H
Hammarhajen: Är det någon ide att lägga Ghia /Nivell i endast ett fuktskadat kök, eller bör man fixa hela nedervåningen som hitills är skadefri?:confused:
3 svar · 5,6k läst
J
janus: vi ska göra samma sak. så som vi har hört så suger sand upp vattnet och håller det kvar, makadam suger inte upp vattnet, så vi tänker gräva ner ca 20 cm nedanför socklen för att sedan bygga upp med makadam, isolering m.m. Men vårt hus står inte på sand utan berg, får se om vi kan gräva våra 20 cm utan att stöta på berg... någon annan som har fler tips?
1 svar · 2,1k läst
M
MamPap: Att jag inte tänkte så lång :p Ska ta och ringa dom i morogn redan. [citat]
2 svar · 2,3k läst
lexus
lexus: Man läser om dessa tillbehör när man läser om murning och gjutning men vad används de till? Tex om man precis gjutit ett golv i källaren. När använder man vad och hur länge efter själva gjutningen?
0 svar · 7,3k läst
F
Forrrden: Jag har haft liknande situation som dig, ett torvlager om 30cm som fanns 1,5m ner i backen. Hade också behov av att höja tomten c:a 0,5m. Jag valde att skifta ur torven, lägga 0,5m bergkross, och sedan blir det en krypgrund på 1,2m. I vårt fall isolerar vi grunden (varmgrund) men man kan ju köraq med torpargrund också.
4 svar · 2,9k läst
M
mattias_V: nja är ju ett ganska stort fall, å fallet är inte helt konstant, om man räknar från den absolut högsta punkte til den lägsta, å fallet är inte lika mycket från dom fyra hörnenskiljer 10cm mellan de högsta till de lägsta, och om jag gör som du säger så blir de närmare 18 kubitmeter på 80m2 plata. vet inte om jag räknat helt rätt men räknar jag med fallet (som jag tror att man
8 svar · 6,5k läst
Milkshaken
Milkshaken: ALLA fuktfirmor tar chansen att sälja extragrejer.... Trygghetsvakter, avfuktare odyl..... Dom har bra förtjänst på det och oftast gör dom jobbet med..... Vänta med dom utgifterna tills du har mätt på sommaren, RH och andra v'ärden....
8 svar · 3,2k läst
Milkshaken
Milkshaken: Oj... Vilka frågor... Först o främst behöver du inte oroa dig så mycket... Bygg bara en liten träform som är ca, 15 cm större åt bägge hållen.... Djupet rekommenderar jag till ca. 15-20 cm.... Visst kan du lägga fall utåt... men behövs inte mera än typ nån cm.... Det gör du lätt med formen... Alltså. köp för enkelhetens skull 45x 165mm virke, spika ihop den i den dimensionen
1 svar · 3,1k läst
·
Milkshaken
Milkshaken: Varför snåla???? Bygg med huvudet direkt istället.... Först en carport, sen blir det alla ggr ett garage...... När budgeten tillåter annars ger man fan i det helt...... Jag menar... Man sparar mycket pengar på att förbereda för framtiden.. annars ångrar man sig och det blir halvhjärtat.. Bygg med 300 kantelement... men hör med en betongstation istället för en byggaffär...
6 svar · 22,5k läst
T
torrum: vad menas med "lösa lager" som grävaren tagit bort? (vad innehöll det jämfört med resten ner till 5 meter? om man har siltig lera/lera ner till 5 m djup, har man inte då ett löst lager på 5 meter? hur djupt grävde grävaren ur?
6 svar · 15,9k läst
7
79:an: En sån här kanske skulle funka, är väl för elanläggningar men värme som värme. Finns i Lunakatalogen. Skulle dock tro att den kostar skjortan. Har sett nå priser på liknande kameror och dom började på 15k.
7 svar · 5,4k läst
·
I
itkonsult: Bra det visste jag inte.Det där med höga punktlaster, om jag väljer den K40 btg:n , kan jag hålla mig på 10 cm då och ändå tåla exvis lastbil och kanske nåt stallage med ett par ton på?
4 svar · 5,7k läst
B
Baritz: Tack för den siten... 0,6-0,75m med en 700kgs med andra ord...
