skit också! jag som trodde att jag hade "tur" och inte hade någon ingjuten syll....

iochmed en stooor renovering av huset så byter jag även syllen. den har blivit skadad av inläckande vatten ovanifrån. det har gått bra och jag hade syll direkt mot betong. inga problem att byta där (byter ca 1,5 meter åt gången)...

men nu när jag kom till de husdelar som inte är "källare" (sutteränghus) hittade jag ingjuten syll under "vanlig" syll. synligt fuktig och äcklig i änden pga tidigare läckage från ytterdörr...

nu blir jag lite smått osäker på vad som är bästa tillvägagångssätt här. kan någon bistå med lite tips och idéer?

1) hur tar jag bort den på bästa sätt? borrar sönder den bitvis som jag gjort som förut?

2) men främst, vad ska jag ersätta tomhålet med? lägga armering och gjuta? men då ska det väl brinna i typ 3 månader innan jag kan "bygga in" det? då lär det ta flera år att byta med min 1,5-meter-åt-gången-metod...

eller kan jag lägga någon slags oorganisk distans med liknande höjd? kanske plastpuckar som hamnar i lod under varje väggregel? en balk av metall?

otroligt tacksam för hjälp...!!
 
vild lek med tanken......

skulle man kunna bygga något smutt med sådana här? när den ingjutna syllen (eller heter det då spikregel?) är borttagen bulta fast sådana här i "gropen":
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=793044

jag föreställer mig en konstruktion att sätta sådana här vid varje väggregel. sedan sätta "syll" mellan väggreglarna som så att säga svävar i luften att fästa gips i. frågan är, kommer grunden palla för trycket när trycket fördelas ut på en mindre yta?

fördelen som jag ser det är att jag kan fortsätta byta ut etappvis samt att "syllen" kommer längre bort (högre upp) från grunden, vilket borde vara bra både för fukt genom plattan och eventuella fler framtida läckage från ytterdörrar och annat bjäfs.

nackdelen, en troligen högst okonventionell byggteknik med alla dess påföljande nackdelar..........!?! och kommer det hålla...??
 
Jag skulle föreslå att du gjuter i med snabbetong och sedan syllremsa och syll som vanligt. Du behöver inte vänta mer än till dagen efter eller så.
 
det låter ju alla tiders... och snabbetong är ju lätt fixat. :)

behövs någon armering tro? hålet blir inte mer än 12 cm brett och 4,5 cm djupt. längden blir i, hehe, 1,5 meters omgångar som sagt.
 
Nejdå, någon armering behövs inte.
 
jag var nere hos min lokale bygghandlare idag och stötte på en kille direkt from combimix som hjälpte mig... snabbetong finns inte, men vanlig betong skulle fungera att återlägga syll på på 3 dagar ungefär. eller om det skulle gå snabbt så kunde jag köra ytjämningsmassa typ combimix 780 (grov) eller 760 (rot). dessa var även godkända för utomhus bruk vilket passar bra. för detta behövdes primer som vanligt ytjämningsmassa. velade fram och tillbaka och mest till betongen men killen tyckte det skulle vara bäst med ytjämningsmassa iaf. sedan syllpapp och ny fin träsyll. som tur var har jag en gammal ingjuten värmekabel i grundmuren som jag återupplivat för att torka upp något samt få till en bättre temperatur när smörjan ska brinna.

byter även ut masonitboarden som fungerat/fungerar som vindskydd mot ny fiberduk i nederkanten. ju mer oorganiskt desto bättre är numera min livsfilosofi vad gäller huset. :)

hursomhelst, tack igen jon_h! flertalet av dina byggkonstruktioner du beskrivit här på forumet har jag tagit åt mig och de återfinns här i huset...
 
Det gläder mig att höra. :)

Men visst finns det snabbetong, eller du menar kanske att det inte fanns just där du var? Fast avjämningsmassa med rätt egenskaper kommer fungera utmärkt.
 
tja, killen från combimix (http://www.combimix.se) sa att det finns inget som heter snabbetong, betong som brinner snabbt... det fanns kemiska preparat att ha istället för vatten som kunde åstadkomma detta med betong men det var enbart för kunnigt folk, för gjorde man fel så blev det bara skit med alltihopa.

fast EPSCement finns ju som brinner snabbt, men bärigheten är ju inte tillräcklig för syllar.
 
han var nog lite hemmablind... nåja, han var väldigt trevlig, hjälpsam och tog sig tid så det gör inget. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.