Hej!
Har nyligen fått mitt garage på plats. Grund och garage beställdes av två olika entreprenörer som dock brukar jobba med varandra. Lite förvånande har de inte kopplat in stuprören med dräneringsrören som går längs med plattan, istället har jag nu de gamla sedvanliga rören som sprutar ut vattnet på marken. Att garagemontören inte gjorde detta kan jag förstå, då grundläggaren inte dragit upp några kopplingsrör från dräneringsledningarna, så det är väl grundläggaren jag får fråga.
1. Finns det några regler för hur detta skall/bör göras idag?
2. Det ena stupröret skickar nu ut vattnet precis mellan huset och garaget vilket känns väldigt opraktiskt när det blir asfalt eller stenlagt där. Hur mycket jobb är det att i efterhand koppla ihop ett stuprör med dräneringsröret under?
3. Grundläggaren grävde ner en stenkista som skall ta hand om det dränerade vattnet. Enligt honom var denna av plast. Ungerfär där han markerade att han kommer att lägga den har det bildats en sänkning i marken efter att kranbilen som leverarde garaget ställde sig där.
a. Kan det vara så att stenkistan gick sönder?
b. Går detta att kontrollera på något sätt?
c. Vad händer i framtiden om så är fallet?
d. Några förslag på åtgärder?
e. Vems fel är det i så fall? Dvs tror ni att jag kan kräva ersättning för eventuella åtgärder?
Tack på förhand för eventuella svar!
d.