Mikael_L
Mikael_L: Däremot ska du givetvis ha isolering under plattan, cellplast (XPS eller EPS) är det vanliga idag. Detta vet du kanske redan, men jag ville nämna det ändå. Isolering på ovansidan av plattan har dock använts under en tid (på 60-80 talet ? kanske...) så frågan är inte helt obefogad. Men idag bygger man normalt med isolering under plattan, värme i plattan och ytskikten ovanpå.
2 svar · 5,7k läst
G
Ginflyer: Mitt avloppsrör som är drygt 200m självfall i 113(!!) mm blå korrugerad pvc rör har havererat. Då jag ändå ska gräva upp för att laga det tänkte jag sätta dit en spolbrunn eller vad det kallas. På hela sträckan finns ingen spolbrunn sen tidigare. Brottet är ca 30m efter den sista brunnen i ett trekammarsystem. En lång svacka i min gräsmatta som befinner sig mellan och en bit
0 svar · 5,6k läst
J
jon_h: Nej, det ligger ett fuktskydd mellan syllen och plattan.
4 svar · 4,0k läst
A
aggen: [citat] STARTAR UPP DENNA TRÅD IGEN... Jag står också inför problemet med håligheter och kantelement. Hur gick detta, någon som har en lösaning.
12 svar · 15,7k läst
B
butler: Hur har fortsättningen på detta projekt löpt. Sommarens senare del har ju fört en hel del fukt med sig. /En nyfiken som själv satt logger i grunden....
26 svar · 18,7k läst
I
isolde: Nu börjar frågetecken hopa sig. Tänkte därför höra vad andra med "tunga stommar" har i plattan. På mina ritningar står det EPS 300 i botten på kantelementen (h= 40cm), och EPS 100 isolering, (3x10cm).
0 svar · 2,6k läst
M
Mats: Grattis som sagt och sen hoppas vi på en trave bilder :)
11 svar · 4,8k läst
T
__Tummelisa__: Vi ska göra om lite i källaren och allt skulle bli sååå mycket bättre om vi kunde ta upp ett dörrhål i en vägg. Är det någon som har gjort detta och vet ungefär vad det kostar? /J
0 svar · 1,6k läst
R
Realmuppen: Nu är plattan gjuten, använde 60/70 klossar till slut. Nu är det bara att låta det brinna ihop riktigt och fortsätta bygget. Tack för alla svar.
6 svar · 2,1k läst
P
perstr: De som gör platonmattan har en del bra tips på sin hemsida. Där sätter man platonmatta mot väggen och bygger sedan en innervägg med luftspalter så att det kan ventilera ut bakom.
4 svar · 9,8k läst
F
fredand44: Hej! Har frågat liknande frågor om PEM-slang och gul-slang förut. Håller just nu på med ett mindre garage och min tanke hos mig var att själva genomgången för rören gjuts fast i samband med gjutningen. Men sedan läste jag i en av mina böcker att rör aldrig ska gjutas fast i grunden utan ska i gjutformen ha en liten ram runt sig. Med rör antar jag att de syftar på avloppsrör
0 svar · 2,0k läst
F
fredand44: Hej! Nej frågan var generell, dvs om man bygger en form för resultatet på bilden där ena kantbalken gjuts högre. Skulle detta vara tokigt eller kan man göra så? Jag skulle kunna tänka mig att då grunden är tyngre på ena sidan så kanske den kan "sätta sig" åt det hållet? Skulle vara intressant att veta. Mvh Fredrik
2 svar · 3,5k läst
·
GreenTurtle
GreenTurtle: Står lite i valet eller kvalet om jag skall ha fris eller inte på min marksten (alltså lägga först som en liten ram och sedan tanda stenen i ramen). Grejen är den att jag har lagt en kansten (mursten) som fungerar som avdelare mot gräset. Lägger jag även en fris på markstenen så känns det som att det blir lite kaka på kaka. Stenen jag skall lägga är Starka´s Byasten (210-140-60
0 svar · 8,2k läst
A
AndersS: På vissa platser i landet har det kommit så mycket regn att marken fortfarande är mättad. Vår brunn i sommarstugan brukar ha svårt att hålla vatten efter midsommar men är full ända upp till någon dm under betonglocket vilket aldrig tidigare har hänt. Inget sådant som hänt er?
