har ett dike som är 1m (eller om det är en nivåskillnad på tomten). Stiger det upp vatten i diket eller är det bara vatten där vid häftigt regn/snösmältning ?

Har du inte uppstigande vatten så är det ett mycket enklare problem att lösa.
Då får du in regnvaten (troligen från takavvattningen eftersom huset ligger på ganska plan mark).

Hur är stuprören kopplade ?? Ner i liten stenkista eller går de ihop till något gemensamt ?
Andra indikationer på att vattnet kommer underifrån ? Finns det någon brunn
för dricksvatten (djup?) eller är det djupborrat?

Gör inte för stora arbeten förrän du förstår var vattnet kommer ifrån.

Ang. pump. Har själv en pump från rinkabyrör med flottör(Grundfos KP250). Har funkat bra i några år. Finns billigare (tex på K-rauta), men eftersom konsekvenserna av att den inte funkar - samt att den sitter i utsatt miljö gjorde att jag valde det lite dyrare alternativet.

Sätter dupumpen i ett 40mm rör så kolla att flottören får fritt spelrum ( de flesta kräver mer plats)

Hälsn. Mats

Det står överallt att det ska vara en lutning på 1:200 på dräneringrören. Vad blir det då? 1cm på 2meter eller vad. Vad kan jag ha som max på lutningen?

Jocke

Max borde väl inte finnas någon gräns. Bara se till att slangen inte ligger för djupt i slutet

MatsT skrev:
Hej Jocke,
Verkar som denna tråden snurrar runt lite och att du inte får några vettiga svar,
kanske beror det på att inläggen gör lite olika antaganden.

Du har helt rätt i att vattnet ska bort ! och isolering (pordrän etc) för att värma o torka ut är inte rätt sätt när du pratar så mycket vatten. (sök lite på forumet kring
krypgrund så hittar du massor av diskussion om fukt i krypgrund som du kan fundera på när vattenmassorna är borta)

Huset står på sand, du har krypgrund o får in 35-40m^3 vatten när det regnar.
Den stora frågan är väl om det är regnvatten eller vatten underifrån.
På en av bilderna tycker jag att det ser ut som om du har ett dike som är 1m (eller om det är en nivåskillnad på tomten). Stiger det upp vatten i diket eller är det bara vatten där vid häftigt regn/snösmältning ?

Har du inte uppstigande vatten så är det ett mycket enklare problem att lösa.
Då får du in regnvaten (troligen från takavvattningen eftersom huset ligger på ganska plan mark).

Hur är stuprören kopplade ?? Ner i liten stenkista eller går de ihop till något gemensamt ?
Andra indikationer på att vattnet kommer underifrån ? Finns det någon brunn
för dricksvatten (djup?) eller är det djupborrat?

Gör inte för stora arbeten förrän du förstår var vattnet kommer ifrån.

Ang. pump. Har själv en pump från rinkabyrör med flottör(Grundfos KP250). Har funkat bra i några år. Finns billigare (tex på K-rauta), men eftersom konsekvenserna av att den inte funkar - samt att den sitter i utsatt miljö gjorde att jag valde det lite dyrare alternativet.

Sätter dupumpen i ett 40mm rör så kolla att flottören får fritt spelrum ( de flesta kräver mer plats)

Hälsn. Mats
Enligt ritningar så är stuprören kopplade till septiktanken eller runt där. Varför vet jag inte.
Hur ska jag göra om det är uppstigande vatten? Brunnen är borrad till 90m.

Jocke

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.