Grund & Markarbeten
gaia: [citat] marken är ju alltid fuktig ...till och med sanddynor är fuktiga under ytan ;). Det var kanske mätning av grundvattennivå han menade? gaia
Trouble: [citat] Makadam / singel brukar ha en densitet på ca 1,6 ton/m3 opackat. (hör med din "lokala" leverantör) Den teoretiska åtgången för 0,5m fyll kan "lättare" räknas ut: 12*14*0,5 = 84m3 (bredd, längd, djup = volym) 84*1,6 = 134,4 ton(volym * densitet = vikt) Densiteten efter packning däremot är lite svårare att teoretiskt fastställa eftersom dessa material packar sig olika beroende
Xiter: Det bästa för psyket är väl att totalt isolera sig från ny information och leva i tron att det man en gång gjorde var det bästa :-)
ylven: Nu har jag inte tittat på innehållsförteckningen på husfix, men beskrivningen på egenskaperna låter som en puts med gips iblandat. Tror det säljs under varunamnet Gypsum. Däremot lämnar jag ingen "garanti" på hur bra eller korrekt det är att använda varesig husfix eller puts med gips i, i en normalfuktig källare.
ktm250: zno: Metoden används hela tiden bl.a vid järnväg och vägbyggnation. Det finns en del att läsa här: Gå in på geotekniska applikationer. http://se.geotech.maxit-cms.com/23204
Xiter: Fler med gamla kåkar...har också en utgrävd källare 1/3 av huset med liknande "procentad" grund. Bor alldeles vid en brant sluttning så jag har inga fuktgenomslag i alla fall. Vattnet rinner väl antagligen helst ner i slänten istället för in i under grunden skulle jag tro. Har dock länge funderat på dränering men inte vågat riva upp marken runt huset i rädsla för ras. Blir dock
Xiter: Jag har 35 cm sand under makadamen och där drog jag avloppsrören. Mycket enkelt i sand jämfört med makadam, men jag skulle aldrig lägga dem i isoleringen med allt bök som det innebär. Golvvärmerören satte jag ovanpå armeringsnätet med buntband. 30 cm mellan buntbanden och ingen tendens att flyta upp i betongen vid gjutningen. Rören placerade jag strax innanför väggen. Skulle jag
Jilles: Och där kom svaret: Det kalla vattnet frös till is. Det varma vattnet blev bara kalt.
fef: Själv gjorde jag ett mellanting: 200*500 mm grundsula av betong med fiberduk och grus under, murad putsad lecamur över. Den murade "bassängen" fylldes med fiberduk grus cellplast och gjuten platta med golvvärme. Blev kanon!
Spoon195: i mitt garage satte jag armeringen på distanser och najade/buntbandade fast värmeslingan i armeringen.
fredrik95: Klok kommentar. Tack för den. Har nu bilat upp 8/10-delar av källaren och det går en vattenlinje under huset som troligen alltid gått där, så jag stänger inte igen utan lägger 5 cm singel för att jämna av och sedan pordrän på det. Tack för hjälpen! /F
mattias_j: Jo visst, det kan man säkert göra... Var på besiktning av huset igår och när vi var nere i krypgrunden (kanske1.20 meter hög) så frågade jag besiktningsmannen om detta. Han tyckte man kunde stapla betonplattor, sen lägga en regel ovanpå detta och därefter sätta in kilar. Man skulle också sätta dit en plast, tror det var mellan kilen och grunden (asfa-board). Låter detta som ett bra
Cheesus: 1300 ton. Med 500 kg per vagn så blir det 2600 rejält lastade släpvagnslass med personbilen. Kommer att ta en liten stund men med handlassning kommer du bli stark som Bamse. Kung på beachen 2008 eller 2009. Sen blir det 2600 x 1.4 mil = 3640 mil Nä, i jämförelse med att göra det själv så låter senaste offerten okej. I sammanhanget, vad spelar omkring hundra lax för roll i Täby? Vad
bergstrollet: Många här skriver om sin kostnad för grund/kvm. Har de då räknat boytan eller byggytan? Vårt hus med 173,5 kvm boyta har en byggyta på 188 kvm om jag inte minns fel (kan ha varit 193). I vilket fall så blir det en viss skillnad i priset/kvm.
