Vi måste "fuktsanera"=riva det gamla och göra nytt i våran blivande gillestuga och allrum i källaren.Idag är det utreglade (träreglar)väggar och ett flytande golv. Har då fått in två olika varianter på väggkonstruktionen i offerterna..

Hur skulle ni göra om ni skulle göra efter konstens alla regler?
Vad är rätt, vad är fel?
Är det totalt skogstokigt att sätta en 12mm spånskiva bakom gipset?

Tar gärna emot tips på golvet också;)

Det avgörande är väl inte spånet !?

Har ni fuktproblem så torde under arbetet vara det avgörande. Dvs. ventilation i form av luftspalt, ev. diffusionsskit etc.

Spån bakom gips i vägg är bra eftersom man lättare kan skruva upp grejjer sen utan plugg/expanders etc, det håller lättare för tyngre saker och det blir stadigare. Men fuktmässigt varken hjälper eller stjälper det.

Annars gäller väl för en källarvägg att den skall dräneras ordentligt på utsidan, tex med isodrän, platon och singel etc, och sedan borde man väl kunan regla upp och bygga vägg på vanligt sätt.

Samma med golvet.
Är det betonggolv så bör man väl antingen spärra mot fukt (om den kan ventileras bort på annat sätt) eller bygga ett golv som andas (dvs utan plastmattor etc). När det gäller källargolv verkar det vanligaste vara att inte spärra in fukten i golvet.

I det senare fallt så torde ngt fuktbeständigt (tex syllpapp/plast?), sedan träreglar, och ovanpå detta spånskiva + klickgolv. Eller trägolv direkt på reglarna eller spångolvet funka bra.

/K

Självklart är inte det avgörande själva spånet, jag är inte helt borta... Jag är väl medveten om underarbetets vikt i guld. Det som gjorde mig konfunderad var svaret från den ena byggfirman när vi undrade om de kunde kompletera sin offert för att vi önskade spånskiva bakom gipset. "Vi sätter inga spånskivor i väggarna i källare"
Nehej... men vi har fått en offert från en annan firma med den lösningen.
Vem är den rätta?????
Det är det som gör mig lite fundersam

• Gilla
Arkan
  • Laddar…
__Tummelisa__ skrev:
Självklart är inte det avgörande själva spånet, jag är inte helt borta... Jag är väl medveten om underarbetets vikt i guld. Det som gjorde mig konfunderad var svaret från den ena byggfirman när vi undrade om de kunde kompletera sin offert för att vi önskade spånskiva bakom gipset. "Vi sätter inga spånskivor i väggarna i källare"
Nehej... men vi har fått en offert från en annan firma med den lösningen.
Vem är den rätta?????
Det är det som gör mig lite fundersam
Aha!
Dom kan iof ha en poäng att spånskior är organiska och kan utsättas för mögelangrepp - å andra sidan är ju det ett symtom på att innemiljön i källaren inte är bra då.

Dessutom har ju gipset ett ytskikt av kartong, vilket inte heller gillar fukt

Som vanligt är antagligen båda rätt och båda fel - dvs det är inte svart/vitt.

/K

Har hört att en ny typ av gipsskivor har kommit, den är väl tänkt till badrum, just pga fukten men borde funka i källare också.

__Tummelisa__ skrev:
Har hört att en ny typ av gipsskivor har kommit, den är väl tänkt till badrum, just pga fukten men borde funka i källare också.
Jo med glasfiber istället för kartong.
Men dels finns dom inte (vad jag har hört) i handeln ännu. Och dels är dom betydligt dyrare.

Fortfarande gäller ju att om miljön är fel/för fuktig så är det ju ändå inte bra, även om byggmaterialen inte blir mögelangripna. Möbler tex lär ju inte må bra av att stå i en såpass fuktig miljö.

Så jag tror inte att spån vs icke spån är avgörande ur fuktsynpunkt i dina offerter. (dom som sade gips lär nog mena vanligt gips om det är väggkonstruktionen ?). Men är du orolig för framtida mögelangrepp i konstruktionen så borde du ringa till firmorna och begära offert på konstruktioner utan organiska material.

/K

Sätt inget organiskt material i källarväggarna!
Ev kan man tänka sig detta i innerväggarna...

anaitis skrev:
Sätt inget organiskt material i källarväggarna!
Ev kan man tänka sig detta i innerväggarna...
Inklusive tapet i så fall - tapetklister+papperstapet + fukt = mögel. Tapetklister torde ju vara rena rama näringsbadet för mögelsvamp...

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.