M
Mats: skolarbeten ska du väl ändå göra själv :) Ett tips är dock google
1 svar · 2,4k läst
·
M
MamPap: Hur vet man att ett tryck mot änns lecagrund blir för högt? Och vad kan hända om det blir det? Vi ska nämligen gräva upp nu i vår/sommar för att lägga Isodrän och tänkte lägga igen det till samma nivå som innan, men nu började jag ju fundera på om det kan vara som så att de fryssprickor vi har i grunden har orsakats av för högt tryck? Är det möjligt? Många frågor, men jag
14 svar · 6,4k läst
Bastefallarn
Bastefallarn: Jag har lagt det i ett rum i vår källare, det fungerar utmärkt. Golvet är aldrig kallt där på vintern trots att det inte är någon isolering under plattan. Det var ungefär 40mm nivåskillnad på bottenplattan i det rummet. Jag lade 45mm reglar med isolering emellan och golvspån ovanpå. Det var lite meck med att skruva alla reglarna i våg med varann men resultatet blev bra. Se till att
1 svar · 4,6k läst
A
abbe_: Stora stenblock, fins det inte risk att dom rör sig, typ frostsprängning? skulle jag inte vilja ha direkt mot min mur. /Abbe
2 svar · 3,2k läst
A
alexaGBG: precis!! ut med gullfibern - in med cellplast!!
2 svar · 2,6k läst
ylven
ylven: Hål brukar det bli där det står vatten på vägen. Om man får en kupning på vägen så att det inte bildas några vattenpölar så håller den bättre. Måste berätta en skräckhistoria om en vägverksskött grusväg jag bodde vid tidigare. Med återkommande mellanrum brukade den få en upplyftning där de grävde bort den lilla gräskant som gärna bildas längst ut vid diket, samtidigt
3 svar · 15,6k läst
v-g
v-g: Spola i kranen och hör om det rinner i röret. Lys med ficklampa och kolla vart det tar vägen eller vad som finns i botten. Blås i röret och se om det är "stumt" eller om det bara ventilerar iväg.
5 svar · 4,2k läst
·
P
P-G: Hej! Bor i ett lerstenshus från runt 1900, med konstruktionen bjälklag mot mark. Bjälklaget ligger i sjösand, sedan plank på bjälklaget. (Om det är vanligt någon annanstans än i Skåne har jag ingen uppfattning om.) I samband med besiktningen talades det mycket om vikten av att huset andades, något jag tog till mig och rev ut befintlig parkett och vips så hade vi ett synnerligen
0 svar · 4,3k läst
J
johan_byggare: Nu e vi inflyttade och klara, mest små fix kvar. Det tog sin ljuva tid men det var det värt...
54 svar · 38,8k läst
·
D
dreamie: Hej! Har nyligen fått mitt garage på plats. Grund och garage beställdes av två olika entreprenörer som dock brukar jobba med varandra. Lite förvånande har de inte kopplat in stuprören med dräneringsrören som går längs med plattan, istället har jag nu de gamla sedvanliga rören som sprutar ut vattnet på marken. Att garagemontören inte gjorde detta kan jag förstå, då
0 svar · 3,7k läst
MathiasS
MathiasS: Sprickor som uppstår pga krympning och sprickor som uppstår pga upplaget längs med ytterkanten är ju två helt olika saker?
4 svar · 3,2k läst
·
P
Petsmo: Hej. Föreslår att du väntar till i vår när temperatur och väder är lite gynsammare. Har arbetat en hel del med reparationer av betong. Dels med trappor och med betong i stall och ladugårdar. Köp Ardex A45 det är ett golvspackel som lämpar sig utmärkt till reparationer. Se bara till att avlägsna allt löst och borsta med en stålborste först. Prima ordentligt. A45 går att blanda så
1 svar · 4,5k läst
A
Attackmack: ska tillägga att mitt projekt är VÄLDIGT långt fram i tiden. vi har inte ens köpt huset än med detta är några av sakerna vi vill kolla upp innan vi beslutar att satsa på kåken :)
3 svar · 3,8k läst
A
abbe_: Om du är orolig för lecakanten, kan du inte lägga kantbalken under istället för innanför lecastenen? det är väl så många gamla hus är gjorda, samt ett antal källarrenoveringsprojekt? Eller se Finjas exempel: http://www.finjabetong.se/aktuell/gor-det-sjalvaren/gordetsjalv_garage.pdf Mvh/Abbe
19 svar · 27,1k läst
·
X
xilak: Hej! Min slutsats (grundade på era samt andras råd) blir: Att jag behåller plattan som den är. Byter bara ut avloppstammarna samt tar bort de ingjutna träreglarna och fyller igen groparna efter dem. Dränerar om hela plattan och sätter kantisolering. Gjuter till de ca: 20 m2 jag tänkt (om kommunen tillåter). Reglar upp ett golv med 200mm isolering under. Golvet blir antingen ventilerat
11 svar · 4,1k läst
·
D
dennis_f: P.g.a. rasrisk så har komunen och räddningsverket beslutat att mitt hus ska flyttas. Huset är byggt av timmer på 30talet. Just nu står det på torpargrund men om man nu gör sig besväret att flytta det så tänkte jag att man kanske kunde gjuta en platta att ställa det på istället. Jag kommer nämligen att bygga ut ett pannrum och då blir skorstenen i mitten av huset oanvänd, dvs
0 svar · 2,3k läst
N
Norell: Vassego, risken är väl att systemet är ganska dyrt men underlättar det mycket i uppreglingsarbetet kan det ju alltid vara värt det.
