Konstig rubrik, jag vet...

Vi har hittat jättebra fylle i närheten av där vi bor, och pratat med killarna på byggplatsen om att få fylle till vår tomt. Inga problem, de vill bli av med fyllet och kör gärna upp det till oss. Eftersom vi i själva verket sparar pengar åt dem, betalar vi givetvis ingenting för det.
Frågan vi ställer oss är dock, är det brukligt att betala chauffören något för hans insats? Han kunde ju kört till nån annan om han ville, och nu backar han in bakom vår tomt och tippar perfekt... Det känns som att man kunde tacka honom med en slant...

Eller är jag naiv?

Skulle föreslå fikabröd/tårta till byggplatsen. Då uppskattas det av alla.

Ja tårta är kanon, eller t o m lunch beror på hur många de är.

Förmodligen får ägaren betala för att få massorna bortforslade. Jag skulle nog tala med byggherren och eventuellt dela på transportkostnaden.

Ägaren i det här fallet är ett stort industriföretag, det byggs industrihotell. De är mest glada över att slippa betala deponiavgifter för att få tippa fyllet. Så vi betalar gärna inte för det. :)

(kan nämna att det är just byggherren, eller åtminstone platschefen som gett oss ok att snacka med gubbarna om att få fyllet till oss, och han var som sagt bara glad att bli av med fylle utan att betala)

Däremot kan vi tänka oss att sponsra killarna på plats och chauffören som kör.

Chauffören har betalt per timmer och det betalar de som vill bli av med massorna. däremot kan ju en Whisky (Flaska, inte direkt ner i strupen) till chaufffören inte göra så stor skada då han kanske gör ett bra jobb och tippar precis där ni vill ha det.
Fikabröd till bygget kan ju också vara lämpligt när ni börjar bli klara.
Man ska tänka på att de sparar massor med pengar att köra till er. ingen deponikostnad och kanske tillochmed närmare än tippen.

Visst gör de en vinst men man måste också komma ihåg vad man själv hadde fått ge för att anskaffa samma massor så ett rejält lass fikabröd och ev någon flaska kommer att bli väldigt uppskattat

Vi skänkte bort 30-40 lastbilslass fyllnadsmassor till olika behövande grannar och vi var nöjda bara med det, timmarna som lastbilen debiterade blev ju bara kanske en femtedel på så vis, plus att vi slapp betala för deponin!

Men det hade ju inte skadat om de som fick massorna läser den här tråden och kommer förbi med en smarrig whiskyflska! (Helst en Longmorn Rare Vintage, tack!)

Jag brukar åka gratis TAXI, Jag menar att taxichaffisen skall köra tillbaka till sta`n ändå, när han varit ute med sin tidigare kund. Och då kan det väl inte kosta något om jag åker med tillbaka.
Tycker nog det verkar småsnålt, om man inte kan hosta upp en 500 hundring till ett par 75:or.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.