Har tröttnat på mitt gamla 40-tals garage som var toksmalt. Gick bara att öppna ena dörren precis så man kunde trycka sig ut...

Nåväl, jag har haft ett par grävare här några dagar och låtit ta ner tak och ena väggen samt gräva ur ytterligare en meter. Nu till min fråga. Den gamla plattan ligger ca 50 cm under gräsmattan och jag tänkte ha en stödmur där jag nu har grävt ur (och breddat). Efter lite funderingar (och rekomendationer) har jag nästan (men har någon en bättre idé ändrar jag mig lätt) bestämmt mig för mura med leca (19cm). Men steg ett borde vara att lägga makadam och gjuta en sula/balk som muren kan stå på. Måste då denna grund vara förankrad i den gamla plattan eller räcker det att gjuta en balk som muren kan stå på? Kom gärna med förslag/rekommendationer på armering, tjocklek på makadam, tjocklek/bredd på balk eller tjocklek på en förlängd platta.
Fingjutningen är till för fall och få det snyggt, det kommer aldrig stå någon bil där då det är för nära muren,

• carport grund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite dåligt med respons här, men jag har iaf bestämt mig för det nedre alternativet. Den nya breddade plattan kommer vara tjockare under muren, ca 15 cm, och tunnare mot gamla plattan, ca 5cm.

Jag tänkte inte binda samman plattorna (borra hål för armering i gamla plattan) men om någon har bra skäl till att göra det så är det inte för sent än.

Det blev inte mkt makadam under den tjocka änden, endast ca 10cm, räcker det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.