Har precis murat färdigt min källargrund med lecasten 29cm men är lite osäker om jordtrycket blir för högt.

Den ena väggen är 6,5 meter lång och kommer att återfyllas 1.6 meter högt.

Den andra väggen är 4,9 meter lång och kommer att återfyllas 2.3 meter högt.

Båda väggarna är 2,7 merer höga.

Enligt Maxits diagram så ligger jag på gränsen enligt av vad jag kan urläsa: http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/murverkkallarytter.pdf

Är jag rätt ute?

Måste jag sänka återfyllnings höjden?

Vill hellst inte ha några stöttor på insidan

Niklas

hur mycke har du armerat........

Har du funderat på LECA-återfyllning? Vi har ungefär samma bekymmer och kommer att fylla igen med LECAkulor istället för jord och sten. Kostar en slant, milt sagt med enligt MAXIT tar det ner jordtrycket rejält samt isolerar.

Har armerat i vart annat skift.
Har funderat på det där med att återfylla med leca kulor, men om jag slipper vore det bra.

Varför vill du slippa? Nyfiken...

Det är svårt att komma till ( väldigt lerigt ) sedan är det ju en prisfråga och hur man skall lösa det rent praktist med breda shakt.

K
Det är ju det fina med kulorna. Man kan blåsa dit dem. Trångt och jävligt spelar ingen roll och visst får du en kraftig lastreducering.
Om du är osäker på om trycket mot muren blir för stort och att det kanske inte håller så borde du kontakta den konstruktör, som räknade på grunden, igen så att du kan sova på den säkra sidan.

Hmm, har du inga kontreforer alls? Har för mig att vid den höjd du har, borde du ha kontreforer var tredje meter...

Hej,

Har någon möjligtvis prisuppgifter på LECAkulor för detta syfte?

Mvh
HELLAS

Jag köpte 7 (stor)säckar leca för 5 år sen. Jag har för mig att de kostade runt 7-800 styck.
Då jag fyllde körde jag dem med frontlastare genom garaget och tippade rakt över muren. Måste göras innan taket år på :-)

Jag har inga kontreforer alls har inte läst att det skulle vara nödvägt, kan du ge mig mer information.
Räcker det med att fylla med leca för att få ner trycket till en acceptabel nivå?

BAS skrev:
Jag köpte 7 (stor)säckar leca för 5 år sen. Jag har för mig att de kostade runt 7-800 styck.
Då jag fyllde körde jag dem med frontlastare genom garaget och tippade rakt över muren. Måste göras innan taket år på :-)
Tack!

Med vänliga hälsningar
HELLAS

niklash skrev:
Jag har inga kontreforer alls har inte läst att det skulle vara nödvägt, kan du ge mig mer information.
Räcker det med att fylla med leca för att få ner trycket till en acceptabel nivå?

Jag trodde jag kunde ge dig en bra länk men antingen har de tagit bort den eller så fick jag beräkningarna på papper. Jag föreslår att du tar kontakt med MAXIT och frågar dem, dels om kontrefor dels om jordtrycksproblemet. De har duktiga killar som brukar kunna lösa detta ganska snabbt.

Jag har pratat med Maxit men dom kunde inte hjälpa mig, utan hänvisade mig att kontakta någon konstruktör.

Hur vet man att ett tryck mot änns lecagrund blir för högt? Och vad kan hända om det blir det?
Vi ska nämligen gräva upp nu i vår/sommar för att lägga Isodrän och tänkte lägga igen det till samma nivå som innan, men nu började jag ju fundera på om det kan vara som så att de fryssprickor vi har i grunden har orsakats av för högt tryck? Är det möjligt?

Många frågor, men jag hoppas ni står ut med de ändå!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.