Grund & Markarbeten
aprina: Undvik golvvärme. Isola har en platonmatta för golv som du lägger på plattan, om ditt golv är plant (viktigt). Sen måste du ha en mekansisk ventilation. Viktigt att man ventilerar med inomhusluft, ca 20 gr. Du får ett varmt golv på köpet ;-) Om du frågar 5 byggare får du 5 olika svar. Frågar du de som städar upp efter byggarna får du alltid samma. Ventilation! Kolla med Anticimex,
Gubben Grahn: [quote="Phiplex, post: 579380"]Om ni ursäktar tänkte jag återgå till ursprungsfrågan, dvs om 952 kr inkl moms / kvm är ett ok pris? :) Plattan, som är till en uteterrass, är på 252 kvm och en total omkrets på 170 m (varav 70 mot befintlig husplatta). Med offererat pris på 952 kr / kvm skulle det totala priset bli ca 240.000 kr inkl moms för denna uteterrass. Jag har nu räknat lite
Fidde_jkpg: Hej, Vi har fått följande offert på tomtarbete, priser exkl moms: Plattsättning inkl underarbete med medeldyra plattor 70kvm 52000:- Asfaltering inkl underarbete 21600:- Plintar till 60 kvm altan (inkl grävning) 10800:- Tomtdränering 60m 13200:- Matjord + anläggning av gräsmatta 500kvm 26700:- Mur 35 * 0,5m (med medeldyra stenar) 41200:- Totalt 165500 exkl moms (ca 207000 inkl moms) Är
ylven: Mina källarväggar hade samma problem som dina men i större skala, nedersta halvmetern var bubblig och lossnande runt om. Efter att vi hade dränerat om med Jackodren så har jag slipat bort all färg på källarens ytterväggar. Ev ska det gå att lösa med t.ex. STO färgborttagning. För slipningen hyrde jag en Betong-giraff med dammsugare och det gick fort och lätt. Därefter lade jag på
Baritz: Kan meddela att det funkade...Fast vi höll nog på i typ 10 timmar,de dök upp lite mer berg som behövdes knackas bort.. Men OJ vilken skillnad de e på berg å berg,ena knallen var "stenhård" =),medans andra berg bara poppade som popcorn.. MVH/Baritz
coss: Blir nog ingen källare. dock har jag en fråga om plattan och befintligt hus. Kåken är från glada 74-talet då man la betongen underst. Nu så kommer jag ju göra som man gör nuförtiden med cellplast underst. men hur gör jag mot befintlig grund?
Bodtomte: När man knackar på väggarna nere i källaren så kan man på en del ställen höra ett ihåligt ljud. Tydligen indikerar detta att putsen har släppt. Enligt besiktningsmannen så är detta ganska vanligt på äldre hus (1964) och inget att oroa sig för. Vad anser ni? Och hur åtgärdas detta om det skule vara nödvändigt?
zno: Ingen som har någon prisuppgift på detta? (Efter lite "prutning" visade det sig dessutom att 375kr/kvm inte stämde, det skulle vara 400kr/kvm...)
HELLAS: [citat] Hej Patrik, Ursäkta att jag svarar så sent, har en mycket god rekommendation på schakt: Mind Construktion 0701-447601 Lycka till! Mvh HELLAS
torrum: wsp är ett företag med geotekniker. de finns på flera orter. antingen ser de direkt vad det är för någon jord du tar med dig dit eller så siktar de jorden i en maskin. lycka till. skriv gärna igen då du fått reda på resultatet.
MamPap: Jätte tack, för informationen. Vi har ju inte problem med att sanden är blöt mer än 2 fläckar och vi har tagit bort plattorna uppåt mot golvet och tittat under om det kan vara något där, men det är totalt torrt där under och det är det som är så konstigt. De sa att det var väldigt blöt där i golvet, men det som de också tyckte var konstigt var att över golvet (här inne
klitsie: skulle bara vilja säga att det är oerhört svårt att få platan helt jämn vid rörgenomföringar då man inte kommer åt med sloda runt om utan bara fram till rören.. länge sen nån skrev här men ändå
Ugglan: Nivell kan man med fördel användas för källarväggar också. Nivell/Ghia eller andra system är rätt dyra men mycket special prylar... Först körde vi Nivell, sen i de mindre fuktutsatta delarna gick vi över till en egendesignad prisvärd variant med vinkeljärn (biltema). Se http://forum.byggahus.se/golv/61027-ventilerat-golv-med-vinkeljaern.html
Milkshaken: Skulle tippa på att "Speciell" platta är med dilationsfog.....
