Hej,

Måste bara höra om någon vet vad som gäller. Huset vi precis ska är byggt på en tomt där ett gammalt hus tidigare har stått. Detta medför att trottoarkanten inte alls stämmer, det är en avfasning mitt framför huset, där vi vill ha gräsmatta, men vid garaget där vi ska ha uppfarten är det en så hög kant att vi knappt kan ta oss upp. Dessutom är trottoaren illa åtgången framför tomten, stora fläckar utan asfalt etc, vilket naturligtvis kan ha tillkommit under husbyggnationen. Huset vi köper är helt nybyggt, men inte av oss utan av ett företag.

Jag antog redan från början att kommunen skulle åtgärda detta nu när huset är färdigställt. Dock pratade jag med kommunen idag och de ansåg att det är byggherrens, dvs företaget vi köper huset av, som är ansvarig för att ordna detta. Problemet är att eftersom jag antog att detta var kommunens sak så har aldrig frågan kommit upp och det står således inget i kontraktet om detta, det enda som står är att tomten är grovplanerad vid tillträde.

Vi ska betala resten av köpeskillingen på Torsdag, frågan är nu hur jag ska göra med detta. Kan jag kräva säljaren på avdrag för att trotoaren inte är fixad, eller är det kommunen jag ska bråka med? De på kommunen säger att de kan hjälpa oss att fixa det, men då får vi betala.. (undrar vad det är jag betalar 25000 i månaden för egentligen...)

Förstår inte riktigt varför kommunen skulle fixa trotoarkanten gratis. Huruvida det kan asnes ingå i byggfirmans åtagande om grovplanering kan man säkert tvista om. Troligen blir det ditt problem

Eftersom trotoaren är kommunens egendom och den hindrar åtkomst till min fastighet kanske? Eller för att det är kommunens ansvar att underhålla gator.. Rent krasst så trodde jag naivt att man kunde förvänta sig att få något för alla de pengar jag betalar till dem varje månad.

Men hursomhelst, när du säger att det blir "mitt problem" betyder det att jag kan ge mig på att bila bort trotoarkanten, som ju faktiskt är kommunens egendom? Alternativt skita i att trotoaren är mer eller mindre förstörd?

*skratt* Ja, man kan undra var pengarna man betalar i skatt går, när man får betala hundratusentals kronor i vägavgifter, tiotusentals kronor för bygglov, utstakningar och kartor och över en halv miljon i moms till stat och kommun när man bygger hus.

Kommunerna borde ju konkurrera med varandra för att folk ska välja att bo där och därmed göra det så smidigt som möjligt att bygga och därmed så snabbt som möjligt kunna flytta dit och betala sina hundratusentals kronor om året i skatt?

Vissa verksamheter har ju som krav att finansiera sig själva, såsom bygglovshantering, lantmäteri och vägarbeten, och man har alltså inget som helst tillbaka från allt man betalat i skatt...

Edit: Ok, det blev ganska offtopic och avspeglade väl mest mina egna funderingar än trådstartarens fråga.

Redigerat:
Kommunen ska väl inte komma dit och ändra något gratis bara för att någon vill flytta sin garageuppfart? Kommunen har lagt en avfasning antagligen där den tidigare uppfarten har legat och vill ni ha den på ett annat ställe så får ni nog själva betala detta eller vänta på att man bryter upp och lagar vägen och då passar på att byta plats på kantstenen.

Återigen är ju "gratis" i sammanhanget ett diskutabelt begrepp, har svårt att se något som kommunen gör som gratis, då jag vi betalar flera gånger mer till dem varje månad än vad vi gör för både hus, bilar etc tillsammans varje månad.

Men då antar jag att det är fritt fram att bygga om trottoaren efter eget tycke då eller?

Snailman
Förr i värden (åtminstone) så såg kommunen till att det fasades gratis, alternativet var ju att man ställde bilen på gatan, och där var den ivägen för snöröjning och annat som kommunen utför.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.