Grund & Markarbeten
Snailman: Jag har läst att det kan vara problem om det är för stora elelr för små, hål in till krypgrunden, men jag har aldrig läst att det skulle vara bra att helt stänga till dem, då skulle nog det tipset dyka upp då och då... Vad jag läst så är det i princip alla krypgrunder som under någon del av året har ett klimat som är mögebefrämjande, det man kan göra är då att minimera denna
Rypos: [citat] Trevco i Kungälv brukar vara hjälpsamma när det gäller markavlopp m.m., om man vet vad man ska för andra VVS-grejer så brukar de kunna ta hem från grossist (John Fredrik i Gbg). Priserna är helt OK.
Mikael_L: [citat] Och har man träbjälklag i torpargrunden får även det nedhängning efter en tid av långtidsbelastningen. Men det är iaf lättare att komma åt ev trasiga avloppsrör pga av detta ...:) edit: Ändrar mig lite, med två tre bärlinor kanske det blir rätt marginellt. Man kan ju använda vanliga lättklinkerblock, dvs utan cellplast, men då måste man sätta ca 1,8 meter tjockt under
JonN: Hej, Ska dränera om huset i februari. Tyvärr så ligger kommunens dagvattensledning bara på ca 1 meter och vi har källare...så fallet blir ca 2 meter. Därför måste jag skaffa en pumpbrunn för att lösa problemet och få upp vattnet i rätt nivå. Jag har fått en offert på sammanlagt 7000:- inkl moms för brunn och pump. Är det ett bra pris? Någon som har erfarenheter om detta? Sen
the_PL_man: Sorry för det, fort & fel. Så, då var det fixat! Mvh Lars
Bananya: Hur fungerar golvvärme ihop med en sådan lösning? Kan det hända otrevliga saker om jag tillför plattan värme på det sättet? De befintliga radiatorerna är nog för gamla och bör bytas ut i samma veva vi byter till en Fighter 360... [bild] BTW, snygga tapeter...
Bananya: [citat] Jag menar dräneringsskiva på utsidan/ värme insidan ;)
Berra Brumm: Hej. Detta låter lite som mitt problem. Jag blir lite intresserad av om och hur du löste det! Om du har lust får du gärna berätta lite. Här kan du se min tråd (som inte tagit fart): http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/66648-hur-atgaerda-glipa-mellan-vaegg-och-bottenplatta.html
FamByggare: Det är nämligen så att vi skulle vilja ändra sockelhöjden på en bädd som är klar för utläggning av kantelement, och behöver råd gällande lämpligt utfyllnadsmaterial. Bädden är för närvarande uppbyggd av tre lager makadam. I botten 30cm 0-125, sedan 30cm 0-32, och överst 20cm 8-16. Nu ska vi som sagt fylla upp alltihop med ytterligare 50cm. Ett förslag är att lägga på 40cm
Flamingo: Hej! Behöver lite synpunkter på ett kostnadsförslag som gäller för en framsida på huset, 35 m2, dem ska göra iordning jorden så att man kan lägga plattor där... Vad gör man och är det värt 7000:- ? En uppfart för 4000:- ?? svara gärna fort då vi ska tacka ja eller nej imorrn ;)
makervall: Ja det låter ju betryggande. Som du säger så blir det inte många kilo/plint. /Magnus
concon: ok. här kommer det... 95 så hade vi 9000kvm yta att gjuta med fiberbetong till skanska och siab i västerås på ABB lokaler i centrum. firman beräknade 2 veckor jobb, men vid besiktning så märkes att stålfibertopparna kändes vid handöverföring. inte godkänt då eftersom att plastmattorna är elastiska och då skaver hål i mattan med tiden. kan även säga att det blev 6mån på samma
concon: lite om egenskaperna... till Per72 Floor 4040 rekommenderas för fallbyggnad och finspackling. Den kan också användas för utlagning av väggar, undertak och för trappor inomhus. Materialet uppfyller kraven enligt HusAMA. Produkten skall ej användas i fortfarighetstillstånd över 95% RF. Beakta specifika krav för aktuell golvbeläggning. När den spacklade ytan härdat och eventuellt
spocks_beard: Nej 3-4tkr kanske inte är katastrofdyrt med tanke på vad man får för pengarna. Men bef. stybben isolerar den också, så det var inte riktigt nödvändigt att ta bort den. Men jag hade velat, och avstod iom. kost för sugbil samt nytt golv.