Mella: Vi tog dem som vår säljare hade ett samarbete med, och det landade på 236 000 kr inkl moms, om jag inte minns fel. Då har vi ett förlängt Björken, med större grund, men eftersom grundkonstruktionen ser ut som den gör så ska det inte göra allt för stor skillnad på priset.
perra i skogen: Har tyvär inget bra svar. Men jag tycker verkligen synd om er.
perra i skogen: Tack för tipset. Har rignt till dom och och frågat pris. Det skulle hamna mellan 550 - 600 kr / m. Med tanke på den "lilla" arbetsinsats man måste göra för att sätta denna grund, så är det nästan ekonomiskt försvarbart jämför med att själv gjuta en sula och mura upp grunden.
hultet: Hottentott>> Enbart för att vi tycker att det är obehagligt. I ett välbyggt hus blir golven ändå aldrig kalla.
Faidros: Här har du en länk: Spräng säkert på din egen tomt
JEGS: Ja, då har jag tagit mig tid att forska lite. Har inte hittat så många fall, bara ett faktiskt. :( Tyvärr... För något år sedan fick vi ett telefonsamtal från en man som hade fuktproblem i källaren. På 80-talet hade dom dränerat med fuktskyddsmatta (typ Platon). Vi rev bort det, hittade ingen direkt fuktighet på utsidan men vi satte upp nya Isodränskivor. Fukten i källaren
Manberg: Märk för gudsskull upp stockarna så slipper ni fixa med långdragen, det är hopplöst. Märk även ett lodrätt streck på mitten av varje vägg så att ni vet hur stockarna förhöll sig till varandra om ni ska knuta om. (för långdragets skull) Förresten, om det är ett gammalt hus så skulle jag såga ur långdraget och göra det brantare så att man rymmer mer isolering mellan
ByggaNytt: Om du skall hyra och betala dyrt, det brukar bara ingå 8 timmars körning/dygn så glöm bort att du får någonting vettigt gjort på en helg om du nu inte har grävt förut alt. har en dold talang...:) Kan du hyra grävaren privat och därigenom få lite mer körtid är det inte omöjligt att lära upp sig MEN du kan förstöra mycket också, gräva upp el; VVS m.m., maskinen kan välta och
B BUS: Jag är absolut ingen expert. Men en dränering är inte fel om man har möjlighet till det. Var i ungefär samma situation som du förra hösten. Vi dränerade runt hela grunden och drog även in en dränering in genom grunden som kopplades till dagvattnet. Sen när bygget var tätt och isoleringsarbetet påbörjades var det byggtork och avfuktare som gällde så att det var riktigt torrt och
87873: Hej Har precis byggt villa Kalmar och betalade 230 för den grunden. Mvh Fredrik
kasjo: golvvärmen är t2 quicknet som kan sättas i fixet, är det golvgips som gäller ovanpå träskivan för att det ska gå att lägga golvvärme? räcker det med ett lager isåfall?
lastkaj: Att betongen i en platta härdar långsamt är inget problem, tvärtom är det bra att det får härda långsamt. Det är därför som du kan se att nygjutna plattor vattnas. Problem med fukt i betong kan uppstå om en sedan länge härdad platta blir genomblöt och inte torkad. Inget som gäller dig alltså. Du kan därför lugnt vänta med att sätta på golvvärmen någon månad eller tre. Det
mångstekta: men den ligger väl lite längre ner än 20mm iaf så jag skulle nog spåra -->bila--> spackla :cool:
ylven: Jag har också tänkt att fuska i så måtto att jag definitivt inte kommer att sätta lister... Jag har ju dock puts kvar, den är bara lite "skadad" i ytan.
kyrd: Ringde och pratade med Acetec och dom sa att deras erfarenhet är att just betong tar lång tid att dra fukten ur. Får väl hoppas att den lugnar ner sig efter ett tag innan elräkningen gör att jag måste börja dela ut tidningar på morgonen innan jobbet! Ska faktiskt ta en titt och leta efter inläckage för det är ju inte bra om så mycket varmluft kommer ner i grunden!