Röjde ur kypgrunden på tillbyggnaden på huset (vardagsrum och hall). Tillbyggnaden gjordes på 60-talet och huset är från 1928. Den ursprungliga husdelen har separat krypgrund vilken redan är städad och plastad.

I krypgrunden under tilbyggnaden satt "gjutstommarna" eller vad det kallas kvar runt betongpelarna till bärlinan. Det är dessa som är på bilderna. De sidor som är värst angripna är de som satt nere i sanden. Det var även en del vitt "ludd" kvar på betongpelarna som jag borstade bort. Det verkar bara vara dessa som har "sugit upp" fukt ur marken och börjat mögla mellan pelare och trä. Själva bärlinan består av stålbalkar och blindbotten verkar torr och fräsch.

Allt organiskt mtrl är nu ute ur grunden, och kondensavfuktare är tillfälligt ditställd. Åldersbeständig plast och avfuktare ska in permanent så snart jag har varit och handlat.

Räcker detta eller bör jag göra något mer? Boracol på pelarna? Bör försäkringsbolaget kontaktas? (Trygg-Hansa).

-Johan

• P7160005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7160002.jpg
    Skapa konto
  • P7160007.jpg
    Skapa konto
  • P7160004.jpg
    Skapa konto
Du har väl ingen skada egentligen? Så då är det inte mycket att ringa försäkringsbolaget om. Jag förutsätter att du kollat upp saker som dräneringen, så det inte kommer in onödigt med vatten. Annars verkar väl dina åtgärder OK. Du håller koll på vad som händer när du fått dit plasten och avfuktaren.

Tack för svar!

Precis, eftersom jag inte hittar någon egentlig skada utan endast dessa "bitar" som jag nu tagit bort känns det onödigt att ringa.

Dräneringen är åtgärdad så tillvida att vattnet leds bort från grunden, återstår att gräva stenkista.

Har i skrivande stund en RH på 70% och temp på 19 grader i grunden. (Enligt Klas i sjöns trådlösa termohygrometer förvisso). Plasten åker in imorgon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.