jonas_moller: Hej igen, Jag valde en annan lösning. Träreglar med distans mot golv och vägg (med byggplast som fuktavskiljare. Även silikon för tätning av skruvhål. Byggbilder finns att beskåda: http://www.minhembio.com/jonas_moller Hoppas det leder till diskussion = ) // Jonas
tracker: det ligger ju isolittprodukter i bakgrunden så det borde vara deras system
imported_Byggaren: Gamla tiders (bly-)mönja är det bästa rostskydd som funnits. Tyvärr av miljöskäl nästintill omöjligt att få tag i idag. Det som finns är zinkromatprimer o dyl. av olika slag. Påläggningen blir dock så tunn att om det är gropigt i ytan (sett i mikroskop) så kommer färgen inte att kunna täcka topparna i den och då är en behandling inte tillräckligt. Det kan krävas både tre och
Bananya: [citat] Ja, jag har varit inne på kallasfalt i övergången där dräneringsrören inte får plats ... Annars hörsammar jag alla varningar ;) Det står trots allt 2 plan över källaren och det leker jag inte med... Nåja, jag skulle i alla fall inte mysa där nere, hehe, bara förrådet inte ruttnar för mig. Så fukten måste ledas bort!
Kåben: Det ser väl bra ut. Är svårt att ge mer ingående kommentarer utan att veta väderstreck och avstånd. Ska det vara en uteplats på framsidan också?
Sara_B: Stocken ska antagligen hålla ihop hela konstruktionen, och ska den skarvas i ska den skarvas med något som behåller "draget" som timmermän brukar säga. Det vanliga är ju att man skarvar i med en ny stockbit, som infogas på sådant sätt att draget behålls. Ingen konst för en van timmerman (men kanske för en "modern" snickare?). Förstår inte varför du vill frångå den befintliga
Vinggatan: Installerade min AceTec 24/8 och fram tills idag 28/11 har den dragit 457 KWH. Har tätat rätt seriöst. Ligger nu på RF 50% och +5 i temp i nordvästra hörnet. Har dock -11 ute sen 2 dagar tillbaka. Tror inte den avfuktat något senaste månaden. Låter den bara gå för cirkulationen. Har hygrometern ställd på 65%
Flamingo: Idag fick visvar, ska höjas 30 cm och det kunde kosta 9000! :) Sa grundläggaren iallafall... men tydligen är det husleverantören som sätter priset... vi får se var det slutar....
smiley1981: Vill veta en massa olika prisuppgifter. Vi håller på och planerar inför garage bygge till våren... Vad kostar det att gjuta en platta på ca 50 kvm? Har hör så många olika bud, allt från 600-1100:-/kvm... Vi ska alltså inte göra detta själva utan vill helst att en firma gör allt jobb. Schakta å så gör vi själva men själv gjutningen vill vi leja bor...
isolde: http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/79675-skeva-kantelement-vad-goera.html Det hela slutade med att han fått nya kantelement inkl. hörn. Dessvärre visade sig hörnen återigen inte hålla 90 grader. Hur svårt kan det vara kan man undra. Själv körde jag med Sirocs grejer och de var helt ok.
Stringfellow Hawke: Nu är det ju lite sent men det kan ju vara bra för andra som läser tråden. Vattna aldrig en platta på vintern. Risken är stor att du får frysning i betongen om temperaturen sticker under nollan nån dag efter gjutning. Betongen fryser inte efter att den uppnått 5 MPa i hållfasthet, hur lång tid det tar beror på en massa faktorer men går att beräkna i t.ex. gratisprogrammet "Hett97".
Yvonne_o_Anders: Felplaceringen upptäcktes, man skrev måttet "4.50" på lägeskontrollen. Ingen reagerade dock; standrard är 4.50 från tomtgräns enligt områdesplanen. Nu var det en avvikelse från denna (skulle vara 5.50 vid just denna tomtgräns, enligt plan). Reaktionen kom senare, efter att grundentreprenarens arkitekt ritat nya marksektioner och ny karta med höjder. Han la in huset/grunden på karta
Garaget: Om du är orolig över markfukten kan det vara en god idee att i stället för att gräva över den lägga en plast för att täta och sedan isolering för att hålla marktemperatur och därmed avdunstning nere. Det finns olika markisoleringsprodukter på marknaden allt i från isolering på rulle till vanliga frigolitblock... Tråden är lite gammal men jag skriver ändå...
DT: Markarbetet för carport-bygget är klart, fyllde upp med 30 kubik 0-90, jämnade till med 10 kubik 0-16 och paddade. Sen 3 kubik 16-32 (makadam) där plattan till förrådsdelen ska vara och paddade. Räcker det med makadam eller ska jag jämna av med fingrus/stenkross där kantelementen ska ligga (eller över all makadam)? I framkant ska jag ha 4 plintar. Nu när det är uppfyllt med 0-90 och
B6304S1: Humulus: Jo då, jag har sökt radonbidrag, men tilldelningen för 2007 var slut redan runt september... Men ansökan går automatiskt vidare till 2008 års tilldelning, så jag borde få radonbidraget utbetalat då istället! Men tack för tipset ändå! vandenHoogen: Stämmer bra, jag har en 960 från 1995 :)- Mvh. Kim