Jag har en garageuppfart c:a 20 meter lång med måttlig till svag lutning som f.n. är belagd grus. Har tänkt att avgränsa den med kantsten mot gränsmattan på ena sidan och mot en häck på den andra. Dessutom tänkta jag anlägga en gång/parkeringsyta med marksten längs ena sidan. Totalt rör det sig om c:a 50 m2 marksten och 35 lm kantsten. Jag är i valet och kvalet om jag ska ge mig på att göra det på egen hand eller anlita en enterpenör. Jag har fått ett bud på att det skulle kosta c:a 55000:- inkl. allt, men det var ett tag sedan och jag tyckte då att det var för dyrt. Dessutom var ytan jag planerat då mindre + att budet var ospecificerat, så jag fullföljde aldrig den affären. Nu är det också högsäsong så det är knepigt att få tag på någon som ledig enterpenör/hantverkare. Allrahelst skulle jag vilja ha tag på nån som kan tänka sig att göra det som kräver yrkeskunskap / erfarenhet och att jag står för det övriga.
Jag har gjort ett överslag och kom fram till att materialet inkl grävning , underlagsmassor, maskinhyra för ev. minigrävare och padda, kant- och marksten skulle landa nånstans på 30 000:-. Jag tänkte komma ner c:a 30 cm för underlaget och sedna fylla upp med bärlager/grus+sättsand.
Självklart finns det en del svårigheter som måste tacklas. Dels blir jag tvungen att göra jobbet ensam och på kvällar och helger, dels har jag aldrig gjort något liknande förut. Lutning, plattläggning, kapning av plattor , ev. avrundade partier , avslutningar m.m är moment som jag ser kan skapa huvudbry. Då kan man tycka att 20- 25000 är billigt för att slippa stånga pannan blodig, men eftersom jag är lite småsnål och tycker att vissa saker borde man faktiskt kunna fixa om man är lite envis, så överväger jag att ge mig på detta projekt. Gräva och göra grovjobbet är inget problem, men jag vill också att resultatet ska bli bra.
Är det någon som varit i samma situation eller har några erfarenheter/synpunkter på detta ?