Byggahus.se

Alternativ till kantelement

  1. I
    Medlem · Nivå 13
    Hej!
    Jag ska bygga ett ca 55m2 stort hyffsat välisolerat garage men vill ändå inte att det ska bli alltför dyrt.

    Har tänkt mig 10-20 cm cellplast under plattan. Pris på detta är överkomligt tycker jag och förmodligen väl värt pengarna (åtminstone 10cm). Tänkte först ha en enkel plan platta med lekablock som sockel, detta är budgetalternativet. Helst skulle jag givetvis vilja ha kantelement, men priserna på dessa verkar inte stå i proportion till vad det tillför ett garage som bara värms upp undantagsvis och då till kanske 12-15 grader.

    Finns det några billigare alternativ än kantelement men som ändå är bättre än leka-sockel? Är det någon som provat något GDS-alternativ?

    Tack på förhand!
     
  2. I
    Medlem · Nivå 13
    Jag tror att kantelement till mitt garage hamnar på dryga 10.000:- Är det värt pengarna?

    Hur mycket bättre blir ett garage med kantblock jämfört med vanlig leca-sockel?

    Vad valde ni?
     
  3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag går i samma garagegrund-funderingar som dig.
    Jag har en plan på lättklinkerblock + betong som kantbalk och 10 cm cellplast under, som jag tänkte rita upp och fråga de kunniga här på forumet vad dom tror om iden.

    Jag kan försöka rita upp det i helgen, och använda din tråd för min fråga, om det går bra.
     
  4. Daveo
    Medlem Nivå 2
    Varför itne göra dina egna kantelement, bygg en egen form utav lösvirke. Köp cemetnskivor/minerit lägg mot formen och isolera. Tänk också på att klyva isoleringen i överkant precis som på de vanliga kanelementen så du får bärighet där du sen ska lägga syllen.
     
  5. I
    Medlem · Nivå 13
    Daveo, jag funderade lite på det där och det går säkert men det verkar ganska svårt.

    Vad tror du om att utgå ifrån en vanlig platta med leca-sockel och sedan limma fast cellplast utvändigt på sockeln och därefter limma fast minerit-skivor som ytskikt? Då är det nästan fullt isolerat, bara plattan under sockeln som inte är isolerad från sidan... Skulle konstruktionen funka? Fördelen med denna konstruktion tror jag kan vara att om den visar sig vara dålig så är den bara att ta bort!
     
  6. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Hej. Några saker som slår mig är....
    Kantelementen är ju otroligt bra ur byggnadssynpunkt. Ingen form behövs, möjligen något extrastöd vid motgjutning..
    Man har både isolering och en bra yta om man vill måla utanpå, eller putsa eller vad man vill göra samtidigt så är det en mera intergrerad konstruktion när du möter på den vanliga cellplasten...
    varför i nte kosta på ett led till när du ändå håller på... Lägg golvvärme i plattan... Har du möjlighet till vattenburen så är det att föredra tycker jag....

    vad får du då?? Jo, ett mycket välbyggt garage som klarar uppvärmningen med golvvärme, torrt och fint golv, bilen torkar underifrån mm mm....

    Sen,,, vart har du hört om priser på kantelementen och frigoliten ? Mitt råd är att höra med betongstationerna i första hand.
    Bygghandeln har ofta ett betydligt högre pris...
    Lycka till och God Jul...
    PS. Sen som bonus kommer du bygga ditt garage mycket snabbare oxå med kantelementen... Glöm inte skarvbitarna..:) DS
     
  7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    OK, då har jag ritat upp min fundering på snikgrund till mitt garage...

    Det är byggt på en vanlig shaktbotten, med dränering på utsidan.
    På den packade makadamen lägger jag 5 eller 10 cm cellplast 60 cm bred i en rektangel som följer ytterväggarna, cellplasten får sticka ut ca 10-15 cm utanför grundens ytterkant. Här väljer jag S200 eller S300 pga av att all linjelast från väggarna går ner här.

    Utanför denna cellplast fyller jag med makadam som mothåll och sen fyller jag och paddar makadam innanför cellplasten till att jag har samma nivå på makadam som cellplast.

    Sen sätter jag lättklinker (LECA) som yttre kantbalk runt hela grunden, en bräda på utsidan av LECAn och sen lite till makadam som motfyll. Innanför lättklinkerramen så lägger jag ett skikt med 100 mm cellplast S100, lite överlappande cellplasten under kantbalkarna, men med 15 cm mellanrum till LECAn, så jag får en betongvot tillsammans med LECA-blocken.

    Sen kan jag sätta två armeringsjärn i underkant av betongvoten och två i överkant, I LECA-blocken har jag sågat ur en kil i ÖK, och armeringsmattan låter jag hänga i denna kil, sen är det givetvis distanser som vanligt.
    Denna kil är till för att hjälpa till att bära upp det andra varvet LECA-block (som inte är inritat i bilden!), så vikten från garageväggarna även tas upp lite mer av betongvoten.

    Vad tror ni om det här? Kommer det att fungera...

    Kommer t.ex. betongen att fästa tillräckligt bra mot lättklinkern, bara man häller ner den mot lättklinkern?
     