mbjornbe: Hej, även jag intresserad av vad som skiljer dessa mattor åt från Sundolitt/Trygghetsvakten eller från Ljungby fuktkontroll för isolering av min torpargrund. Jag kollade snabbt med lokal bygg firma i Göteborg gällande: http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=357&id=231 Priset för denna är: 1750:-/rulle ink. moms och måtten är: 1,6x50 m , tjocklek 10 mm /Michael Björnberg
HELLAS: [citat] Hej, Att döma av din beskrivning av den blivande topografin, är en torpagrund att rekomendera.Finns ingen anledning att betala extra pengar för att gjuta en platta. Detta blir en ren ekonomisk avvägning då även plattan står sig väl rent byggmässigt. Fortsättningsvis ska man vara medveten om att bortforsling av sprängmasssor blir snabbt mycket dyrt, kan man istället utnyttja
apanap: Hej, Är i startgroparna för att bygga ett LB-hus och tänkte höra om ni är lika övertygade som säljaren är att markarbetena som ingår i kontraktet räcker. Det som ingår är 1200kg grus/sand + 300kg makadam per m2 platta. Gatunivån ligger på 43,3m och nivåerna där huset ska ligga på varierar mellan 43,0 och 43,3. Huset ska byggas på höjden 43,5m. Vad tror ni, räcker detta?
öbotoo: Det är ju lågsäsong vad gäller frågor om fukt i krypgrund, men en lämplig årstid att logga mätvärden för att bedöma fukttillskott från grunden innan eventuella åtgärder vidtas. Med mycket få avvikelser under hösten och till nu har i runda slängar rF ute varit 90-97% och temperaturen -3 till +8 grader och i grunden 82-84% rF och temperaturen 7-8 grader. Stickprovsvisa beräkningar
dreamie: Vad kan man tänka sig att ett normalpris per kvm är för följande saker: - Uppgrusning med bergskross som skall användas till grund för stenläggning? - Läggning av sten - Pris per ton för utläggning av matjord för rabatter - Pris per kvm för montering av stödmur
Trouble: Hör med din lokala geotekniker vilken last per m2 din undergrund 8alltså schaktbotten) klarar av, hör sen med din cellplastleverantör vad de olika hårdheterna klarar av samt med din husleverantör vad lasterna blir. Det finns ingen anledning att ha för hård frigolit, kostar bara extra pengar.
Red-Prophet: Ja, se till att inte godkänna något och samla fakta. Ta in en konsult från något fukt och saneringsföretag som ni känner förtroende för. Några råd om problemen har jag tyvärr inte. Mvh RP
Berra Brumm: Tack för snabbt svar. Vi har haft en sakkunnig här som säger precis som du. Fylla igen hålrummet vilket det hela börjar luta mot. Jag skulle aldrig våga fylla ut ända ut mot murens yttervägg pga att huset då får en helt ny mark att stå på och dels för att stenarna i muren är byggd av är i varierande storlek så säg att man gräver ut en meter i taget så kommer vissa stenar att
bergstrollet: Hur mycket av grunden ska sticka upp ovanför marken? Tänkte lägga L-balkar (cellplast) 400 mm och 300 mm under plattan. Ska man återfylla 1 dm och låta 3 dm vara ovan mark. Det försvinner väl ca 1 dm när panelen kommer på... I så fall skulle det bli 1 dm under mark, 2 dm synlig och 1 dm täckt av panel. Hur långt avstånd bör man ha mellan panelen och marken för att inte regnvatten
fredrik95: Cellplasten är ju inte helt fukttät beroende på vad man väljer för typ, så det är nog inga problem.
imported_Byggaren: [citat] Det enkla svaret är att man gör om som det ska vara och inget annat. Annars är det inte fackmän som jobbar med det utan amatörer eller annat icke fackfolk och det ska du inte acceptera. Dröj hellre med resten och se till att det som är fel blir tillrättat först. _________________ Byggaren
Milkshaken: ja självklart trouble... Glömde det.... El och vatten för bövelen... Och det är inget som man lägger in på en pisskvart .. :)
ktm250: Det är ju inga konstigheter med deras block förutom att de har lite lägre tryckhållfasthet än de lite dyrare du hittar på de större varuhusen. Det beror ju på vad du och din konstruktör kommit fram till att du behöver. Klarar ni er på den lägre hållfastheten så är det ju bara att åka :)
Hammarhajen: Är det någon ide att lägga Ghia /Nivell i endast ett fuktskadat kök, eller bör man fixa hela nedervåningen som hitills är skadefri?:confused: