15 662 läst ·
11 svar
16k läst
11 svar
Tryckta syllar, eller inte?
Hej!
Jag skall slå in lite nya syllar under mitt hus. Jag hade från början tänkt slå in tryckta plankor, men det som finns att få tag i nu är alldeles för fuktiga. Jag vill ju absolut inte ha in någon fukt via de nya syllarna. Så vad är mina alternativ? Egentligen skall det ju inte finnas någon risk för fukt, men jag vill åtminstone ha ett ytskitsskydd på virket. Någon som har idéer?
Jag skall slå in lite nya syllar under mitt hus. Jag hade från början tänkt slå in tryckta plankor, men det som finns att få tag i nu är alldeles för fuktiga. Jag vill ju absolut inte ha in någon fukt via de nya syllarna. Så vad är mina alternativ? Egentligen skall det ju inte finnas någon risk för fukt, men jag vill åtminstone ha ett ytskitsskydd på virket. Någon som har idéer?
Att man sanerar bort tryckta syllar köper jag inte riktigt. Två oberoende snickare jag har pratat med rekommenderade det och dessutom vet jag att minst en (den enda jag har frågat) modul-hus producent använder tryckta syllar. Det är krypgrund saken gäller, om det nu kan vara en skillnad? Men jag mottar tacksamt tipset!
Någon form av ytbehandling skulle jag dock vilja ha... Något "snällt" finns det väl som man kan stryka på?
Någon form av ytbehandling skulle jag dock vilja ha... Något "snällt" finns det väl som man kan stryka på?
:funkisen skrev:
Jag har hört att tryckat virke inte är att rekomendera i grunder eftersom de lätt skapar dålig lukt om de skulle bli fuktiga....stämmer detta?
Immobil:
Ja det är sylltätning som exempelvis Paroc.
psykofarmaka:
När tryckt virke blir fuktigt ger det ifrån sig en kemikaliedoft. Luktar lite "unket". Det trista är att dom slutar inte dofta för att de torkar ut.
Funkisen:
Säg så här; varför krävs det tryckt virke ? Det gör det normalt sett för att motstå fukt. Fördelen med tryckt virke är att det ruttnar inte. Nackdelen är att det möglar lika bra eller bättre än obehandlat virke. I miljöer där klimatet är ok för mögel skall tryckt virke inte användas.
Jag använder gärna tryckt virke till altan, staket, trädgårdsmöbler, men inte i huset.
Ja det är sylltätning som exempelvis Paroc.
psykofarmaka:
När tryckt virke blir fuktigt ger det ifrån sig en kemikaliedoft. Luktar lite "unket". Det trista är att dom slutar inte dofta för att de torkar ut.
Funkisen:
Säg så här; varför krävs det tryckt virke ? Det gör det normalt sett för att motstå fukt. Fördelen med tryckt virke är att det ruttnar inte. Nackdelen är att det möglar lika bra eller bättre än obehandlat virke. I miljöer där klimatet är ok för mögel skall tryckt virke inte användas.
Jag använder gärna tryckt virke till altan, staket, trädgårdsmöbler, men inte i huset.
ett ämne det skrivits mycket om. Själv undrar jag; varför skall syllen bli våt? Blir den det, så är det något fel i konstruktionen.
Blir syllen våt, så blir också väggreglana det, och naturligtvis isoleringen som ligger an mot syllen.
Man kan undra hur alla med en tryckimpregnerad uteplats, orkas sitta där, om nu virket luktar var gång det regnar.
Blir syllen våt, så blir också väggreglana det, och naturligtvis isoleringen som ligger an mot syllen.
Man kan undra hur alla med en tryckimpregnerad uteplats, orkas sitta där, om nu virket luktar var gång det regnar.
Jag kan ha helt fel. Men jag har "hört" att man inte ska använda tryckta syllar då ifall dem blir blöta så släpper dem i från sig en "gas" som inte är så nyttig för människor.
Sant eller falskt?
Sant eller falskt?
Men då kan man säga att det tryckta virket också är en indikator, som talar om att huset är fuktigt. En icke tryckt syll tar åt sig lika mycket fukt, från plattan förmodar jag, som det tryckta, om då inte mögel, svamp m m luktar, så kanske hela huset hinner att ruttna, innan någon märkt förödelsen. Man får väl hoppas att alla som byter ut den ruttna syllen mot ny, är uppmärksam på att lägga syllpapp mellan denna och plattan.caradan skrev:
Klicka här för att svara