5 181 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Dränering under plattan - bra idé?
Hej
Jag har tänkt bila upp gammal platta på mark och gjuta en ny platta i befintligt hus.
Min entreprenör föreslår följande tillvägagångssätt.
Bila ut allt
Gräva ner 50 cm
Plana ut göra jämnt, lägga matta
Därefter skilling och dräneringsrör i skillingen (dessa leds ut mot gatuavloppet). Skilling 20 cm.
Isolering 10-15 cm
Elektricitet i rör med armeringsnät ovanför
Därefter Wirsbo golvvärme
Därefter betonglager 10-15 cm
VVS läggs i de olika lagren beroende på vilket behov rören tjänar.
Vad tror ni om detta? Ser det vettigt ut, några problem som ni ser.
Det är en 100 kvm platta och jag får på detta sätt, dränering, ny VVS och el samt golvvärme.
Tacksam för alla svar.
Mvh Martin
Jag har tänkt bila upp gammal platta på mark och gjuta en ny platta i befintligt hus.
Min entreprenör föreslår följande tillvägagångssätt.
Bila ut allt
Gräva ner 50 cm
Plana ut göra jämnt, lägga matta
Därefter skilling och dräneringsrör i skillingen (dessa leds ut mot gatuavloppet). Skilling 20 cm.
Isolering 10-15 cm
Elektricitet i rör med armeringsnät ovanför
Därefter Wirsbo golvvärme
Därefter betonglager 10-15 cm
VVS läggs i de olika lagren beroende på vilket behov rören tjänar.
Vad tror ni om detta? Ser det vettigt ut, några problem som ni ser.
Det är en 100 kvm platta och jag får på detta sätt, dränering, ny VVS och el samt golvvärme.
Tacksam för alla svar.
Mvh Martin
Kan väl försöka, OBS detta är synpunkter, jag gör inga anspråk på att det är sanning.
I mina öron låter konceptet fungerande, jag kan iaf inte komma på nåt speciellt tokigt...
Men några detaljer funderar jag på:
Var försiktig när ni schaktar ur, så ni inte förstör bärigheten under kantbalkarna.
Jag skulle hellre sikta på minst 20cm isolering och 15 cm singel och ev tunnare platta, plattan behöver knappast vara tjockare än 100mm.
Elektriciteten ser jag ingen anledning att dra i plattan om inte speciella skäl finns.
Kolla var wirsbo rekomenderar att rören ska ligga, dom kanske rekomenderar underst i plattan för värmespridningens skull.
Kommer det bli stora värmeläckage genom kantbalken? Som jag förstår det tänkta utförandet så kommer väl den nya plattan ha kontakt med den gamla (och oisolerade) kantbalken.
I mina öron låter konceptet fungerande, jag kan iaf inte komma på nåt speciellt tokigt...
Men några detaljer funderar jag på:
Var försiktig när ni schaktar ur, så ni inte förstör bärigheten under kantbalkarna.
Jag skulle hellre sikta på minst 20cm isolering och 15 cm singel och ev tunnare platta, plattan behöver knappast vara tjockare än 100mm.
Elektriciteten ser jag ingen anledning att dra i plattan om inte speciella skäl finns.
Kolla var wirsbo rekomenderar att rören ska ligga, dom kanske rekomenderar underst i plattan för värmespridningens skull.
Kommer det bli stora värmeläckage genom kantbalken? Som jag förstår det tänkta utförandet så kommer väl den nya plattan ha kontakt med den gamla (och oisolerade) kantbalken.
Tusen tack! Har fått för mig att plattan behöver vara över 100 mm, men jag ser mycket hellre att den görs så tunn som möjligt för uttorkningens skull. Kanske räcker med 85 mm tom?
Tack Mikael, skönt att få saker bekräftade. Någon annan som har några ´synpunkter? Skall man köra ISODRÄN eller Cellplast tex?
Mvh Martin
Tack Mikael, skönt att få saker bekräftade. Någon annan som har några ´synpunkter? Skall man köra ISODRÄN eller Cellplast tex?
Mvh Martin
Jag är ingen expert.. Men jag har självklart själv gått i samma fundering som du.. Blir kanske av om 10-20 år eller nått sådant..
Isodrän eller Cellplast.. jag skulle tro att vanlig (rosa) Cellplast har ett bättre u-värde änn Isodrän. Dock så ska man väll ha grus för dräneringens skull. Isodrän skulle jag tro att man inte behöver ha lika tjockt lager grus.
Dock så skulle jag tro att Isodrän är dyrare änn Cellplasten..
Isodrän eller Cellplast.. jag skulle tro att vanlig (rosa) Cellplast har ett bättre u-värde änn Isodrän. Dock så ska man väll ha grus för dräneringens skull. Isodrän skulle jag tro att man inte behöver ha lika tjockt lager grus.
Dock så skulle jag tro att Isodrän är dyrare änn Cellplasten..
Dräneringen bör ligga utanför plattan, inte under huset. Dagens teorier om golvvärme säger 200-300mm isolering, så gräv gärna lite djupare så att du kan isolera mera. 100mm platta räcker gott och väl för en villa. Om du grusar av 200mm så har du ett dränerande skikt, och då tycker jag att cellplast gör det jobb som krävs.
Självfallet ligger det dräering runt om plattan med, men jag tror det är rätt att även ha dräneringsrör i skillingen under huset! Man bygger så i Europa iallfall och det är mer norm där än här. Men det låter rätt tycker jag... Kanske tom räcker med 85 cm betong eller? Tjockleken verkar inte vara viktig...
I normalfallet håller jag med dig om dräneringen men Crischnak´s platta ska gjutas inom befintliga kantbalkar vad jag förstått. Och om den nya schaktbotten hamnar lägre än befintligt dränerande skikt så kan ju vattnet inte rinna undan någonstanns och resultatet riskerar att bli en stor vattenfylld makadamgrop under huset. I så fall måste man nog lägga en bit dränering under plattan istället, då man inte vill/kan byta materialet som ligger under kantbalken(/sulan).Ardexsmitten skrev:Dräneringen bör ligga utanför plattan, inte under huset. Dagens teorier om golvvärme säger 200-300mm isolering, så gräv gärna lite djupare så att du kan isolera mera. 100mm platta räcker gott och väl för en villa. Om du grusar av 200mm så har du ett dränerande skikt, och då tycker jag att cellplast gör det jobb som krävs.
Jag tycker också att du absolut inte ska gå under 200mm isolering, jag tror dock att du klarar dig bra med 150 mm makadam och 80 - 100mm betong med armeringsmatta.
Cellplast röstar jag också på, med makadam under tror jag inte att pordrän/isodrän tillför något. Men det är bara vad jag tror.
Klicka här för att svara