9 svar · 8,2k läst
L
lgl48: Ja, vi använder kantelement. Jag tackar för alla nyttiga svar
7 svar · 8,7k läst
F
Fernlunda: Självklart har du rätt att få veta om det blivit några skador på ditt hus, det är själva poängen med besiktning före och efter sprängningen. Mvh Anders
2 svar · 5,1k läst
snuttjulle
snuttjulle: Min uppfattning är att ni gör helt rätt i att vänta om ni inte har problem. Många drännerar för dräneringens skull helt i onödan. Att många i samma gång passar på att isolera är helt rätt. Håller man bara källare fri från trä mm och tänker på att inte ställa täta kartonger mm på golvet så funkar det. Men som någon påpekade, ska man göra något som i framtiden hindrar
9 svar · 4,6k läst
J
jon_h: 1. Normalt en månad, för att det mesta av betongens krympning ska vara avklarad. 2. Minst 28 dagar efter den sista cementbaserade produkten. 3. Normalt ska man ner i max 85% RF innan tätskikt. Det brukar ta ett tag, kollas säkrast genom mätning. Koffa, hur kan det låta märkligt? Så bygger man ju alla badrum med golvvärme, och ett tätskikt som är någon millimeter tjockt stoppar inte
1 svar · 9,0k läst
D
Don82: Jag hade tänkt att bygga till ett utrymme utanför pannrummet för en ack.tank på ca 3000 liter. Bör jag gjuta en platta? Måste det vara betong eller fungarer det med cement?
0 svar · 2,9k läst
J
jon_h: [citat] Nix. :) http://forum.byggahus.se/altan-uteplats/82990-terrasspris.html Låser denna.
1 svar · 2,3k läst
·
volvo
volvo: Hör först med kommunen om de accepterar att ni bygger med källare på er tomt. Många kommuner förbjuder nämligen källare med tanke på de stora kostnader som de kan åka på när det blir översvämningar pga. problem med det kommunala avloppsnätet.
3 svar · 3,1k läst
G
Garf: ok, det har jag redan gjort. Tack för svar!
3 svar · 3,2k läst
·
R
Reefen: Ja det kanske =) Har tagit bort en stor del av detta skräpet nu i helgen o luften har redan förbättras med 100% i källaren så det gjorde nog åt =) Tack ändå för tips o ideer Mvh R
9 svar · 5,2k läst
·
F
Flamingo: Tack för era råd! Jag har en annan fråga också, huset har ju höjts ganska så rejält, och nu ser det konstigt ut tycker jag när marken på ena sidan av huset ligger lägre. Kan man ha det så utan att folk tycker det för jävligt ut? Man vill helts inte fylla upp då marken är så blöt. Hur fort borde man fixa den såkallade vallgraven? Vi flyttar in i april.
6 svar · 33,2k läst
·
D
David_Berglund: *Dubbelpost*
4 svar · 7,4k läst
P
Pake: Jo det var så jag menade. Både huset och vägen har funnits sen minst 1940 talet, förra året fick vi ny asfalt på vägen som tydligen täppte till den naturliga dräneringen som fanns i den, massor av gropar och hål... Vägen blev väldigt fin men tydligen mycket tätare. Jag ringde till kommunen i fredags, han jag pratade med på tekniska kontoret verkade hålla med om att något måste
2 svar · 5,2k läst
I
ipppe: Huset består av delvis krypgrund och platta... fast tillbyggnaden kommer att gränsla emot plattan... Vad kostar det att göra en krypgrund och hur svårt/noga är det ? Blir markhöjden högre med en sådan än en platta ?
2 svar · 3,6k läst
Besserwissern
Besserwissern: Suger är mer ett uttryck än en sanning. Det som menas är att vatten kan vara stigande vatten nerifrån och inte det som många tänker sig att det är vattnet som kommer regnande och rinner ner. De flesta material har en kapillärkraft som gör att vatten stiger upp jämfört med en stor vattenspegel. Vet inte om detta blev så bra förklarat.
1 svar · 3,1k läst
B
bergstrollet: Då har ni med andra ord fått betala 280kr respektive 240 kr per kvm. Då hamnar jag inte allt för långt ifrån. Hantverkaren vil ha 289 000 för färdigplatta. Enligt Supergrund priser hamnar jag på 177000 om jag betalar 80 000 kr för gjutningen. Då har jag räknat med 340 kr/kvm.
14 svar · 12,7k läst
B
Baritz: Om jag lägger sand-grus på sprängsten,så lär den garranterat försvinna ner i alla håligheter...Men jag förstår på ett ungefär hur du menar..Jag måste fylla alla håligheter med nåt slags "makadam",och sen i din ordning... Du verkar duktig på detta...Kan du inte gå in å svara på min andra trådar jag skapat i detta ämne,nämligen tråden Avlopp och tråden Schaktbotten...Så
6 svar · 8,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.