6 393 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
För högt jordtryck mot lecagrund?
Har precis murat färdigt min källargrund med lecasten 29cm men är lite osäker om jordtrycket blir för högt.
Den ena väggen är 6,5 meter lång och kommer att återfyllas 1.6 meter högt.
Den andra väggen är 4,9 meter lång och kommer att återfyllas 2.3 meter högt.
Båda väggarna är 2,7 merer höga.
Enligt Maxits diagram så ligger jag på gränsen enligt av vad jag kan urläsa: http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/murverkkallarytter.pdf
Är jag rätt ute?
Måste jag sänka återfyllnings höjden?
Vill hellst inte ha några stöttor på insidan
Niklas
Den ena väggen är 6,5 meter lång och kommer att återfyllas 1.6 meter högt.
Den andra väggen är 4,9 meter lång och kommer att återfyllas 2.3 meter högt.
Båda väggarna är 2,7 merer höga.
Enligt Maxits diagram så ligger jag på gränsen enligt av vad jag kan urläsa: http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/murverkkallarytter.pdf
Är jag rätt ute?
Måste jag sänka återfyllnings höjden?
Vill hellst inte ha några stöttor på insidan
Niklas
Har du funderat på LECA-återfyllning? Vi har ungefär samma bekymmer och kommer att fylla igen med LECAkulor istället för jord och sten. Kostar en slant, milt sagt med enligt MAXIT tar det ner jordtrycket rejält samt isolerar.
Det är ju det fina med kulorna. Man kan blåsa dit dem. Trångt och jävligt spelar ingen roll och visst får du en kraftig lastreducering.
Om du är osäker på om trycket mot muren blir för stort och att det kanske inte håller så borde du kontakta den konstruktör, som räknade på grunden, igen så att du kan sova på den säkra sidan.
Om du är osäker på om trycket mot muren blir för stort och att det kanske inte håller så borde du kontakta den konstruktör, som räknade på grunden, igen så att du kan sova på den säkra sidan.
niklash skrev:
Jag trodde jag kunde ge dig en bra länk men antingen har de tagit bort den eller så fick jag beräkningarna på papper. Jag föreslår att du tar kontakt med MAXIT och frågar dem, dels om kontrefor dels om jordtrycksproblemet. De har duktiga killar som brukar kunna lösa detta ganska snabbt.
Hur vet man att ett tryck mot änns lecagrund blir för högt? Och vad kan hända om det blir det?
Vi ska nämligen gräva upp nu i vår/sommar för att lägga Isodrän och tänkte lägga igen det till samma nivå som innan, men nu började jag ju fundera på om det kan vara som så att de fryssprickor vi har i grunden har orsakats av för högt tryck? Är det möjligt?
Många frågor, men jag hoppas ni står ut med de ändå!!!
Vi ska nämligen gräva upp nu i vår/sommar för att lägga Isodrän och tänkte lägga igen det till samma nivå som innan, men nu började jag ju fundera på om det kan vara som så att de fryssprickor vi har i grunden har orsakats av för högt tryck? Är det möjligt?
Många frågor, men jag hoppas ni står ut med de ändå!!!
Klicka här för att svara