Köpte i vintras ett hus byggt 1965, 1 plan plus källare. Vi visste redan då att vi skulle behöva dränera om och laga grunden då det finns fuktgenomslag i källaren.
Efter nu ha bott där drygt 7 månader börjar man fundera på konsekvenserna av denna dränering. Alla andra (5) hus på gatan pålades när de byggdes men inte vårt då det inte behövdes. Nu ser man dock sprickor i hörnen samt på vissa andra delar av grunden som jag misstänker uppstått pga sättningar. När vi nu ska dränera om grunden finns det då inte risk för nya sättningar iom att bättre dränering påverkar grundvattennivån. Huset har omdränerats under 70-talet pga dålig dränering vid bygget.
Det jag är rädd för är att dräneringen ska skapa större sättningar, finns det fog för detta? Jag har därför tänkt påla i efterhand men tänkte göra en geotekniskundersökning innan för att fastslå behovet av detta först. Jag har läst om hur man pålar i efterhand men vad rör det sig om för kostnader? Huset är ca 110 kvm.

Tips på företag som kan utföra geotekniskundersökning samt pålning i efterhand i Örebro med omnejd mottages tacksamt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.