Vi har ett sutterängshus från 50-talet som vi bott i tre år nu.
Källaren använder vi bl.s till sovrum och har grov-tvättis.
Vi märkte ganska snart av "källarlukten" och såg att vi hade fukt i både väggar och golv och investerade i en bättre luftavfuktare.
I höstas dränerade vi om huset med Isodrän 2000mm. Blästrade bort asfalten och tog bort den gamla platon mattan.
Nu kan väggen andas igen. Problemet som nu återstår är plattan som är gjuten på berg och vilket det alltid smiter
in lite fukt på enligt experter.
Har blivit rekommenderad att lägga i golvvärme för att torka ut fukten och samtidigt få lite varme om fötterna.

Min fråga till er, vad tycker ni om det?
Kan man sätta in el-golvvärme med frigolitplattor typ T2-röd. (Har nämligen ca: 100kvm övers) eller skall man flyta in det?
Är inte risken då att man tappar mycket värme?

Tyvär har jag knappt 200mm i takhöhjd så jag vill inte bygga för mycket.

Förstår om du inte vill bygga så mkt med den takhöjden:D

Men allvarligt, med golvplaton och ventilerade golvlister "bör" det gå att lägga frigolit och T2-röd. Vad hade du tänkt dig sen? parkett eller?

Precis, tanken var parkett eller liknande och klinkers i grov-tvättis.

Gjuta kabeln direkt på betongen är inte så roligt så du kan räkna med minst 50% högre uppvärmningskostnader jmf med radiatorer. 2 cm frigolit tar ner förlusterna till kanske 15% och 5 cm ca 7%. Hittar tyvärr inte länkan nu som ger dessa siffor så de är inte exakta, men någon annan här på forumet kanske har??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.