3 svar · 9,0k läst
E
Emma S: Vi har en utvändig källartrappa som av någon anledning tröttnat på vårt hus och brutit sig loss. Sprickan är säkert en 5 cm bred och ytterdelen av trappan lutar påtagligt nedåt. Jag har varit orolig för underminering av marken men troligtvis handlar det om dålig dränering och frostspräningar. Frågan nu är alltså vad göra? Bila bort trappan är givet. Men ska vi låta gjuta en
0 svar · 3,8k läst
M
moddha: han var nog lite hemmablind... nåja, han var väldigt trevlig, hjälpsam och tog sig tid så det gör inget. :)
9 svar · 8,4k läst
M
modawg: Intressanta beräkningar. Dock så har jag svårt att tänka mig att upptagningsområdet är så stort. Huset är c:a 100 m2 och jag skulle maximalt kunna tänka mig att upptagningsområdet (det vatten systemet måste kunna svälja) är maximalt lika mycket utåt som inåt så säg totalt 400m2 (schablonberäkning på 10x10m -> 20x20m) Av dessa kan man ju räkna bort allt som taket fångar då
2 svar · 7,1k läst
B
BAS: Jag har gjort det här i en större källare i ett 100 år gammalt hus. Vi jobbade oss ner närmare 50 cm i jorden (några cm betong längst upp). Vi la ca 15 cm lecakulor från storsäckar plus 14 cm cellplast innan vi gjöt ca 10 cm armerad betong med golvvärmesligor. Betongen lät vi gå mot befintlig putsad vägg. I ditt fall skulle du kunna lägga plast eller annat mtrl som hindrar betongen
1 svar · 3,3k läst
M
Marand55: Tack för era synpunkter, har någon en uppfattning eller uppskattning av vad kalaset kan kosta? häls Marre
3 svar · 4,6k läst
I
Isaksson: Mmm jo visst är det billigast att blanda som du säger men det tycker jag är för mycket arbete, men däremot bara blanda i vatten och sen nu när det gäller en mindre gjutning (20 säck) så är det ju inte så jobbigt och tar ju inte så jätte mycket tid. Och det bör endå bli billigare än att ta hit en bil. Och i mitt fall så kommer ju kvaliten på betongen vara mycket mer än godkänt
8 svar · 11,4k läst
M
moddha: lite halvgammaltråd men vafanken... :) det går väl an att göra själv... beror väl lite på konstruktion. i min kåk byggd 1974 har jag vågat mig på det själv efter att ha rivit ytskikt i vägg/tak och blivit kompis med konstruktionen. har väl kommit 1/3 av kåken än så länge (renoverar etappvis). tänk efter ordentligt, stötta mer än tillräckligt och ta korta sträckor. det har
3 svar · 10,7k läst
Milkshaken
Milkshaken: ja cdet där såg inget vidare ut... Ut med allt organiskt... handkraft och skottkärror är det som gäller.... Sen plasta marken som sagt, och fyll med ett högt lager leca,,, kanske i ditt fall uppemot 40-60 cm.....
3 svar · 4,1k läst
H
HELLAS: [citat] Hej, Ofta har kommunerna som krav att anslutning till dagvattenbrunn skall göras, därför är det bäst att du kontaktar kommunen för ett exakt svar i ditt ärende. Dock är en sådan anslutning inte speciellt kostsam i det stora hela. Dessutom en bra (bättre)kanal för regnvattnet. Mvh HELLAS
1 svar · 4,2k läst
Milkshaken
Milkshaken: [citat] Ja jag håller med. Putsen är ju sugande och då kan det bli färgskiftningar.
2 svar · 3,4k läst
snoofy
snoofy: Hej Vi tittar lite på olika grund/platt konstruktioner och har hittils sett dessa http://www.supergrund.se/Plattapamark.htm http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=334&id= http://www.cellplastdirekt.se/produkter.htm http://www.dorocell.se/ http://www.thermisol.se/villagrunder.php http://www.lkb.se/ Undrar bara om ni 1) sett andra 2) erfarenheter av användandet av dylika samt 3) prisuppgifter
0 svar · 3,5k läst
C
CarlineOls: Tack för era svar. Känner att jag har fått lite mera kött på benen.
3 svar · 6,6k läst
v-g
v-g: KÄLLARE! Ytrymme får ni mer av och tvättstuga, ev pannrum och förråd , gräsklipparen inomhus på vintern är ju aldrig fel tex. ;) Bra dränering och ingen "inredning" i källaren så kommer den aldrig ge annat än bra utryme. Torpargrund är ju annars ett oomtyckt sätt att bygga hus. Kolla med Anticimex tex. (dock gillar de säkert det innerst inne då det kränger många avfuktare).
1 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.