Byggahus.se

Hus med torpargrund?!

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!
    Nu har jag och min sambo bestämt oss för att köpa hus. Vi ska och titta på ett jättefint hus i helgen. Detta hus är byggt 1927 och står på torpargrund. Jag har endast läst och hört nackdelar med torpargrund. Kan man undvika att få fuktskador på sådana hus, till ett rimligt pris, eller är det dödsdömt att köpa? :confused:

2. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    En torpargrund är enligt mig egentligen den bästa grunden. Varför??? Jo för att där går eldstäderna ned i grunden och värmer hela utrymmet....
    Men.... När man slutar använda eldstäderna, köksspis, kakelugn odyl. Då kommer ju ingen värme automatiskt ned till utrymmet.....
    Så..... Tänk över vad ni ska ha för uppvärmning, ska ni vara moderna och ha värmepumpar eller dyl. så bör ni åtgärda grunden med dylika saker liknande dom för krypgrundar.... Alltså, ta bort allt organsikt och lägga in en plastfolie på marken....Gärna isolera marken med typ markfrigolit eller liknande..... Detta för att ta bort den fukten som kommer bli....
    Glöm inte att ha lite ventilation, inte för mycket utan lagom.....

3. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Det finns massor med hus som har torpargrund, det begreppet används när man pratar om äldre hus.
    Nyare hus har liknande konstruktion men kallas krypgrund.

Många hus har problem med fuktskador och/eller mögel i grunden, men många har inga problem alls.

En kollega har byggt ett nytt hus 2005, och har redan mögelpåväxt i golvet under huset.
    Vårat hus från 1911 hade inga problem, men fick lite skador pga. gjutet badrumsgolv med gavlar som hindrade luftcirkulationen.

Om man inte förändrar förutsättningarna såsom att man slutar använda ex.vis murstock för oljepanna, slutar elda i kaminerna mm. så murstocken kallna, så bör man ej heller få problem.

Det man gör för att säkerställa att det inte är eller kommer bli problem med fukt i grunden är helt enkelt att man sätter
    in ett par tre trådlösa termotetrar med fuktmätning, sk. hygrometrar.
    Denna investering kostar runt en 1000-lapp och då kan man titta regelbundet att den relativa (rh % eller rf %) luftfuktigheten ligger på max 60%.

Ligger den högre så kan man så som vi gjort, plugga ventilationshålen i grunden, och sätta in en avfuktare som har en egen
    hygrostat, dvs. den startar avfuktningsprocessen och kör tills inställt värde uppnåtts. Den fuktiga luften flyttas ut från grunden till det fria s.a.s.

En avfuktare av den modell vi kör med kostar 13000:-, det finns lite billigare men även dyrare.
    Man kan även låta ex.vis Anticimex installera ett rörsystem och avfuktare med plats på marken, och singel mm.
    Men det är betydligt med kostsamt.

Har du en torr och fin mark under huset är risken mindre att det blir för hög fukthalt i grunden.
    Somrarna brukar ligga högst iom. att varm luft blåser in i grunden genom ventilationshålen och möter den kalla luften
    som är i grunden, då bildas det kondens iom. temperaturdifferansen.

Så, summa sumarum, det är inte farligt att köpa hur med torpargrund, besikta huset först.
    Sätt in en avfuktare om det är eller om ni tror att det kan bli problem på sikt efter ni mätt rf %

4. C
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar. Känner att jag har fått lite mera kött på benen.