Att det är vattengenomsläppligt innebär inte att det isolerar dåligt. Mineralull, till exempel, är i högsta grad vattengenomsläppligt men isolerar bra. Huvudsaken är att luften hålls stillastående i materialet. Därför ska man putsa eller slamma lecan, i alla fall ovan jord, annars blåser värmen ur den.

Jo, jag menade att om lecan är våt när marken är våt så blir inte isoleringen så bra. Men om lösningen är att slamma lecan vilket inte låter särskilt arbetssamt så kanske man kan jobba vidare på dessa idéer ändå!

Edit: jag ser nu i ett tidigare inlägg att Mikael varit inne på dessa tankegångar eftersom han tänkt lägga puts på lecan ovan mark och även frågat om det också kan behövas under mark.

• Gilla
Robert Johansson1
  • Laddar…
Så länge lecan inte är vattenmättad så att hålrummen fylls så är nog inte påverkan allt för stor. Särskilt inte i en byggnad som den du pratar om.

Mikael_L
Ja väldränerat under samt puts eller slamma på LECAns yttersida (för att hålla emot när det ösregnar samt vid snösmältningen) tror jag håller LECA-blocken tillräckligt torra. Den biten är jag inte speciellt bekymrad över.

• grund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.