1 svar · 12,0k läst
Abuquir
Abuquir: [citat] Det brukar gälla garage över 50 m2 om jag inte minns helt fel. Olof
5 svar · 6,5k läst
R
rug: Det verkar finnas många åsikter hur gråndarbetet för en platta ska vara. Vissa kör bara makadam, andra makadam och singel, men de flesta verkar isolera plattan. Finns det någon anledning att isolera plattan för ett förråd? Eller kan jag gjuta direkt på makadamen med en ram i trä? /Calle
12 svar · 14,7k läst
L
Linda Gbg: Hej! Är riktigt förvirrad. Huset är från -71, sutteränghus med krypgrund. Krypgrundens väggar är isolerad med rockwoll och plast över det. Berget hade plast över men det sa Munters att det måste bort. Plasten togs bort ganska omgående. Luktar unket och angreppen syns. Krypgrund på berg, skall det vara plast eller inte? Värmeisolerande dränering, är det onödigt? Mögelangrepp i
0 svar · 4,6k läst
A
aggen: Såg också detta i en artikel: "Lättklinkerväggar under mark bör strykas med tunnputs som sedan arbetas in med en borste. Ytskiktet innebär en tätning. Denna leder till att innerväggen inte behöver tätas eller kläs, utan kan lämnas obehandlad eller endast målad. En ytterligare fördel med tunnputsen är att myror inte kan bosätta sig i murverket. De gör visserligen ingen skada i
1 svar · 3,0k läst
M
Mats: Det har diskuterats n antal gånger tidigare så jag rekommenderar sökfunktionen så lär du kunna läsa dig trött :)
1 svar · 2,9k läst
S
slackerhabba: Hej! Har köpt ett radhus från Myresjöhus som byggs på totalentreprenad. Vi är dock där och kollar läget då och då, och upptäckte för några veckor sedan att en ca 10 cm bred och 7 cm hög bit från kantbalken lossnat, och då givetvis dragit med sig en liten bit av frigoliten innanför. Nu har huset rests, och biten som lossnat har inte åtgärdats. Biten som lossnat ligger fortfarande
0 svar · 3,2k läst
M
micke_p78: Tack för alla tips, och källar trådarna var riktigt intressanta. En massa idéer väcktes..
5 svar · 5,3k läst
·
Z
Zeke81: Vilket sammanträffande! Har en tomt på g som sluttar lite ,men kanske inte tillräckligt för souterräng... Funderade lite idag på hur man kunde lösa detta och kom fram till precis en sån här lösning :) Så det var lite roligt att se att man gör precis som jag hade tänkt. Vad jag skulle vinna på detta är väl att jag inte skulle behöva lägga ner SÅ mycket jobb med tomten.. (?) +
9 svar · 5,0k läst
·
A
aggen: Kan man inte få undertryck utan fläkt?
3 svar · 2,1k läst
ylven
ylven: Dessutom måste man ju se till att inte vägen får tillskott av vatten uppifrån, att den inte är avrinningen från t.ex. trädgården eller gårdsplanen. För att inte kraftigt regn ska gräva fåror i den i alla fall, kan det vara bra om vägen är välvd eller lutar lite i sidled, så att vattnet rinner ut mot sidorna istället för att följa hjulspåren nedåt.
4 svar · 5,9k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jepp. Svett eller stålar. Å andra sidan är det ju så att om man ändå måste ha hjälp med att få hem grus och sand till betongen när man blandar själv, då blir det obetydligt dyrare att få färdigbetong hemkörd.
9 svar · 14,0k läst
F
fredand44: Tusen tack!
3 svar · 7,6k läst
F
fredand44: Tusen Tack! 8-16 blev det!! Mvh Fredrik
4 svar · 5,8k läst
·
I
imported_gbg_mackan: Är det ingen som har några ideer?
1 svar · 3,8k läst
J
jimnor: Vi betalade 74+moms för 80 liter på våran lokala byggmarknad utanför Norrtälje
3 svar · 9,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.