  8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Sist av allt putsar jag utsidan av lättklinkern...
    Behöver jag putsa under mark? Annars slipper jag gräva bort makadamet som ligger som motfyll där (bara ta bort plankan) och så putsar jag bara så långt ner jag kommer och fyller lite till istället så man inte ser var putsen slutar.

    Även om jag skulle göra plattan med isolerade L-element så skulle jag har murat på ett till varv lättklinker, vilket medför att jag ändå hade putsjobb att göra, då kan jag lika gärna rationalisera bort L-elementen.

    Denna platta är alltså inte speciellt välisolerad, men det känner jag inte som något större bekymmer. Jag har skruvat bil såpass mycket i mitt liv så jag är less. Detta garage kommer mest agera bil- och verktygsförvaring.

    Jag gjuter nog in golvärmerör iaf, en vattenmantlad vedkamin eller kanske en solfångare kan ju få värma med billig energi. Annars kan det också bli vanliga radiatorer.
     
  9. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Mikael..: Hur ska man tolka ditt inlägg ?
     
  10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hmmm, jag vet inte riktigt vad som var oklart...
    Jag tänkte alltså få kommentarer på om en sådan här grundläggning skulle fungera till ett garage.

    Jag är dels lite orolig för att betongen inte fäster ihop tillräckligt bra mot LECAn, dels att något oväntat skulle kunna hända som att LECA-blocken flyter upp medan man gjuter t.ex.
     
  11. K
    Jack of all trades Nivå 16
    Om du använder lecablock kanske du kan slå in några korta armeringsstumpar här och var. Sen vet jag inte hur mycket det skiljer prismässigt på din konstruktion och kantelement. Har du kollat?

    Tycker annars att det verkar helt OK, bra också med förberedelse för golvvärme även om det känns överkurs i garage (säger en som tycker att bilar inte ska bo i hus, men jag smider allt planer jag med;)

    Kjell G
     
  12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag provar att lyfta tråden igen, jag skulle hemskt gärna få lite kommentarer på min plan.

    Som sagt är jag mest orolig för hur LECA och betong endast bredvid varann fäster ihop.
    För jag tror mig förstått att "by the book" så borde jag först gjuta en betongsula ca 20-30cm bred och 15-20 cm hög med armering, sedan mura upp valfritt antal lecablock högt och till sist gjuta platta innanför denna kantmur.
    Men på detta sätt tycker jag att merjobbet blir så mycket (med en gjutning först och en till sedan) att besparingen inte motiverar mitt extra arbete. Så därför tänkte jag mig denna metod istället.

    LECA-blocken behöver kanske ändå inte fästa så speciellt bra i betongen ändå, då jag ändå låter det bli en betongvot vid gjutningen. Men å andra sidan kommer väggen att vila på LECAn och inte ovanpå voten. Men slutligen låter jag en liten betongklack gå ut ovanpå LECAblocken för att ge väggen extra stöd. Jaja, jag vet inte... det är ju därför jag frågar.

    Besparingen för mig skulle bli ca 6000:- (ca 200:-/lpm vägg) jämfört med att gå på L-kantelement direkt.
    (känns värt max 20 timmars merjobb, då denna konstruktion dessutom får lite sämre isolering än L-element)

    Ett 1200mm L-element går 369:-, 1200mm LECA på 54:- + 1200x600mm cellplast (Under LECA-blocken) på ca 90:-. Till detta tillkommer dessutom 4st något dyrare hörn-L-element.

    Kjell: Kan man kapa ett armeringsjärn t.ex. 20cm långt och bara knacka in det i LECAblocket, sitter det nog bra då? Jag inbillar mig att det ganska lätt både kan dras ut och/eller bilda ett större hål i den rätt porösa LECAn. Men LECA är kanske inte så svagt och poröst som man får för sig...
     
  13. I
    Medlem · Nivå 13
    Mikael, jag hade ungefär samma tanke nyss som du fast med den skillnaden att bara ha ett varv leca runt plattan som skulle fungera som isolering och gjutform, men att väggar skulle vila enbart på betongen (precis som på din bild 20cm tjock ytterst).

    Lecan skulle alltså enbart vara isolering när bygget var klart.

    Men jag förkastade idén just pga att det kan bli problem med att lecablocken inte fäster riktigt bra i betongen. Skulle detta gå att lösa på något enkelt sätt så tror jag både din och min idé är genomförbara och riktigt bra garage-alternativ till de dyra kantelementen.
     
  14. J
    Medlem Nivå 15
    Mikael, här kommer ett intuitivt svar från mig. Jag tror att det kommer fungera utmärkt som du har tänkt. Dels kan jag inte se att det är så viktigt med hög vidhäftning mellan lättklinkern och betongen, och dels tror jag att vidhäftningen faktiskt blir ganska bra. Betongen kommer ju vibreras in och fylla lättklinkerns porösa yta.
     
  15. I
    Medlem · Nivå 13
    Nu var det någon som påpekade för mig att leca släpper igenom vatten och blir därigenom inte någon vidare isolering. Är det på det viset så blir kantbalk av leka kanske inte någon vidare bra idé :( Synpunkter?